Ουμπέρτο Έκο: Πώς γνωρίζουμε και μιλάμε για βιβλία που δεν διαβάσαμε

Ουμπέρτο Έκο: Πώς γνωρίζουμε και μιλάμε για βιβλία που δεν διαβάσαμε

( 2 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Κυριακή, 23.07.17 18:01
 

Ουμπέρτο Έκο: Πώς γνωρίζουμε και μιλάμε για βιβλία που δεν έχουμε διαβάσει

Τα βιβλία που υπάρχουν είναι περισσότερα από το χρόνο που έχουμε στη διάθεσή μας για να τα γνωρίσουμε. Έστω κι αν δε χρειάζεται να διαβάσουμε όλα τα βιβλία που έχουν γραφτεί, αλλά μόνο εκείνα που είναι τα πιο αντιπροσωπευτικά μιας συγκεκριμένης κουλτούρας. Επομένως, τα βιβλία που δεν έχουμε διαβάσει, που δεν είχαμε χρόνο να τα διαβάσουμε, ασκούν πάνω μας μια βαθιά επιρροή. 

Ποιος έχει διαβάσει το «Η Αγρύπνια των Φίνεγκαν» του Τζέιμς Τζόις από την πρώτη μέχρι την τελευταία σελίδα; Ποιος έχει διαβάσει τη Βίβλο από τη «Γένεσι» μέχρι την «Αποκάλυψη»; Αν προσθέσω όλα τα αποσπάσματα της Βίβλου που έχω διαβάσει, μπορώ να καυχηθώ ότι έχω διαβάσει το ένα τρίτο της. Παρ’ όλα αυτά, έχω μια αρκετά σαφή ιδέα και για όσα μέρη της Βίβλου δεν έχω διαβάσει.

Ομολογώ ότι διάβασα για πρώτη φορά το «Πόλεμος και Ειρήνη» όταν ήμουν σαράντα ετών. Όμως γνώριζα την ουσία του μυθιστορήματος πριν το διαβάσω. Δεν έχω διαβάσει τη «Μαχαμπαράτα» παρόλο που έχω τρεις εκδόσεις της σε τρεις διαφορετικές γλώσσες. Ποιος έχει διαβάσει το «Χίλιες και Μία Νύχτες» από την πρώτη μέχρι τη τελευταία σελίδα; Ποιος έχει διαβάσει όλο το «Κάμα Σούτρα»; Ωστόσο, όλοι μπορούν να μιλούν γι’ αυτό, και μερικοί να το εφαρμόζουν στην πράξη. Επομένως, ο κόσμος είναι γεμάτος με βιβλία που δεν τα έχουμε διαβάσει, αλλά για τα οποία γνωρίζουμε σχεδόν τα πάντα. Το ζήτημα είναι, λοιπόν, να μάθουμε πώς γνωρίζουμε αυτά τα βιβλία. 

Ο Μπαγιάρ ισχυρίζεται ότι δε διάβασε ποτέ του τον «Οδυσσέα» του Τζόις, όμως μπορεί να μιλήσει γι’ αυτό το βιβλίο στους φοιτητές του. Μπορεί να τους πει ότι η ιστορία εκτυλίσσεται στη διάρκεια μιας μέρας, ότι το πλαίσιο της δράσης είναι το Δουβλίνο, ότι ο πρωταγωνιστής είναι εβραίος, ότι η τεχνική που χρησιμοποιείται είναι ο εσωτερικός μονόλογος κλπ. Και όλα αυτά τα δεδομένα, έστω κι αν δεν έχει διαβάσει το μυθιστόρημα, είναι αληθινά.

Αν κάποιος έρθει για πρώτη φορά στο σπίτι σας, δει τη εντυπωσιακή βιβλιοθήκη σας και σας ρωτήσει: «Έχετε διαβάσει όλα αυτά τα βιβλία;» υπάρχουν πολλοί τρόποι να του απαντήσετε. Ένας φίλος μου απαντούσε: «Έχω διαβάσει πολύ περισσότερα».

Όσο για μένα, έχω δύο απαντήσεις. Η πρώτη είναι: «Όχι. Τα βιβλία αυτά είναι μόνο εκείνα που πρέπει να διαβάσω την  επόμενη εβδομάδα. Αυτά που έχω ήδη διαβάσει βρίσκονται στο πανεπιστήμιο». Η δεύτερη απάντηση είναι: «Δεν έχω διαβάσει κανένα από αυτά τα βιβλία. Διαφορετικά, για ποιο λόγο θα τα κρατούσα;». Φυσικά, υπάρχουν και άλλες απαντήσεις, που μπορούν να προσβάλουν ή να απογοητεύσουν πολύ περισσότερο τον συνομιλητή σας. 

Είναι αλήθεια ότι όλοι μας έχουμε στα σπίτια μας δεκάδες, εκατοντάδες ή και χιλιάδες βιβλία (αν έχουμε μεγάλες βιβλιοθήκες) που δεν έχουμε διαβάσει. Παρ’ όλα αυτά, όταν κάποια μέρα παίρνουμε στα χέρια μας αυτά τα βιβλία, συνειδητοποιούμε ότι τα γνωρίζουμε ήδη. Για ποιο λόγο; Πώς γνωρίζουμε βιβλία που δεν τα έχουμε διαβάσει; 

Η πρώτη εξήγηση που θα μπορούσα να δώσω είναι αποκρυφιστική και δε θα σταθώ σε αυτή: με τηλεπαθητικά κύματα. Η δεύτερη εξήγηση: στην πάροδο του χρόνου, έχουμε ανοίξει αυτά τα βιβλία, τα έχουμε μετακινήσει σε άλλα ράφια, τα έχουμε ενδεχομένως ξεφυλλίσει, έστω κι αν δεν το θυμόμαστε. Η Τρίτη εξήγηση: όλα αυτά τα χρόνια έχουμε διαβάσει πάρα πολλά βιβλία που παραπέμπουν σε κάποια συγκεκριμένα, με αποτέλεσμα να μας έχουν γίνει οικεία.

Επομένως, υπάρχουν πολλοί τρόποι για να μάθουμε μερικά πράγματα για τα βιβλία που δεν έχουμε διαβάσει. Ευτυχώς, διαφορετικά πού θα βρίσκαμε το χρόνο να διαβάσουμε και να ξαναδιαβάσουμε το ίδιο βιβλίο.

Το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από το βιβλίο «Μην ελπίζετε να απαλλαγείτε από τα βιβλία», το οποίο περιέχει συζητήσεις ανάμεσα στον Ζαν Κλοντ Καριέρ και τον Ουμπέρτο Έκο.

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Οπτικές ψευδαισθήσεις με body painting

Ο Johannes Stotter «παίζει» με το μυαλό μας μέσω της τέχνης του body painting, δημιουργώντας οφθαλμαπάτες που εντυπωσιάζουν με την ομορφιά και την ευρηματικότητά τους. Την έμπνευσή του λαμβάνει από τη φύση, την οποία συνδυάζει με το ανθρώπινο σώμα για να «φτιάξει» πολύχρωμα βατράχια, λύκους, παπαγάλους, ψάρια και διάφορα άλλα. Ο…

Το παραμυθένιο χωριό με τις ζωγραφιές

Το χωριό Ζαλίπιε, που βρίσκεται στα νοτιοανατολικά της Πολωνίας, είναι ξακουστό για μια παράδοση ενός περίπου αιώνα: τα ζωγραφισμένα σπίτια του. Όλα ξεκίνησαν όταν κάποιος, θέλοντας να καλύψει μια επιφάνεια στο ταβάνι που είχε μαυρίσει από τον καπνό της σόμπας, ζωγράφισε από πάνω ένα λουλούδι. Η ιδέα φαίνεται πως άρεσε στις νοικοκυρές κι…

Οι Ιρανές δεν ντύνονται όπως νομίζεις

Το στερεότυπο που αρκετοί έχουν στο μυαλό τους για τις γυναίκες από το Ιράν με το άχαρο και συντηρητικό ντύσιμο, κάθε άλλο παρά ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της σύγχρονης Ιρανής γυναίκας. Μάλιστα, οι εικόνες που μεταδίδουν τα μέσα ενημέρωσης και εμφανίζουν τις γυναίκες λυπημένες και αδύναμες, δεν είναι ακριβείς. Μπορεί να είναι δια…

10 ντροπιαστικές στυλιστικές επιλογές

Αρκετοί θεωρούν ντροπιαστικό να φορούν τα ίδια ρούχα με κάποιον άλλο δίπλα τους, ωστόσο υπάρχουν σίγουρα και πολύ πιο δυσάρεστες συμπτώσεις. Σαν την περίπτωση της κυρίας παρακάτω, για παράδειγμα, που το στυλάκι της είναι ολόιδιο με αυτό του παιδικού τηλεοπτικού ήρωα Χ-Μαν, ή, ακόμα χειρότερα, όπως η «εμπνευσμένη» επιλογή της άλλης κυρίας…

Όταν το μέγεθος κάνει τη διαφορά #2

Την επόμενη φορά που κάποιος σας πει ότι το μέγεθος δεν κάνει τη διαφορά, δείξτε του απλά τις παρακάτω φωτογραφίες και θα αλλάξει αμέσως άποψη... Όταν το μέγεθος κάνει τη διαφορά #1

Η ατυχία του αιώνα

Ιδιαίτερα άτυχος στάθηκε ένας αθλητής που συμμετείχε στο Πανεπιστημιακό Πρωτάθλημα κλειστού στίβου στην Ιρλανδία, αντιμετωπίζοντας ένα απρόοπτο που πραγματικά δεν έχει προηγούμενο. Συγκεκριμένα, λίγο πριν τη γραμμή του τερματισμού στα 800 μέτρα και ενώ βρισκόταν μπροστά από τους υπόλοιπους αθλητές, εκτοξεύτηκε και μπλέχτηκε στα πόδια του…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent