«Ήταν κάποτε» στο θέατρο Επί Κολωνώ (τελευταίες παραστάσεις)

«Ήταν κάποτε» στο θέατρο Επί Κολωνώ (τελευταίες παραστάσεις)

( 0 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Δευτέρα, 17.02.14 14:57
 

«Ήταν κάποτε», πέντε αλληλοβόρα παραδοσιακά παραμύθια

Ολοκληρώνονται οι παραστάσεις για το «Ήταν κάποτε», πέντε αλληλοβόρα παραδοσιακά παραμύθια στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ. Οι παραστάσεις θα διαρκέσουν μέχρι την Πέμπτη 6 Μαρτίου.

Λίγα λόγια για το έργο

«Πέντε παραμύθια δύσκολα. Σκληρά, τρομερά, αλλόκοτα. Απομαγνητοφωνημένες αφηγήσεις αγωνίας πολύτιμης και ζωτικού φόβου των ανθρώπων: παιδιά που χάνονται, άγονοι έρωτες, άδικοι κόποι, σπουδαία έργα. Καλό και κακό δε ξεχωρίζουν με σιγουριά, διδάγματα δεν βγαίνουν με ευκολία. Σκοτάδι, φως κι από το φως σκοτάδι. Τρεις άνθρωποι στήνουν παράσταση με λόγια που ξεχάσαμε ν' ακούμε και ιστορίες που δεν αντέχονται στ' αλήθεια. Ζωντανεμένα στο σήμερα με φαντασία και απλότητα, τα παραμύθια γίνονται ότι ήταν κάποτε και πάντα, τρόποι ώστε να μη περνά κανείς μονάχος του τη φοβερή του νύχτα».

Σημείωμα των συντελεστών

Η κοινή αγάπη μας για τα παραμύθια και η νοσταλγία για την αφήγηση παραμυθιών, σαν τρόπο διασκέδασης, ήταν η αφορμή μας για να ξεκινήσουμε αυτό το εγχείρημα. Αγάπη, όχι μόνο για τα παραμύθια που ακούσαμε μικροί, αλλά κυρίως για αυτά που ανακαλύψαμε μεγάλοι. Διασκέδαση, κατ' άλλους ψυχαγωγία, όχι αυτή που κοιμίζει γλυκά ένα παιδί, αλλά αυτή που μπορεί να αφυπνίσει έναν ενήλικα. Εξάλλου τα παραμύθια ήταν υπόθεση των μεγάλων, πριν από το θρίαμβο της τηλεόρασης και εμείς αυτήν την υπόθεση θέλαμε πάλι να ανοίξουμε. Αναζητήσαμε παραμύθια στην πρώτη τους μορφή, τη μη λογοκριμένη και με κεντρικό άξονα την αλληλοβορά επιλέξαμε πέντε. Τα θέματα που στοιχειώνουν τους ήρωες και τους αντιήρωες των παραμυθιών της παράστασης είναι η απώλεια, ο απογαλακτισμός, η εξουσία, ο ανομολόγητος έρωτας, η ζήλια και η συγχώρεση.

Κατά τη διάρκεια των προβών εισχωρήσαμε και σε άγνωστα για μας μονοπάτια και γίναμε δραματολόγοι, σκηνοθέτες, φωτιστές, μουσικοί επιμελητές, ενδυματολόγοι, σκηνογράφοι... Έτσι κατά τη διάρκεια της παράστασης, επιλέξαμε τα μέρη του θεάτρου, όπως το καμαρίνι, η κουίντα, ή το ηλεκτρολογείο, να “μεταφερθούν” πάνω στη σκηνή, φανερώνοντας στο θεατή τις λειτουργίες τους, που παραδοσιακά αποκρύπτονται. Οι εναλλαγές της μουσικής και του φωτισμού γίνονται μέρος της δράσης των ηθοποιών, προωθώντας σταδιακά τη μετάβαση από το ιλαρό στο τραγικό, κι από το παραμύθι στην πραγματικότητα.

Τώρα, εδώ στο θέατρο Επί Κολωνώ ήταν αναγκαία η αντικατάσταση ενός εκ των τριών συντελεστών της παράστασης, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων. Γι' αυτό και στο σημείο αυτό, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε και ταυτόχρονα να καλωσορίσουμε στους κόλπους της ομάδας μας, το φίλο μας Πέτρο Σπυρόπουλο, ο οποίος θα είναι ο τρίτος συναυτουργός εδώ στην Αθήνα. 

«Αρχή του παραμυθιού, λοιπόν, καλησπέρα τσ' αφεντιές σας. Ήταν κάποτε ένα....»

Σημείωμα του Δη.Πε.Θε.:

Το «Ήταν Κάποτε» είναι μια παράσταση στο πλαίσιο του προγράμματος της «Άγονης Γραμμής». Η «Άγονη Γραμμή» ήταν μια ιδέα που συλλάβαμε το 2007, επιθυμώντας να φτάσουμε σε μέρη που δεν έχει πάει ποτέ το θέατρο. Παρόλο που σήμερα ακόμα και στο πιο απόμακρο χωριό, υπάρχουν μέσα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας όπως το ίντερνετ ή η τηλεόραση, τίποτα δε συγκρίνεται με την ανθρώπινη φυσική παρουσία. Το να πας και όχι να μεταδίδεσαι είναι το ιδιαίτερο, το ξεχωριστό. Έτσι λοιπόν το αποφασίσαμε και την ίδια ώρα βάλαμε και κάποιους κανόνες σ' αυτό το σχέδιο:

• Η περιπλάνηση δε θα είχε απαιτήσεις από θεατρικούς χώρους, για να μπορεί να ταξιδέψει παντού.

• Μη θεατρικά κείμενα, αλλά παραστάσεις που θα βασίζονται στη λογοτεχνία στην παράδοση, ή σε άλλα είδη.

• Πάντα χειμώνα. Το καλοκαίρι τα απομονωμένα χωριά μετατρέπονται σε καταφύγιο των ανθρώπων της πόλης. Τότε όλα είναι εύκολα. Το χειμώνα όμως η απομόνωση είναι πραγματική.

Το «Ήταν Κάποτε» ολοκλήρωσε τον κύκλο των παραστάσεων της «Άγονης Γραμμής» το χειμώνα του 2012. Πιστεύοντας ότι η συγκεκριμένη παράσταση δεν θα έπρεπε να μείνει μόνο στα όρια της δυτικής Μακεδονίας, πραγματοποιήθηκε και μια καλοκαιρινή περιοδεία σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Στην Αθήνα πραγματοποίησε μια σειρά παραστάσεων στο «Παλιό Λιπαντήριο» και στο θέατρο «Εμπρός».

Περιεχόμενο των παραμυθιών

Στον «Κουκιπιπέρη», ένα ηλικιωμένο άκληρο ζευγάρι αποκτά παιδί. Όσο γρήγορα και εύκολα το αποκτά αντίστοιχα το χάνει. Ο θρήνος τους γίνεται τραγούδι, το τραγούδι παραμύθι κι αυτό το παραμύθι αφορμή για τα υπόλοιπα.

Στο «Ελαφέλι με τη χρυσή την αλυσίδα» δυο γονείς απαρνιούνται και προσπαθούν να βλάψουν τα παιδιά τους. Εκείνα αναζητώντας λύτρωση φεύγουν μακριά, με μοναδικό εφόδιο τη μεταξύ τους αγάπη. Συνεχή εμπόδια εμφανίζονται μπροστά τους, μέχρι να βρουν το δικό τους καταφύγιο.

Στο παραμύθι «Ο Τρισκατάρατος», ξετυλίγεται η ζωή μιας αγαπημένης οικογένειας που ελπίζει στην ευτυχία των παιδιών της, μέσα από έναν πετυχημένο γάμο. Έτσι βρίσκει πρόσφορο έδαφος ένας πλούσιος, εκθαμβωτικός νέος και με την πανουργία του καταφέρνει να εξουσιάσει όλη την οικογένεια. Όταν η αλήθεια αποκαλύπτεται είναι πλέον αργά.

Το «Μυρσινιώ ή το καλογεράκι» είναι μια ιστορία αγάπης. Δύο νέοι συναντιούνται και ζουν τον απόλυτο έρωτα. Για μια νύχτα. Η νύχτα αυτή, όμως, ορίζει και ανατρέπει τις ζωές τους, όπως τις ήξεραν μέχρι τότε.

Στην «Κουλοχέρα», δυο αδέλφια, ένα αγόρι κι ένα κορίτσι ζούνε στην ίδια στέγη μέχρι που ένα τρίτο πρόσωπο, εμφανίζεται στη ζωή τους. Η ισορροπία στη μεταξύ τους σχέση ταράσσεται και τα όριά τους δοκιμάζονται.

Τα παραμύθια της παράστασης επιλέχτηκαν από τρεις συλλογές: τα Ελληνικά λαϊκά παραμύθια (Α') του Κώστα Καφαντάρη, τα Ελληνικά παραμύθια (Α') οι παραμυθοκόρες - Ελληνικά παραμύθια (Β') τα αλληλοβόρα, της Άννας Αγγελοπούλου.

Αν και τα παραμύθια απαντώνται σε διάφορες παραλλαγές από τόπο σε τόπο, το υλικό της παράστασης αποτελούν απομαγνητοφωνημένες αφηγήσεις ανθρώπων από τη Θράκη («Ο Κουκιπιπέρης»), τη Μυτιλήνη («Το ελαφέλι με τη χρυσή την αλυσίδα»), την Κύπρο («Ο Τρισκατάρατος»), την Κέρκυρα («Το Μυρσινιώ ή το καλογεράκι»), και την Τρίπολη («Η κουλοχέρα»).

Συντελεστές

Μια δημιουργία των:

Χρήστου Πίτσα, Στέλιου Χλιαρά, Βάσιας Χρήστου

Παίζουν οι:

Χρήστος Πίτσας, Στέλιος Χλιαράς, Βάσια Χρήστου

Αποσπάσματα από τις  κριτικές που έχουν γραφτεί για την παράσταση

Η ομάδα έστησε μια υποδειγματική παράσταση εμπλουτισμένη με χιούμορ, συγκίνηση, έξυπνα ευρήματα, υποδειγματική κινησιολογία και θαυμάσια διαχείριση του λόγου. Οι εναλλαγές της μουσικής και του φωτισμού καθώς κι οι ενδυματολογικές και σκηνογραφικές αλλαγές γίνονται μέρος της δράσης των ηθοποιών έτσι ώστε η παράσταση να μπορεί να στηθεί σε οποιονδήποτε χώρο χωρίς να εξαρτιέται απ’ αυτόν και χωρίς να κινδυνεύει να απολέσει τις αρετές της όπως οι αισθαντικές ατμόσφαιρες κι ο γοργός ρυθμός της. Οι ταλαντούχοι ηθοποιοί έσπειραν μαγικές ατμόσφαιρες και θέρισαν ένα θυελλώδες χειροκρότημα. Απόλυτα συντονισμένοι, με εξαιρετική χημεία ανάμεσά τους και με αβίαστο κέφι πέρασαν από διήγηση σε διήγηση, από ήρωα σε ήρωα κι από περιστατικό σε περιστατικό, επιτυγχάνοντας γοργές μεταμορφώσεις και μεστές ερμηνείες.

(Μαρία Κυριάκη – Episkinis)

Τα παιδιά αυτά (το κοριτσέλι και τα αγορέλια) φέρνουν τα πάνω κάτω και κάνουν θαύματα επί σκηνής. Φωτισμοί, σκηνογραφία, μουσική επιμέλεια, ενδυματολογία, όλα από τα χέρια τους περνούν και ενώπιον του κοινού πραγματοποιούνται. Ουδέν κρυπτόν από το θεατή. Ένα ανακάτεμα ψυχής, αισθήσεων, δροσιάς νεανικής. Μια παράσταση ευέλικτη, εύκολα μεταφερόμενη, γοητευτική και ετοιμοπαράδοτη. Παράσταση που μυρίζει θάλασσα και χιόνι, μοναχικό γιασεμί και κληματίδες, σε γερτό παράθυρο να κάθεσαι, δίπλα σε φανοστάτη, με βλέμμα ρεμβαστικό και από χωριάτικο σοκάκι να την παρακολουθείς.

(Ειρήνη Αιβαλϊώτου – catisart)

Οι μύθοι και οι δοξασίες των παραδόσεών μας συναντούν τις πιο βίαιες αισθήσεις των χαρακτήρων των ιστοριών, ενόσω τα τρία άτομα του θιάσου Χ-αίρεται παρεμβαίνουν, φωτίζουν, αντανακλούν μια εμφανέστατα πολυπρόσωπη οπτική σε όσα φανερά (και μη) γεγονότα εξελίσσονται.

(Δημήτρης Ψάχος – all4fun)

…Έτσι παρακολουθούμε τρεις αξιόλογους ηθοποιούς, να φτιάχνουν από μόνοι τους, εκείνη την ώρα, τα φώτα και τις μουσικές, να παίζουν με το σκοτάδι, χρησιμοποιώντας ελάχιστα σκηνικά αντικείμενα και μόνο τρία ξύλινα κουτιά και εναλλάσσοντας ρόλους να καταφέρνουν να σε παρασύρουν μαζί τους σε δάση, σε καλύβες, μέχρι και στην ίδια την Κόλαση που σέρνει ο διάβολος τις νύφες που παντρεύεται...

(Ηρώ Μητρούτσικου – attikipress)

INFO

Πρώτη παράσταση: Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013
Τελευταία παράσταση: Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014
Ημέρες & ώρες:  Τετάρτη στις 21:15 και Πέμπτη στις 19:00
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 10,00€
Φοιτητικό-μαθητικό-πολυτεκνικό-ατέλειες: 5,00€ 
Ανέργων: δωρεάν (συγκεκρ. αριθμός θέσεων) 
Διάρκεια: 80 λεπτά
Χώρος: Κεντρική Σκηνή
 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η ατυχία του αιώνα

Ιδιαίτερα άτυχος στάθηκε ένας αθλητής που συμμετείχε στο Πανεπιστημιακό Πρωτάθλημα κλειστού στίβου στην Ιρλανδία, αντιμετωπίζοντας ένα απρόοπτο που πραγματικά δεν έχει προηγούμενο. Συγκεκριμένα, λίγο πριν τη γραμμή του τερματισμού στα 800 μέτρα και ενώ βρισκόταν μπροστά από τους υπόλοιπους αθλητές, εκτοξεύτηκε και μπλέχτηκε στα πόδια του…

Δωρεάν αγγελίες ακινήτων

Θέλεις να αγοράσεις ή να πουλήσεις ακίνητο; Το findhome.gr ειναι μια σύγχρονη «ιντερνετική εφημερίδα» αγγελιών, που φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για όλους όσους πωλούν ή επιθυμούν να αγοράσουν κάθε λογής ακίνητο, είτε πρόκειται για διαμερίσματα και μονοκατοικίες, είτε για επαγγελματικούς χώρους ή κτήματα.  Το…

Εξακολουθεί να «καλπάζει» η οικονομία της Ισλανδίας

Αν και πριν πέντε χρόνια η Ισλανδία ήταν η χώρα που επλήγη περισσότερο από την οικονομική κρίση, σήμερα παρουσιάζει μια οικονομική ανάκαμψη που δεν έχει προηγούμενο. Τη στιγμή που σχεδόν στο σύνολο της Ευρώπης το ΑΕΠ παραμένει σταθερό όταν δεν συρρικνώνεται, η οικονομία της γνωρίζει σταθερούς ρυθμούς ανάπτυξης 5%. Μάλιστα, ο κεντρικός…

1ο Πανελλήνιο Προπτυχιακό Συνέδριο Φιλοσοφίας

Με πρωτοβουλία του περιοδικού Gavagai, του περιοδικού Απόπειρες Φιλοσοφίας, του περιοδικού Καλειδοσκόπιο και φοιτητών/τριών των τμημάτων Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας των Επιστημών (ΕΚΠΑ), Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΕΚΠΑ), του Τμήματος Κοινωνικής…

Πέντε επαγγελματικοί κλάδοι με μέλλον και θέσεις εργασίας

Οι πέντε τομείς που θα έχουν θετικές προοπτικές απασχόλησης στην Ελλάδα μέχρι το 2025 είναι το Real Estate, οι ξενοδοχειακές υποδομές και εστίαση, η Πληροφορική, οι Πωλήσεις και η Διοίκηση Επιχειρήσεων, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (CEDEFOP). Αντίθετα, στη γεωργία, την αλιεία και…

Διάσημοι ξένοι ηθοποιοί τότε και τώρα (PHOTOS)

Όπως ένα ποτάμι κυλάει αδιάκοπα, έτσι και ο χρόνος περνάει και πίσω δεν γυρνάει, χωρίς να κάνει εξαιρέσεις για κανένα πλάσμα πάνω στη γη. Στον χρόνο δεν μπορεί κανείς να αντισταθεί, είτε είναι ο Μητσοτάκης (φτου-φτου), είτε κάποιος αγαπημένος ηθοποιός σαν τους κυρίους που θα δείτε στις παρακάτω φωτογραφίες. Ωστόσο, όπως θα παρατηρήσετε,…

Back in Time

Οι κορυφαίες ατάκες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου (ΒΙΝΤΕΟ)

Όταν φέρνουμε στο μυαλό μας ταινίες του παλιού καλού κινηματογράφου,…

Αφιέρωμα: Ελένη Χατζηαργύρη (1925-2004)

Η Ελένη Χατζηαργύρη, το γένος Γαρυφαλλίδου, γεννήθηκε στη Χαλκίδα το…

Βουγιουκλάκη - Καρέζη: Ταινίες που χάθηκαν στο χρόνο…

Πάρα πολλοί νεαροί Έλληνες ηθοποιοί ταξιδεύουν στην Αμερική με την…

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Οι χειρότερες ταινίες όλων των εποχών

Αν έχετε σαδομαζοχιστικές τάσεις και θέλετε για κάποιον ακατανόητο…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent