«Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους» για τρίτη χρονιά στο θέατρο Αλκμήνη

«Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους» για τρίτη χρονιά στο θέατρο Αλκμήνη

( 2 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Σάββατο, 08.10.16 20:42
 

«Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους» για τρίτη χρονιά στο θέατρο Αλκμήνη

Η δίκη του Σωκράτη -η οποία είχε μια ξεκάθαρη πολιτική διάσταση και που για κάποιους ήταν σχεδόν μια τραγωδία, μια σύγκρουση, δηλαδή, στην οποία και οι δύο πλευρές (φαίνεται να) είχαν δίκιο- αποτελεί ιστορικό γεγονός. Έγινε το 399π.Χ., τέσσερα χρόνια μετά την κατάλυση της τυραννίας των Τριάκοντα και την επάνοδο της δημοκρατίας. Ο Σωκράτης κατηγορείται ότι δεν αναγνωρίζει και δεν πιστεύει στους θεούς της πόλης, ότι εισάγει νέες θεότητες και ότι διαφθείρει τους νέους. Τίμημα: θάνατος! Ο Πλάτων -μαθητής του Σωκράτη και παρών στην δίκη- με το  κείμενό του, την ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ, θέλει να αποδείξει όχι μόνον την αθωότητα του Σωκράτη, αλλά και την ηθική του μεγαλωσύνη. Θέλει να εξασφαλίσει την αθώωση του Δασκάλου του από το δικαστήριο της ιστορίας.

Λένε πως: «και μόνον το κείμενο ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ του Πλάτωνα να μας είχε σωθεί, θα ήταν αρκετό για να δείξει το μεγαλείο της ψυχής και του πνεύματος του Σωκράτη και να δικαιώσει την φήμη του στους αιώνες. Το ασίγαστο πάθος του για την δικαιοσύνη, η μεγαλοψυχία του, η πνευματική του ρώμη, και η εγκαρτέρηση αποτελούν μήνυμα εσαεί. Δεν έχει υπάρξει ποτέ μεγαλύτερη αναγνώριση της φιλοσοφίας ως λόγου ύπαρξης και δικαίωσης της ζωής, ούτε πιο φιλοσοφημένη αντιμετώπιση και αξιολόγηση του θανάτου. Και μόνον με την απολογία του ο Σωκράτης είναι απλώς «μεγάλος».

Ο Σωκράτης υπήρξε ο αθηνολάτρης-φιλόσοφος όλων των εποχών. Λάτρευε την Αθήνα όσο κανένας άλλος. Αναγνώριζε ότι μόνον εκεί μπορούσε να κάνει φιλοσοφία, όπως αυτός την έκανε. Έταξε σκοπό της ζωής του να κρατά άγρυπνη την ηθική συνείδηση των συμπολιτών του, να τους ξυπνά δηλαδή από τον πνευματικόν τους λήθαργο, και να κεντά σαν «αλογόμυγα» την Αθήνα της εποχής του, που ήταν τότε σαν «ίππος, ευγενής μεν και γενναίος,

όστις, όμως, ένεκα του μεγαλείου του αυτού, πολύ χαύνος είναι και νωθρός και έχει ανάγκην κανενός κεντρίσματος, καμμιάς αλογόμυγας, διά να εξεγείρεται και να εξυπνά». (Απολογία)

Κι όμως, η Αθήνα -η «Ελλάδος παίδευσις» του Περικλή- τον κατηγόρησε (για ασέβεια, αθεΐα, και διαφθορά των νέων), τον   καταδίκασε και τον θανάτωσε! Χρεώθηκε έτσι η Αθήνα, και μάλιστα η αθηναϊκή δημοκρατία, έστω και στην παρακμή της -εξαιρετικά εύθραυστη και καχύποπτη  μετά τον καταστροφικό τού γοήτρου της Πελοποννησιακό πόλεμο- ένα ασυγχώρητο μίασμα, με το έγκλημα κατά της αρετής και της φιλοσοφίας που διέπραξε με την θανατική καταδίκη του Σωκράτη».

Λένε πως : «η γνώση μας για τον Σωκράτη είναι θέμα σωκρατικής ειρωνείας. Το μόνο που ξέρουμε με βεβαιότητα για αυτόν είναι ότι δεν ξέρουμε τίποτα». Έτσι ο καθένας μας, ίσως, έχει έναν δικόν του Σωκράτη… Και ο κάθε μελετητής –άρα: και ο κάθε καλλιτέχνης– είναι υποχρεωμένος να παίρνει συνεχώς θέση και να κάνει τις επιλογές του…

Τόσο όμως ξέρουμε: πως πρώτος αυτός –ο μεγάλος ηθικός φιλόσοφος- στράφηκε στον άνθρωπο και στην ανθρώπινη ψυχή, δοσμένος στην αποστολή του να «κάνει ηθικούς» τους συνόντες του. Έχοντας την θέση πως «ο ανεξέταστος βίος ού βιωτός ανθρώπω,  ο απερίσκεπτος, δηλαδή, και ανεξέταστος βίος δεν είναι βίος αντάξιος του ανθρώπου» (Απολογία), προσπαθούσε με την μαιευτική τέχνη και την διαλεκτική να κάνει τους συμπολίτες του να ανακαλύψουν το αληθινό νόημα των αρετών και των αξιών. Έβλεπε την ηθική ως τέχνη της ζωής και «έπραττε τα πολιτικά χωρίς να κάνει πολιτική», διεκδικώντας για τον εαυτόν του ένα είδος ηθικής και πολιτικής ελευθερίας –ατομικής ελευθερίας απέναντι στην κοινότητα- που καμμία ελληνική κοινωνία της κλασσικής εποχής δεν θα μπορούσε να παραχωρήσει σε οποιοδήποτε μέλος της.

Για τρίτη χρονιά το «Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους» στο θέατρο Αλκμήνη

Ταυτότητα παράστασης:

Μετάφραση
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΩΡΑΪΤΙΔΗΣ
 
Μουσική
ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΕΟΝΤΗΣ
 
Δραματουργική επεξεργασία
ΜΑΤΊΝΑ ΜΟΣΧΟΒΗ
 
Σκηνοθεσία – ερμηνεία
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
 
Φωνή Μέλητου 
ΟΡΕΣΤΗΣ ΤΡΙΚΑΣ
 
Βοηθοί σκηνοθέτη-εκτέλεση και οργάνωση παραγωγής
ΚΩΣΤΗΣ ΣΑΒΒΙΔΑΚΗΣ 
ΑΝΝΥ ΖΕΡΒΟΥ
 
Φωτισμοί
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΠΡΑΤΣΗΣ 
 
Φωτογραφίες
ΘΕΑΝΩ ΜΑΝΟΥΔΑΚΗ

INFO

κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 6.30 μμ
στο θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ
Αλκμήνης 8, Γκάζι (μετρό Κεραμεικός)
τηλ: 210. 3428650
 
Video
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ  
 
Παραγωγή
«θέατρο ΣΥΝ ΚΑΤΙ – σύνολο τέχνης»
Συμπαραγωγή:
θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ
 
Μονόλογος
διάρκεια: 70΄
διάλειμμα: όχι 
είσοδος: 10 ευρώ & μειωμένο – φοιτητικό 7 ευρώ 
έναρξη:  Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2016
 
 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η ατυχία του αιώνα

Ιδιαίτερα άτυχος στάθηκε ένας αθλητής που συμμετείχε στο Πανεπιστημιακό Πρωτάθλημα κλειστού στίβου στην Ιρλανδία, αντιμετωπίζοντας ένα απρόοπτο που πραγματικά δεν έχει προηγούμενο. Συγκεκριμένα, λίγο πριν τη γραμμή του τερματισμού στα 800 μέτρα και ενώ βρισκόταν μπροστά από τους υπόλοιπους αθλητές, εκτοξεύτηκε και μπλέχτηκε στα πόδια του…

Δωρεάν αγγελίες ακινήτων

Θέλεις να αγοράσεις ή να πουλήσεις ακίνητο; Το findhome.gr ειναι μια σύγχρονη «ιντερνετική εφημερίδα» αγγελιών, που φιλοδοξεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο για όλους όσους πωλούν ή επιθυμούν να αγοράσουν κάθε λογής ακίνητο, είτε πρόκειται για διαμερίσματα και μονοκατοικίες, είτε για επαγγελματικούς χώρους ή κτήματα.  Το…

Εξακολουθεί να «καλπάζει» η οικονομία της Ισλανδίας

Αν και πριν πέντε χρόνια η Ισλανδία ήταν η χώρα που επλήγη περισσότερο από την οικονομική κρίση, σήμερα παρουσιάζει μια οικονομική ανάκαμψη που δεν έχει προηγούμενο. Τη στιγμή που σχεδόν στο σύνολο της Ευρώπης το ΑΕΠ παραμένει σταθερό όταν δεν συρρικνώνεται, η οικονομία της γνωρίζει σταθερούς ρυθμούς ανάπτυξης 5%. Μάλιστα, ο κεντρικός…

1ο Πανελλήνιο Προπτυχιακό Συνέδριο Φιλοσοφίας

Με πρωτοβουλία του περιοδικού Gavagai, του περιοδικού Απόπειρες Φιλοσοφίας, του περιοδικού Καλειδοσκόπιο και φοιτητών/τριών των τμημάτων Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας των Επιστημών (ΕΚΠΑ), Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης, του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (ΕΚΠΑ), του Τμήματος Κοινωνικής…

Πέντε επαγγελματικοί κλάδοι με μέλλον και θέσεις εργασίας

Οι πέντε τομείς που θα έχουν θετικές προοπτικές απασχόλησης στην Ελλάδα μέχρι το 2025 είναι το Real Estate, οι ξενοδοχειακές υποδομές και εστίαση, η Πληροφορική, οι Πωλήσεις και η Διοίκηση Επιχειρήσεων, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (CEDEFOP). Αντίθετα, στη γεωργία, την αλιεία και…

Διάσημοι ξένοι ηθοποιοί τότε και τώρα (PHOTOS)

Όπως ένα ποτάμι κυλάει αδιάκοπα, έτσι και ο χρόνος περνάει και πίσω δεν γυρνάει, χωρίς να κάνει εξαιρέσεις για κανένα πλάσμα πάνω στη γη. Στον χρόνο δεν μπορεί κανείς να αντισταθεί, είτε είναι ο Μητσοτάκης (φτου-φτου), είτε κάποιος αγαπημένος ηθοποιός σαν τους κυρίους που θα δείτε στις παρακάτω φωτογραφίες. Ωστόσο, όπως θα παρατηρήσετε,…

Back in Time

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Ελληνικές ταινίες στα Όσκαρ

Ο ελληνικός κινηματογράφος ξεκίνησε την ανάπτυξή του στα μέσα της…

Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας

Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή Για το Θόδωρο Αγγελόπουλο, το…

Οι 11 κορυφαίες ταινίες του Γούντι Άλεν

Ο Γούντι Άλεν έχει στο βιογραφικό του πλειάδα έργων και θεωρείται ως…

Αφιέρωμα: Μελίνα Μερκούρη (1920-1994)

Η Μελίνα Μερκούρη (Μαρία Αμαλία Μερκούρη - 18/10/1920) γεννήθηκε για…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent