Ιστορία μου… λογοκρισία μου!

Ιστορία μου… λογοκρισία μου!

( 13 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Πηνελόπη Λαγκαδινού | Κυριακή, 14.06.09 23:17
 

censorship_73567b.jpg«…Στην αρχαία Περσία, όταν ένας ποιητής έγραφε κάτι που δεν άρεσε στον Μεγάλο Βασιλέα, ο τελευταίος έδινε διαταγή στις κρατικές αρχές να συλλάβουν τον ποιητή και να τον υποχρεώσουν δημοσία να γλείψει το μελάνι από το χειρόγραφο του…».

Απαγορευμένα βιβλία στον 21ο αιώνα; Κι όμως, στον υποτιθέμενο αιώνα της ελευθερίας του λόγου, πολλά σημαντικά βιβλία είναι γραμμένα σε… μαύρες λίστες. Δεν εννοούμε μόνο τη «μαύρη λίστα» της σύγχρονης Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, ούτε τα «κατάστιχα» του Βατικανού.

Αναφερόμαστε στα απαγορευμένα βιβλία που τα κατεστημένα της διανόησης, οι «ελεγκτές» της πολιτικής ορθότητας, ο δογματισμός της θρησκείας, της φιλοσοφίας και της επιστήμης, εύχονται να μην υπήρχαν! Η λογοκρισία λοιπόν, υποχρεώνει το συγγραφέα να «φάει» τα λόγια του ώστε να απαλλαγεί το καθεστώς από τις συνέπειες του περιεχομένου τους. 

Αιώνες τώρα, παρατηρείται ένας αδυσώπητος διωγμός ενάντια στους φορείς της «απαγορευμένης γνώσης». Στην πυρά δεν οδηγούνται μόνο τα βιβλία, αλλά και όσοι τόλμησαν να ενδιαφερθούν για το περιεχόμενο τους και να τα διαβάσουν. Ευρήματα, πρωτότυπες επιστημονικές θεωρίες, απομνημονεύματα, τόμοι Αλχημείας και Μαγείας, αποκαλύψεις και βιογραφίες, ένα ολόκληρο σύμπαν γνώσης, το οποίο ο δογματισμός και η προκατάληψη των… «καθοδηγητών», προσπάθησαν κατά καιρούς να το αποκρύψουν.               

Μήπως το άρθρο που κρατάτε είναι κι αυτό απαγορευμένο επειδή ρίχνει φως στα περιεχόμενα και στα μηνύματα της «επικίνδυνης» γνώσης; Κρύψτε το στο πιο σκοτεινό μέρος της βιβλιοθήκης σας, κανείς δε σας υπόσχεται ότι δε θα «καείτε» κι εσείς μαζί του. Ακολουθούν, ορισμένα από τα πιο γνωστά βιβλία που λογοκρίθηκαν και απαγορεύθηκαν δια ροπάλου.

Κομφούκιος, «Ανάλεκτα». Το 250 π.Χ. κάηκαν τόσο τα βιβλία όσο και οι φουκαράδες που τα διάβασαν.

Βίβλος. Ο πρώτος μεταφραστής στην αγγλική γλώσσα κάηκε το 1536 γιατί τόλμησε να βάλει άλλη γλώσσα στο στόμα του Κυρίου.

Μαρκ Τουέην, «Οι περιπέτειες του Τομ Σόγιερ». Με την κατηγορία της παιδικής ανυπακοής, ξηλώθηκε από τις βιβλιοθήκες του Μπρούκλιν και του Ντένβερ, το 1876, στις ΗΠΑ.

Λιούις Κάρολ, «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων». Το 1931 απαγορεύθηκε στην Κίνα γιατί θεωρήθηκε απαράδεκτο οι άνθρωποι και τα ζώα να μιλάνε την ίδια γλώσσα.

Άννα Φρανκ, «Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ». Πορνογράφημα και σκουπίδι χαρακτηρίστηκε στην Αλαμπάμα των ΗΠΑ, εν έτη 1983.

Τζορτζ Όργουελ, «1984». Σύμφωνα με την πολιτεία της Φλόριντα των ΗΠΑ προπαγάνδιζε τον Κομμουνισμό.

Όσον αφορά τη χώρα μας, οι περιπτώσεις καταπάτησης της ελευθερίας του λόγου είναι δυστυχώς, πολλές. Ο Ανδρέας Λασκαράτος αφορίστηκε για τα «Μυστήρια της Κεφαλλονιάς» (1856), μια δηλητηριώδη σάτιρα του τρίπτυχου οικογένεια- θρησκεία- πολιτική, που προκάλεσε γενική κατακραυγή.

Το 1866 αφορίζεται και διώκεται δικαστικά ο Εμμανουήλ Ροΐδης για ένα από τα βιβλία-σταθμός της νεοελληνικής λογοτεχνίας, την «Πάπισσα Ιωάννα», επειδή σατιρίζει τον κλήρο και την ελληνική πραγματικότητα της εποχής.

Το 1930 οι δικαστικές αρχές της Αθήνας ασκούν δίωξη εναντίον του Νίκου Καζαντζάκη για αθεϊσμό, με αφορμή το έργο του «Ασκητική». Στα τέλη του 1949, ο Ν. Καζαντζάκης συγγράφει το έργο «Καπετάν Μιχάλης». Σ’ αυτό, υπάρχει μια ερωτική σκηνή ενός Χριστιανού και μίας Μουσουλμάνας, κάτι που αγγίζει το ζήτημα του τριαδικού συστήματος, προκαλώντας σκέψεις για πιθανό αφορισμό του.

Η μυθιστορηματική τριλογία του Στρατή Τσίρκα, «Λέσχη» (1960), «Αριάγνη» (1962), «Νυχτερίδα» (1965) γίνεται αφορμή να ξεσπάσει μια ανεκδήλωτη ως τότε ιδεολογικοπολιτική διαμάχη ανάμεσα στις δογματικές και στις ανανεωτικές δυνάμεις της Αριστεράς. Το 1967 οι δικτάτορες απαγορεύουν την Τριλογία, η οποία ωστόσο ανακηρύσσεται στη Γαλλία «Καλύτερο Ξένο Μυθιστόρημα».

Από την προσβολή της θρησκείας, εύκολα περνά κανείς στην προσβολή των χρηστών ηθών και της κοσμικής εξουσίας. Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι του Η. Πετρόπουλου που προκάλεσε τριγμούς στα θεμέλια της κοινωνίας. Το λεξικό του «Καλλιαρντά», η πρώτη καταγραφή της γλώσσας των ομοφυλοφίλων, απαγορεύεται επί χούντας (1971) για προσβολή της δημοσίας αιδούς, ενώ λίγα χρόνια νωρίτερα και συγκεκριμένα το 1968, απαγορεύτηκε η μελέτη του «Τα Ρεμπέτικα» που έθιγε την υποκουλτούρα των ρεμπέτηδων, ένα θέμα ταμπού για την ελληνική κοινωνία. Μεγάλος σάλος δημιουργείται το 1979, με το «Εγχειρίδιο του Καλού Κλέφτη» για προσβολή της δημοσίας αιδούς και εξύβριση της Δικαστικής και Εκτελεστικής Εξουσίας.

Τα επίμαχα λήμματα «Βούλγαρος» και «Πόντιος» στο λεξικό του Γ. Μπαμπινιώτη προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων. Αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων κατατέθηκαν για την ερμηνεία της λέξης «Βούλγαρος» που χρησιμοποιείται και ως βρισιά για τους παίκτες και τους οπαδούς του ΠΑΟΚ και για το λήμμα «Πόντιος», διότι χρησιμοποιείται για να χαρακτηρίσει τον αφελή και ανόητο άνθρωπο, κάτι που προκάλεσε μεγάλη οργή στη Βόρεια Ελλάδα και δημόσια κριτική από διάφορους Υπουργούς. Η προσωρινή απαγόρευση των πωλήσεων του λεξικού, ήταν πρακτικά ανούσια καθότι η πρώτη εκτύπωση είχε σχεδόν εξαντληθεί. 

Οι Ελληνικές Αρχές έχουν κατά καιρούς προβεί σε αντίστοιχες κατασχέσεις και άλλων συγγραφικών έργων. Τελευταία, το 2000 απαγορεύθηκε η διακίνηση του βιβλίου του Μίμη Ανδρουλάκη, «Μ στη νιοστή», γιατί θεωρήθηκε πως έχει προσβλητικό περιεχόμενο για τη θρησκεία και τον Χριστό. Αστυνομικοί της κρατικής ασφάλειας προέβησαν το Φεβρουάριο του 2003 σε κατάσχεση του έργου «Η ζωή του Ιησού» του Αυστριακού Γκέρχαρντ Χάντερερ, με την κατηγορία για «καθύβριση θρησκευμάτων διά του Τύπου».

Κατανοούμε σε περίοδο δικτατορίας να ασκεί η κρατική εξουσία λογοκρισία. Αλλά τι να πούμε όταν αυτό συμβαίνει σε δημοκρατική περίοδο, τη στιγμή μάλιστα που θέλουμε να επιδεικνύουμε το ευρωπαϊκό μας προφίλ; Η λογοκρισία δε διαγράφει απλά σκέψεις, ιδέες και έρευνες, διαγράφει την ίδια την ιστορία των λαών!

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Διαλέξεις και εργαστήρια ζωγραφικής

Κύκλο διαλέξεων και εργαστηρίων ζωγραφικής από εξέχουσες προσωπικότητες της Τέχνης και άλλων επιστημονικών πεδίων, διοργανώνει η Dépôt Art Gallery. Η εναρκτήρια εκδήλωση του προγράμματος, που φέρει τον τίτλο «Ιστορίες των Χρωμάτων», θα λάβει χώρα την Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου και ώρα 19.00. Στην εισαγωγική ενότητα «Το φως και οι κρυφές του…

«Υπαινικτικά Τοπία»: Έκθεση ζωγραφικής της Ιωάννας Κωνσταντίνου

Την έκθεση ζωγραφικής της Ιωάννας Κωνσταντίνου με τίτλο «Υπαινικτικά Τοπία» εγκαινιάζει η Dépôt Art Gallery τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου. Η έκθεση, που διοργανώνεται υπό την αιγίδα της πρεσβείας της Νορβηγίας, θα διαρκέσει έως τις 16 Μαρτίου. Η Ιωάννα Κωνσταντίνου εμπνέεται από ελληνικά και νορβηγικά τοπία περιοχών όπου η φύση είναι…

Τάσος Πέτσας: Όταν η ηλεκτρονική μουσική συναντά την ιστορία

Δυναμικά επιστρέφει ο Τάσος Πέτσας στη δισκογραφία με ένα νέο track που φέρει τον τίτλο  «Voices (Istimpei)». Για μια ακόμη φορά, ο καλλιτέχνης μας εκπλήσσει δημιουργώντας μουσική εμπνευσμένη από τον επικό και άνισο αγώνα των υπερασπιστών του οχυρού Ιστίμπεη στην κορυφή του Μπέλλες, κατά των Γερμανών εισβολέων στις 6 και 7 Απριλίου 1941,…

Έτσι διαδίδονται τα ψεύτικα νέα!

Πριν περάσουμε στην εποχή του διαδικτύου, οι περισσότερες ειδήσεις προέρχονταν από μερικές μεγάλες εφημερίδες και ενημερωτικά δίκτυα, όπως το Reuters και το Associated Press, που είχαν τους πόρους να συγκεντρώσουν απευθείας πληροφορίες. Ωστόσο, η ταχύτητα με την οποία διαδίδονται σήμερα οι πληροφορίες δημιούργησε ιδανικές συνθήκες για το…

«Art Capital» στο ιστορικό Σαλόνι των Ανεξαρτήτων του Παρισιού

Για μια ακόμη φορά, η ελληνική τέχνη ταξιδεύει έως το Σαλόνι των Ανεξαρτήτων στο Grand Palais στο Παρίσι, με την γνωστή τεχνοκριτικό και ιστορικό τέχνης κ. Έμμυ Βαρουξάκη να επιμελείται την παρουσία των Ελληνίδων εικαστικών. Παρά τις φήμες που ήθελαν το παραδοσιακό σαλόνι Τέχνης των Γάλλων να διανύει την τελευταία του χρονιά, τελικά θα…

«Απρογραμμάτιστος» ο Γιάννης Ζουγανέλης

Ο Γιάννης Ζουγανέλης θα εμφανιστεί για λίγες μόνο παραστάσεις στον Πολυχώρο Αθηναΐς, σε μια μουσική, διαδραστική παράσταση άκρως εξομολογητική. Θα εκτεθεί μέχρις εσχάτων! Για πρώτη φορά, μόνος στη σκηνή με τον εαυτό του. Θα εξομολογηθεί, θα αποκαλυφθεί, θα αυτοσαρκαστεί, θα αυτοαναδειχθεί, θα αυτοκαταρριφθεί, θα αποδομηθεί. Ο αγαπημένος…

Back in Time

Αφιέρωμα: Μάνος Κατράκης (1908-1984)

Ο Μάνος Κατράκης υπήρξε από τους μεγαλύτερους έλληνες ηθοποιούς…

Οι χειρότερες ταινίες όλων των εποχών

Αν έχετε σαδομαζοχιστικές τάσεις και θέλετε για κάποιον ακατανόητο…

Θεόφ. Καΐρης, ο φιλόσοφος της νεότερης Ελλάδας που ξεπέρασε τα εσκαμμένα

Ο Θεόφιλος Καΐρης, ακολούθησε την μοίρα όλων των μεγάλων διανοητών,…

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Αφιέρωμα: Δημήτρης Χορν (1921-1998)

Ο Δημήτρης Χορν γεννήθηκε το 1921, στην Αθήνα, ήταν γόνος γνωστής και…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent