Η διερεύνηση της δυσλεξίας στη διδασκαλία της γερμανικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας

4.9444444444444 1 1 1 1 1 Βαθμολογία 4.94 (18 Ψήφοι)

Η διερεύνηση της δυσλεξίας στη διδασκαλία της γερμανικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας

Το ενδιαφέρον του παρόντος άρθρου προσανατολίζεται στη διερεύνηση της δυσλεξίας κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας της γερμανικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας.

Η γερμανική γλώσσα χαρακτηρίζεται ως μία γλώσσα με σύνθετο γλωσσικό και ταυτόχρονα συντακτικό σύστημα, το οποίο διαφέρει κατά πολύ από αυτό που έχει το άτομο καταχωρημένο στο νου, έχοντας την ελληνική ως μητρική γλώσσα. Στην προσπάθεια συνύπαρξης των δύο αυτών γλωσσικών συστημάτων είναι πιθανόν ο μαθητής να δυσκολευτεί στη χρήση των καινούριων γλωσσικών κανόνων.

Η δυσκολία αυτή μπορεί να οφείλεται σε διάφορες μαθησιακές διαταραχές, μία εκ των οποίων είναι και η δυσλεξία. Στην περίπτωση αυτή είναι σημαντικό ο εκπαιδευτικός να αναζητήσει τρόπους και μεθόδους, ώστε να προσαρμόσει το μάθημα στις ανάγκες του μαθητή, αποφεύγοντας έτσι τα αρνητικά συναισθήματα που προέρχονται από τα προβλήματα μάθησης λόγω της συγκεκριμένης διαταραχής.

Ειδικότερα για να γίνει εφικτή η διάγνωση της δυσλεξίας, οφείλει κανείς να εστιάσει στις γλωσσικές δεξιότητες (δηλ. ανάγνωση και γραφή) του εκάστοτε μαθητή, καθώς η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή διαταραχή, η οποία επηρεάζει τόσο τον προφορικό όσο και τον γραπτό λόγο.

Ακολούθως αναφέρονται τα κύρια χαρακτηριστικά, βάσει των οποίων γίνεται έκδηλη η δυσλεξία στη διαδικασία εκμάθησης της γερμανικής ως ξένης γλώσσας. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι τα εξής:

1) Δυσκολία στους κανόνες προφοράς.
- Ο μαθητής δυσκολεύεται να διακρίνει και να προφέρει σωστά διφθόγγους, όπως π.χ. -ei, -ie, eu κ.λ.π.

2) Δυσκολία στη σύνταξη.
- Ο μαθητής δεν κατανοεί πλήρως τον σωστό τρόπο παραγωγής σύνθετων και πολύπλοκων προτάσεων.
- Επιλέγει συνήθως τις κύριες προτάσεις, αποφεύγοντας τις δευτερεύουσες και τη χρήση συνδέσμων.

3) Αδυναμία ανάγνωσης και κατανόησης γραπτού κειμένου.
-  Ο μαθητής επαναλαμβάνει λέξεις και  η ανάγνωση γίνεται με πολύ αργό ρυθμό.

4) Ο μαθητής κάνει ορθογραφικά λάθη, παραλείποντας καταλήξεις λέξεων ή μπερδεύοντας τη σειρά των γραμμάτων.

5) Σύντομες εκθέσεις στον γραπτό λόγο.

6) Αδυναμία ακουστικής σύλληψης.

Άννα-Πολυτίμη Λαγάνη

Η Άννα-Πολυτίμη Λαγάνη ζει στη Θεσσαλονίκη και είναι Καθηγήτρια Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (Απόφοιτη του Α.Π.Θ.), ενώ παρακολουθεί το μεταπτυχιακό του Τμήματος "Σύγχρονες Τάσεις στη Γλωσσολογία για Εκπαιδευτικούς" στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.).

Σχόλια (0)

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια εδώ

Αφήστε τα σχόλιά σας

  1. Δημοσίευση σχολίου ως επισκέπτης.
Συνημμένα (0 / 3)
Μοιραστείτε την τοποθεσία σας
Πληκτρολογήστε το κείμενο που παρουσιάζεται στην παρακάτω εικόνα. Δεν είναι σαφές;

Please publish modules in offcanvas position.