Νόαμ Τσόμσκι: Η προπαγάνδα στην υπηρεσία των ελίτ
- tempo team ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
Όλη η τέχνη της προπαγάνδας συνίσταται στο να δώσει στους ανθρώπους την αίσθηση ότι είναι ανίσχυροι, απομονωμένοι, αποκομμένοι από τους άλλους.
Στην πραγματικότητα, για τη βιομηχανία της διαφήμισης και της εμπορικής προπαγάνδας γενικά, ο ιδανικός κόσμος θα ήταν βασισμένος σε δυο στοιχεία.
Πρώτον, στην τηλεόραση, καθένας στη θέση του, αποκομμένος από τους άλλους, ακόμη κι από την οικογένειά του.
Δεύτερον, και όσο μπορεί να προσεγγισθεί αυτή η ιδανική κατάσταση, οι άνθρωποι να μην αποτελούν πλέον απειλή για τους πλούσιους και τους προνομιούχους, έτσι ώστε να μην υπάρχει «κρίση δημοκρατίας» όπως την εννοούν οι ελίτ.
Οι άνθρωποι θα ασχολούνταν μόνο με τη ζωούλα τους, με επιφανειακά πράγματα του βίου, όπως τα καταναλωτικά αντικείμενα που είναι της μόδας.
Θα ήταν «θεατές» κι όχι «παίκτες» στη διεξαγωγή της πολιτικής σε όλα τα επίπεδα: τοπικά, στους χώρους εργασίας και παραπέρα.
Περιοδικά, θα είχαν το δικαίωμα να επικυρώνουν την εξουσία των ελίτ, αλλά τον υπόλοιπο χρόνο θα έπρεπε να αφήνουν τη διοίκηση των παγκόσμιων υποθέσεων σ’ εκείνους που αυτοανακηρύσσονται «υπεύθυνοι άνθρωποι».
Αυτές δεν είναι ιδέες εξτρεμιστικών ομάδων, αλλά μιας μεγάλης μερίδας των ελίτ σε όλη την πολιτική σκακιέρα.