tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Όταν «ηθικό» είναι το μη νόμιμο...

Όταν «ηθικό» είναι το μη νόμιμο...

( 1 Ψήφος )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Δευτέρα, 28.02.11 20:23
 

Μήπως καμιά φορά «ηθικό» είναι και το μη νόμιμο;

Ιερή αγανάκτηση συνέχει τον τελευταίο καιρό πολλούς αναλυτές και σχολιαστές, ραδιοτηλεσχολιαστές κατά κύριο λόγο, όταν με τον όποιο τρόπο παραβιάζεται η νομιμότητα. Σε ρόλο απόλυτου θεματοφύλακα του Συντάγματος και των νόμων, κατακεραυνώνουν τους παρανομούντες, απαιτώντας την άμεση και παραδειγματική τιμωρία τους, τη δίωξή τους, τη φυλάκισή τους, ε και κάνα βρομόξυλο δεν θα πήγαινε χαμένο. Εγκαλούν μάλιστα την εξουσία ότι παραείναι ελαστική στην αντιμετώπιση των αθλίων. Διότι, τι διάολο, ή έχουμε κράτος ή δεν έχουμε. Και επιτέλους Έλληνες είμαστε, δεν επιτρέπεται να ξεχνούμε την κατά Αισχύλον έννοια του Κράτους. Σε σχέση μάλιστα προς την αυτάδελφή του, τη Βία...

Εννοείται πως οφείλουμε όλοι σεβασμό στο Σύνταγμα της χώρας και στους νόμους του κράτους. Εννοείται πως ο σεβασμός των νόμων δεν κρίνεται α λα καρτ. Εννοείται πως νόμος δεν είναι πάντα το δίκιο του εργάτη. Ούτε του αγρότη, ούτε του φοιτητή, ούτε του συνταξιούχου, ούτε κανενός. Νόμος είναι το δίκιο και το δικαίωμα του πολίτη, για λογαριασμό του οποίου υποτίθεται πως συντάχθηκε. Στην ίδια άλλωστε τη ρίζα της φιλοσοφίας του Συντάγματος, κατ’ επέκταση και των νόμων, όπως διαμορφώθηκε κατά τον 19ο αιώνα, βρίσκεται η προστασία των αδυνάτων έναντι της αυθαιρεσίας των αρχόντων. Μ’ αυτή την τόσο κλασική έννοια, προφανώς έχουν δίκιο όσοι απαιτούν σεβασμό στη νομιμότητα.

Η τήρηση όμως των γενικών θεσμικών κανόνων δεν επιτρέπεται ν’ αγνοεί το περιβάλλον, τις συνθήκες, τους καιρούς. Αν τους αγνοήσει, θέλει - δεν θέλει, θα σκοντάψει επάνω τους.

Είναι εύκολο, πολύ εύκολο, εκεί, από το ύψος της αυτάρκειάς μας, να χαρακτηρίζουμε παράνομους τζαμπατζήδες όσους «δεν πληρώνουν - δεν πληρώνουν» στις αστικές συγκοινωνίες και όσους σηκώνουν τις μπάρες των διοδίων. Είναι εύκολο, πολύ εύκολο να κατακεραυνώνουμε όσους επιμένουν να απεργούν στις «παράνομες και καταχρηστικές» κινητοποιήσεις τους. Είναι εύκολο, πολύ εύκολο να συκοφαντούμε τα κινήματα κοινωνικής αντίστασης κατά της εξαθλίωσης της ζωής μας, όταν αυτά ξεφεύγουν από τα πλαίσια της αυστηρής νομιμότητας. Ιδίως αν κάνουμε πως δεν βλέπουμε σε τι εποχές ζούμε. Αν κάνουμε πως δεν ξέρουμε ότι πάνω από το ένα τρίτο του λαού μας ζει κάτω από το όριο της φτώχειας. Ότι πάνω από το 20% των συμπολιτών μας κουβαλάει τον εξευτελισμό της ανεργίας. Ότι αυξήθηκαν υπερβολικά τον τελευταίο καιρό οι άστεγοι και οι ζητιάνοι της πρωτεύουσας. Άλλου είδους άστεγοι και ζητιάνοι πλέον, αν τους καλοπροσέξεις. Ότι υπερπολλαπλασιάστηκαν όσοι καταφεύγουν στα συσσίτια του δήμου και της εκκλησίας. Ότι είναι πλέον αφόρητα πολλοί όσοι τρέχουν κάθε μέρα να μαζέψουν από τον δρόμο τα απομεινάρια των λαϊκών αγορών. Είναι εύκολο, πολύ εύκολο να παριστάνουμε τους Ηρακλείς της θεσμικής νομιμότητας και να καταγγέλλουμε την κοινωνική αντίσταση απέναντι σ’ αυτήν, αν κάνουμε πως δεν βλέπουμε ότι κοντεύουν να φτάσουν στο μισό του πληθυσμού όσο Έλληνες πολίτες δεν ζουν πλέον, απλώς επιβιώνουν, απλώς υπάρχουν...

Η Ιστορία δεν διδάσκει;

Από την άλλη μεριά, έχουν σκεφτεί άραγε οι καταγγέλλοντες κάθε μορφής παραβίαση της νομιμότητας, πως υπάρχουν οριακές ιστορικές στιγμές, που τα πράγματα δεν χωρούν στα συνήθη πλαίσια κι οι συμπεριφορές δεν μπορούν να μετρηθούν με τα συνήθη μέτρα; Και επιτέλους έχουν αναλογιστεί ότι συχνά, αν όχι πάντοτε, η Ιστορία προχωρά κινούμενη ακριβώς στα όρια της νομιμότητας ή και έξω απ’ αυτά. Φυλακίστηκε επειδή παρανόμησε ο Χαρίλαος Τρικούπης όταν, το 1874, έγραψε στους «Καιρούς» το «Τις πταίει», αυτό που οδήγησε στην καθιέρωση της «Αρχής της Δεδηλωμένης». Καταπάτησε όλους τους νόμους και όλα τα Συντάγματα ο Ελευθέριος Βενιζέλος όταν, το 1916, με το κίνημα της «Εθνικής Άμυνας» εγκαθίδρυσε το Κράτος της Θεσσαλονίκης.

Παραβίασε όλους τους νόμους ο Γεώργιος Παπανδρέου όταν, το 1961, κήρυξε τον «ανένδοτο αγώνα» έχοντας ως κεντρικό στόχο αναφοράς τον θρόνο. Παράνομη ήταν η πρώτη Πορεία Ειρήνης, το 1963, αυτή που πήρε στίγμα και όνομα από τον Γρηγόρη Λαμπράκη. Παρανομούσε διαρκώς η μετεμφύλια αριστερά όταν αγωνιζόταν για τη νομιμοποίηση του ΚΚΕ, όταν έκανε εράνους για τις οικογένειες των εξόριστων, όταν οργάνωνε απαγορευμένα από την αστυνομία συλλαλητήρια. Ακόμη κι ο δεξιός Μιλτιάδης Έβερτ κινήθηκε εντελώς εκτός νόμου όταν, το 1987, επέβαλε την ελεύθερη, τη μη κρατική ραδιοφωνία. Και επιτέλους, με αμφισβήτηση της τρέχουσας νομιμότητας έδρασαν διαχρονικά και παγκόσμια όλα τα μεγάλα κινήματα, αυτά που εξασφάλισαν ιστορικά για λογαριασμό των λαών τις σοβαρότερες πολιτικές μεταρρυθμίσεις και τις πιο προωθημένες κοινωνικές κατακτήσεις...

...Αν κάνουμε πως δεν τα ξέρουμε ή πως δεν μας λένε τίποτα όλ’ αυτά. Αν κάνουμε πως δεν βλέπουμε τη μιζέρια των καιρών μας. Αν κάνουμε πως δεν καταλαβαίνουμε τι μας περιμένει αύριο. Ε τότε, ναι, είναι εύκολο, πολύ εύκολο, από το ύψος της αυτάρκειάς μας να κατακεραυνώνουμε τους Αγιάννηδες που παραβιάζουν τη νομιμότητα κλέβοντας το καρβέλι...

Γράφει ο Βασίλης Πάικος - Εφημερίδα «Αυγή»

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

«Μαμά, γιατί θηλάζεις;»

Κυκλοφόρησε το παιδικό βιβλίο «Μαμά γιατί θηλάζεις» από τις εκδόσεις Οσελότος, που δημιουργήθηκε μέσα από τη συλλογική προσπάθεια της Μαρίας Δανιήλ-Παιδιάτρου, της Έφης Κουκουτσάκη-Μαίας και της Νατάσας Δανιήλ-φιλολόγου και εικονογράφου. Είναι αφιερωμένο σε όλες τις μαμάδες, αλλά απευθύνεται σε όλη την οικογένεια. Τα βάσανα της…

«Ο Άπιστος Θωμάς» του Καραβάτζιο

Ο εν λόγω πίνακας, με τίτλο «Ο Άπιστος Θωμάς», αποτελεί έργο του Μικελάντζελο Μερίτζι ντα Καραβάτζιο και τον ζωγράφισε περίπου το 1602-3, δηλαδή στις αρχές της εποχής Μπαρόκ.  Μερικά από τα χαρακτηριστικά του καλλιτεχνικού ύφους της περιόδου είναι το έντονο διακοσμητικό στοιχείο, η κίνηση, το συναίσθημα, τα έντονα χρώματα και οι έντονες…

Ο πόνος δε μένει πια εδώ…

Σήμερα ξεκίνησες από τα χτες. Ούτε καφές, ούτε κουλούρι. Γύρισες τα μαγαζιά, φόρτωσες σακούλες και χαρτιά τον ουρανό, έτρεξες για γλυκά, ζωγράφισες κάρτες, έκοψες κορδέλες, υλικά και συνήθειες. Και σαν όλα πια πήραν μια θέση στη σκηνή, έκανες ένα βήμα πίσω.  Λεπτό πανί στο χρώμα της άμμου, φουσκωτές γιρλάντες με ασημένια στολίδια, λεπτά…

Απόψε κλείδωσε… δε θα γυρίσω

Είναι κάποιες μέρες που δεν ξημερώνουν. Κρεμιούνται από την κουπαστή, τσαλαβουτούν σε νερά, γεμίζουν λάσπες και αφήνουν πατημασιές μέχρι το αύριο. Σε προσπερνούν, νιώθεις τη στάχτη τους να σε σκεπάζει πριν καν καείς, γεμίζουν με αέρα βορινό τα μπατζάκια σου μα εσύ στέκεσαι. Από συνήθεια. Από απόγνωση. Από απορία. Ποτέ δε σου εξήγησε…

Άνθρωποι από καλό χαρμάνι…

Κάθε πρώτη του Μάη, στο πλακόστρωτο έξω από το πατρικό της γιαγιάς μου τραβούσε χειρόφρενο το αγροτικό της Τασίας. Φορτωμένο με κασόνια, διαλυμένα πλαστικά, ιμάντες από χοντρό πανί, αρώματα εξοχής και μερικές σταγόνες πετρέλαιο στο κούτελο. Μια ντουντούκα από εφημερίδα, όπερα στο κασετόφωνο και ένα κομμένο λεμόνι σε πλαστικό ποτήρι. Τα…

ΕΚΠΛΗΞΗ IX: Για 9η χρονιά οι καλλιτέχνες στο πλευρό των αστέγων

Για μια ακόμη χρονιά, η καλλιτεχνική κοινότητα συσπειρώνεται επιστρατεύοντας τη δύναμη της τέχνης προς όφελος των αστέγων της Αθήνας, μέσα από την «ΕΚΠΛΗΞΗ», την ετήσια έκθεση της εικαστικής πλατφόρμας του artAZ, η οποία υλοποιείται σε συνεργασία με την ΚΛΙΜΑΚΑ ΜΚΟ. Η μεγάλη εικαστική γιορτή, που αναδεικνύει το κοινωνικό πρόσωπο της…

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου. Όχι, μη θυμώνεις. Δε θέλω κάτι πονηρό, δε σου ζητάω αυτό που πιστεύεις. Θέλω μόνο να ξαπλώσεις δίπλα μου και να μου κρατήσεις το χέρι, ξορκίζοντας όλους τους φόβους και τις αδυναμίες μου. Θέλω να αισθανθώ την παρουσία σου δίπλα μου να με διαβεβαιώνει πως όλα θα πάνε καλά, όταν εγώ είμαι πεπεισμένη για το…

Μια κριτική για την ταινία It

Το It, η κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Stephen King, μου κέντρισε το ενδιαφέρον στο να θελήσω να το παρακολουθήσω. Η ταινία περιστρέφεται γύρω από το χαρακτήρα ενός τρομακτικού κλόουν ο οποίος κυνηγάει και φοβίζει μία παρέα παιδιών. Έχοντας δει την κλασική τηλεοπτική σειρά It του 1990 με τον ανεπανάληπτο Tim Burry, θεωρώ πως…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Η γυναίκα που χαμογελούσε πάντα

Μια γυναίκα κάποτε χαμογελούσε πάντα. Όλη την ημέρα, όλες τις ώρες, όλα…

Μιζέρια, ο ύπουλος εχθρός της κοινωνίας

Φίλε Άλκιμε!  Έπειτα από μια βροχή, αν είσαι τυχερός και στρέψεις το…

10 σοφές φράσεις του μεγάλου μας ποιητή Γιάννη Ρίτσου

Ο Γιάννης Ρίτσος, ο ποιητής της Ρωμιοσύνης, αποτελεί έναν από τους…

Ξεπερνώντας το αίσθημα ζήλιας για τους άλλους

Το αίσθημα της ζήλιας είναι λίγο πολύ γνωστό σε όλους. Εμφανίζεται σε…

Πώς να εντοπίσετε τις φοβίες σας και να απαλλαγείτε από αυτές

Ο φόβος είναι ένα ανθρώπινο συναίσθημα που προκαλείται εξαιτίας κάποιας…

Για τα «όχι» που άκουσα στη ζωή μου

Όλα τα όχι που άκουσα στη ζωή μου με έκαναν άνθρωπο δυνατότερο και…

Back in Time

Όταν ο «βασιλιάς» Έλβις Πρίσλεϊ βίωνε την αποτυχία

Λένε πως η αποτυχία είναι απαραίτητη για την ίδια την επιτυχία και…

Εφιάλτης, η σπουδαιότερη ελληνική ταινία τρόμου

Και όμως, ο ελληνικός κινηματογράφος μπορεί να καυχηθεί ότι για μία…

Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας

Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή Για το Θόδωρο Αγγελόπουλο, το…

Οι 11 κορυφαίες ταινίες του Γούντι Άλεν

Ο Γούντι Άλεν έχει στο βιογραφικό του πλειάδα έργων και θεωρείται ως…

Kind of blue, η επιτομή της jazz μουσικής

Η jazz ανήκει στα είδη της μουσικής που επιθυμώ να ακούσω το βράδυ,…

Γεώργιος Παπανικολάου, ένας σπουδαίος Έλληνας

Πώς μπορείς να μείνεις αδιάφορη απέναντι σε έναν άνθρωπο που…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Κοινωφελής Εκμετάλλευση

Είμαι 1 χρόνο άνεργη, πτυχιούχος άνεργη. Έτσι, θεώρησα ότι η…

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…

Καρυωτάκης - Πολυδούρη: Μια ιστορία από το παρελθόν

Είναι φορές που δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις αν τα γεγονότα που…

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης