tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Λιάνα Κανέλλη: «Η μύγα πάει στα σκατά κι η μέλισσα στα άνθη...»

Λιάνα Κανέλλη: «Η μύγα πάει στα σκατά κι η μέλισσα στα άνθη...»

( 1 Ψήφος )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Δευτέρα, 09.01.12 23:59
 

Λιάνα Κανέλλη

Αυτές οι γιορτές που κύλησαν μέσα σε μια αδιόρατη ψυχικά λάσπη, ένα επίστρωμα συγκρατημένης μελαγχολίας στην καλύτερη περίπτωση, αφήνοντας τη γεύση που έχει όχι απλώς το πολυδιαφημισμένο και ανακριβές «τέλος εποχής» αλλά το πραγματικό τέλος των ψευδαισθήσεων, κάτι από τη γλυκόπικρη γεύση του τελευταίου τσιγάρου που παραχωρείται ως ανθρώπινο δικαίωμα στους μελλοθάνατους, είχαν και μια εξίσου αδιόρατη δημιουργικότητα. Μας προετοίμασαν καλά, καθώς περίσσεψε λίγος ανθρώπινος χρόνος ξεκούρασης, για την επανέναρξη και μάλιστα πανηγυρικά των εχθροπραξιών του ήδη μαινόμενου πολέμου.

Η σκέψη, αναγκαστική άμυνα σε συναισθηματικές φορτίσεις (πως να μην τις έχεις όταν άνθρωποι δίπλα σου πεθαίνουν κυριολεκτικά σαν τα σκυλιά στ' αμπέλι, χωρίς περίθαλψη, συχνά και χωρίς καμιά αξιοπρέπεια, γονείς να καταρρέουν στην προσπάθεια να γεμίσουν ένα τραπέζι γιορτινό με τα στοιχειώδη, νέοι έτοιμοι να λακίσουν από τη ζωή γιατί δεν έμαθαν να κοιτάνε πέρα από τ' ακροδάχτυλά τους...) ήρθε και φόρτωσε το 2012 στις πλάτες μας χωρίς μεν πανικό, αλλά ως πλήρες αδιέξοδο στην όψη.

Ολοένα και περισσότεροι απ' όσους είδα και μίλησα, άρχισαν να βυθίζονται σε μια ζοφερή μοιρολατρεία. Οχι κατ' ανάγκην άλλοθι σε αδράνεια. Ολοένα και περισσότεροι απ' αυτούς που έχουν ακόμη μια πετσοκομμένη δουλειά άρχισαν ασκήσεις ευκαμψίας με βαρύτατο τίμημα για να την κρατήσουν. Ολοένα και περισσότεροι έγιναν δύσπιστοι και καχύποπτοι απέναντι σε κάθε πρόθεση για κοινό σχεδιασμό κι αντίσταση στα των καιρών. Κλείνουν ψυχές και στόματα. Αραιώνουν κι οι ψίθυροι ακόμη. Παιδιά αγέλαστα είπαν τα κάλαντα με αδικαιολόγητο φόβο στο βλέμμα. Ανοίγουν πόρτες και κλείνουν παράθυρα. Πόρτες για να μπει και να βγει ο όμοιος. Αυτός που έχει να διηγηθεί κάτι χειρότερο απ' αυτό που έχεις να του πεις. Κλείνουν παράθυρα για να μην μπει η μυρουδιά της φτώχειας ή για να μη φαίνεται πίσω από τις κουρτίνες της μικροαστικής γκλαμουριάς που εδώ και χρόνια αντικατέστησε εκείνη τη φυσική αρχοντιά που έχουν όσοι ζουν από τον κόπο τους και έχουν μάθει να σέβονται τα χέρια τους και τα χέρια των αλλονών, όταν δεν περισσεύει χρόνος για εκτονωτικές μούντζες.

Στο δίσεκτο '12, φορτωμένο μια μέρα παραπάνω, η αναμονή σκοτώνει. Αναμονή μιας καλοσχεδιασμένης καταδίκης της κοινωνίας να προσαρμοστεί και να επιζήσει υπό όρους βαλμένους από τον εχθρό, δυσβάσταχτους και καταστροφικούς και συνάμα εξευτελιστικούς. Η ταξική προπαγάνδα έκανε περίφημη δουλειά τα τελευταία είκοσι χρόνια. Ακύρωσε μάντεις και ποιητές, χτύπησε στη ρίζα την πρωτογενή σκέψη του ελεύθερου ανθρώπου φυλακίζοντας το μυαλό του σε παραθυράκια των ιντερνετικών κολαούζων και κουτάκια μοντέλων που θέλουν την οικονομία ξεκομμένη, σχεδόν μεταφυσική διαδικασία κοινωνικής συμβίωσης, λες και υπάρχει χωρίς ζωή, χωρίς εργασία και κεφάλαιο κλπ. Η προπαγάνδα έχτισε επικίνδυνα με πολλά ακρωτηριασμένα μυαλά, μια πυραμίδα εννοιών που φαλκίδευσαν θεμελιώδεις πυλώνες της πολιτικής διαλεκτικής. Πας ν' ανοίξεις μια κουβέντα και βλέπεις τον κοινωνικό αυτοματισμό να διαχωρίζει αμέσως την όποια παρέα, ομήγυρη, συντροφιά σε θεατές της πραγματικότητας από τη μια και δράστες από την άλλη. Ο καθένας αυτοπροσδιορίζεται περιστασιακά ως ανήκων στη μια ή την άλλη «παράταξη» μέσα σε μια θολή αίθουσα πρόχειρου δικαστηρίου όπου ζώα ζούγκλας αναζητούν δικαιοσύνη και τιμωρία αυτοεξαιρούμενοι όλοι από την ποινή...

Ο συμβολισμός των Φώτων είναι χρήσιμος όταν στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα δεχόμαστε ακόμη να συζητάμε επί εννοιών όπως «οι κοινωνικοί εταίροι». Ο χυδαιότερος των όρων του σύγχρονου πολιτικού λεξιλογίου αυτός είναι, Εταίροι... Από πότε και σε ποια βάση συμφερόντων και αναγκών συνεταιρίστηκαν οι θύτες με τα θύματα και η ζωή έγινε παράσταση κακόβουλου θεάτρου, ο μισθός επίδομα, η εργασία απασχόληση, το προσωρινό μόνιμο, ο πλούτος δανεικά, η παιδεία προνόμιο, η ύπαρξη αυτή καθαυτή της πλειονότητας των λαών κόστος των εκμεταλλευτών; Αν δεν φωτιστεί αυτή η σκοτεινή πλευρά των εννοιών επί των οποίων εξαναγκάζεται να σκέφτεται και ν' αποφασίζει τη μοίρα του ο λαός, τότε οι άνθρωποι θα αποθεώσουμε το κτήνος μέσα μας. Κι αυτός ο ανθρωποφάγος πολιτισμός θα εξελιχθεί σε μεσαίωνα που κυριαρχεί στο χρόνο.

Ενας γέροντας που κοιμήθηκε με ήσυχη συνείδηση, αυτήν του αβλαβούς, επέμενε να προβάλλει το δίλημμα: Η μύγα πάει στα σκατά κι η μέλισσα στα άνθη. Εσύ διαλέγεις πού θα πας και τι είσαι... Ακου εκεί, κοινωνικοί εταίροι... Φως τώρα! Η κοινωνία δεν είναι εταιρεία. Δεν είναι κρίση εταιρική και χρηματιστηριακή αυτό που ζούμε. Είναι πόλεμος!

Γράφει η Λιάνα Κανέλλη - Εφημερίδα «Ριζοσπάστης»

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

«Μαμά, γιατί θηλάζεις;»

Κυκλοφόρησε το παιδικό βιβλίο «Μαμά γιατί θηλάζεις» από τις εκδόσεις Οσελότος, που δημιουργήθηκε μέσα από τη συλλογική προσπάθεια της Μαρίας Δανιήλ-Παιδιάτρου, της Έφης Κουκουτσάκη-Μαίας και της Νατάσας Δανιήλ-φιλολόγου και εικονογράφου. Είναι αφιερωμένο σε όλες τις μαμάδες, αλλά απευθύνεται σε όλη την οικογένεια. Τα βάσανα της…

«Ο Άπιστος Θωμάς» του Καραβάτζιο

Ο εν λόγω πίνακας, με τίτλο «Ο Άπιστος Θωμάς», αποτελεί έργο του Μικελάντζελο Μερίτζι ντα Καραβάτζιο και τον ζωγράφισε περίπου το 1602-3, δηλαδή στις αρχές της εποχής Μπαρόκ.  Μερικά από τα χαρακτηριστικά του καλλιτεχνικού ύφους της περιόδου είναι το έντονο διακοσμητικό στοιχείο, η κίνηση, το συναίσθημα, τα έντονα χρώματα και οι έντονες…

Ο πόνος δε μένει πια εδώ…

Σήμερα ξεκίνησες από τα χτες. Ούτε καφές, ούτε κουλούρι. Γύρισες τα μαγαζιά, φόρτωσες σακούλες και χαρτιά τον ουρανό, έτρεξες για γλυκά, ζωγράφισες κάρτες, έκοψες κορδέλες, υλικά και συνήθειες. Και σαν όλα πια πήραν μια θέση στη σκηνή, έκανες ένα βήμα πίσω.  Λεπτό πανί στο χρώμα της άμμου, φουσκωτές γιρλάντες με ασημένια στολίδια, λεπτά…

Απόψε κλείδωσε… δε θα γυρίσω

Είναι κάποιες μέρες που δεν ξημερώνουν. Κρεμιούνται από την κουπαστή, τσαλαβουτούν σε νερά, γεμίζουν λάσπες και αφήνουν πατημασιές μέχρι το αύριο. Σε προσπερνούν, νιώθεις τη στάχτη τους να σε σκεπάζει πριν καν καείς, γεμίζουν με αέρα βορινό τα μπατζάκια σου μα εσύ στέκεσαι. Από συνήθεια. Από απόγνωση. Από απορία. Ποτέ δε σου εξήγησε…

Άνθρωποι από καλό χαρμάνι…

Κάθε πρώτη του Μάη, στο πλακόστρωτο έξω από το πατρικό της γιαγιάς μου τραβούσε χειρόφρενο το αγροτικό της Τασίας. Φορτωμένο με κασόνια, διαλυμένα πλαστικά, ιμάντες από χοντρό πανί, αρώματα εξοχής και μερικές σταγόνες πετρέλαιο στο κούτελο. Μια ντουντούκα από εφημερίδα, όπερα στο κασετόφωνο και ένα κομμένο λεμόνι σε πλαστικό ποτήρι. Τα…

ΕΚΠΛΗΞΗ IX: Για 9η χρονιά οι καλλιτέχνες στο πλευρό των αστέγων

Για μια ακόμη χρονιά, η καλλιτεχνική κοινότητα συσπειρώνεται επιστρατεύοντας τη δύναμη της τέχνης προς όφελος των αστέγων της Αθήνας, μέσα από την «ΕΚΠΛΗΞΗ», την ετήσια έκθεση της εικαστικής πλατφόρμας του artAZ, η οποία υλοποιείται σε συνεργασία με την ΚΛΙΜΑΚΑ ΜΚΟ. Η μεγάλη εικαστική γιορτή, που αναδεικνύει το κοινωνικό πρόσωπο της…

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου. Όχι, μη θυμώνεις. Δε θέλω κάτι πονηρό, δε σου ζητάω αυτό που πιστεύεις. Θέλω μόνο να ξαπλώσεις δίπλα μου και να μου κρατήσεις το χέρι, ξορκίζοντας όλους τους φόβους και τις αδυναμίες μου. Θέλω να αισθανθώ την παρουσία σου δίπλα μου να με διαβεβαιώνει πως όλα θα πάνε καλά, όταν εγώ είμαι πεπεισμένη για το…

Μια κριτική για την ταινία It

Το It, η κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Stephen King, μου κέντρισε το ενδιαφέρον στο να θελήσω να το παρακολουθήσω. Η ταινία περιστρέφεται γύρω από το χαρακτήρα ενός τρομακτικού κλόουν ο οποίος κυνηγάει και φοβίζει μία παρέα παιδιών. Έχοντας δει την κλασική τηλεοπτική σειρά It του 1990 με τον ανεπανάληπτο Tim Burry, θεωρώ πως…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Η γυναίκα που χαμογελούσε πάντα

Μια γυναίκα κάποτε χαμογελούσε πάντα. Όλη την ημέρα, όλες τις ώρες, όλα…

Μιζέρια, ο ύπουλος εχθρός της κοινωνίας

Φίλε Άλκιμε!  Έπειτα από μια βροχή, αν είσαι τυχερός και στρέψεις το…

10 σοφές φράσεις του μεγάλου μας ποιητή Γιάννη Ρίτσου

Ο Γιάννης Ρίτσος, ο ποιητής της Ρωμιοσύνης, αποτελεί έναν από τους…

Ξεπερνώντας το αίσθημα ζήλιας για τους άλλους

Το αίσθημα της ζήλιας είναι λίγο πολύ γνωστό σε όλους. Εμφανίζεται σε…

Πώς να εντοπίσετε τις φοβίες σας και να απαλλαγείτε από αυτές

Ο φόβος είναι ένα ανθρώπινο συναίσθημα που προκαλείται εξαιτίας κάποιας…

Για τα «όχι» που άκουσα στη ζωή μου

Όλα τα όχι που άκουσα στη ζωή μου με έκαναν άνθρωπο δυνατότερο και…

Back in Time

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

10 ταινίες και ο λόγος που άλλαξαν τη ζωή μου

1. Όσα παίρνει ο άνεμος Για την ανεπανάληπτη φράση της Katie Scarlett…

Η «ψυχή» των Queen, Φρέντι Μέρκιουρι

Στις 5 Σεπτεμβρίου του 1946, γεννήθηκε ο πιο χαρισματικός ροκ…

Οι χειρότερες ταινίες όλων των εποχών

Αν έχετε σαδομαζοχιστικές τάσεις και θέλετε για κάποιον ακατανόητο…

«Ο γέρος και η θάλασσα» του Χέμινγουεϊ σε ένα εντυπωσιακό animation φιλμ

Βασισμένη στη πασίγνωστη νουβέλα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ «Ο γέρος και η…

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Διάσημοι άνθρωποι που οδηγήθηκαν από την αποτυχία στην επιτυχία

Αν δεν αποτύχεις στη ζωή, δεν θα μπορέσεις ποτέ να γευτείς την…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης