tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Τα ασβεστοκάμινα

Τα ασβεστοκάμινα

( 6 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Δημήτρης Περτέσης | Τρίτη, 10.03.09 00:54
 

ΑσβεστοκάμινοΤο χωριό μου, ο Πιτροφός, ήταν ο τόπος παραγωγής ασβέστη έως και τα μέσα του περασμένου αιώνα στην Άνδρο. Μέχρι και τη δεκαετία του ’70 συνεχιζόταν αυτή η δραστηριότητα και ήταν ένα σημαντικό πρόσοδο για τους κατοίκους εξού και πήραν το προσωνύμιο «ασβεστάδες». Αυτό οφειλόταν στο πολύ καλό μάρμαρο, κατάλληλο για ασβέστη που έχει η περιοχή.

Στη δεκαετία του ‘60 ένας συγχωριανός μου, ο Αντώνης Παπιδάς, που ήταν ταχυδρόμος και είχε δει τα πιο σύγχρονα καμίνια της Αθήνας, έφτιαξε ένα σε μόνιμη τοποθεσία. Αυτό το κτίσμα έγινε στην τοποθεσία Αγία Θέκλη και σώζεται μέχρι και σήμερα. Η λειτουργία του σταμάτησε νωρίς εξαιτίας κάποιων δυσκολιών εκείνης της εποχής.

Η εργασία του καμινάρη ήταν πολύ κοπιαστική και επίπονη. Για το καμίνιασμα, συμφωνούσε μία ομάδα δέκα ατόμων, αποφάσιζε για το χώρο που θα γινόταν, σε νέο ή παλαιό λάκκο, ανάλογα με την εκτίμηση των δεδομένων (μάρμαρο, ξύλο, καιρικές συνθήκες κτλ.). Κατόπιν αποφασιζόταν ο καταμερισμός της εργασίας: Άλλοι στο χτίσιμο, άλλοι στην εξόρυξη του μαρμάρου και το κουβάλημα, άλλοι στην προμήθεια των ξύλων κτλ. Ουσιαστικά, καθένας ήξερε τη δουλειά του. Είχαν φτιάξει καμίνια και καμίνια και όπως σε όλες τις εργασίες την εποχή εκείνη, υπήρχε αλληλοβοήθεια και αλληλεγγύη.

Το καμίνι ήταν ένα κυκλικός λάκκος μέσα στη γη διαμέτρου 1,5-2 μέτρων, ανάλογα με την ποσότητα του ασβέστη που ήθελαν να παραχθεί. Το κτίσιμο άρχιζε από την επιφάνεια του εδάφους και μέχρι περίπου 1 μέτρο με πέτρα κοινή. Αυτή ήταν η εξωτερική πλευρά. Μετά κτιζόταν το εσωτερικό του λάκκου και περίπου και για 1 μέτρο. Αυτή ήταν η πατούρα πάνω στην οποία θα κτιζόταν στη συνέχεια το μάρμαρο. Στο πλάι και χαμηλά στο λάκκο έμενε μία μικρή πόρτα για να τροφοδοτείται με ξύλα η φωτιά. Το μάρμαρο κτιζόταν κατακόρυφα, έτσι ώστε να θερμαίνεται καλύτερα. Όσο προχωρούσε ο τοίχος κατακόρυφα, έκλεινε προς το εσωτερικό, έτσι ώστε τελικά να σχηματιστεί ένας κώνος. Για να γίνει αυτό, ο μάστορας χρησιμοποιούσε πρώτα μικρές πέτρες και προς την κορυφή μεγαλύτερες μαρμαρόπετρες, τις λεγόμενες «κατίνες». Στον εξωτερικό χώρο συνεχιζόταν το κτίσιμο με κοινές πέτρες, ώστε να γίνει ένα περίβλημα γύρω από το μάρμαρο για να κρατάει όσο το δυνατόν περισσότερο τη θερμότητα. Το κτίσιμο ήθελε μεγάλη τέχνη γιατί σε περίπτωση που γκρεμιζόταν ήταν διπλός ο κόπος.

Αφού λοιπόν τελείωνε το κτίσιμο, δεν έμενε παρά το ψήσιμο του καμινιού. Αν όλα πήγαιναν καλά και ο καιρός ευνοούσε, μετά από δύο εικοσιτετράωρα ο ασβέστης ήταν έτοιμος. Στη συνέχεια γκρεμιζόταν το περίβλημα και εμφανιζόταν το μάρμαρο που είχε πια ψηθεί και ήταν κάτασπρο. Έρχονταν οι αγωγιάτες να πάρουν το ασβέστη, να τον πουλήσουν στους πελάτες και γινόταν η μοιρασιά του κέρδους. Ήταν η στιγμή της ξεκούρασης! Είχαν ήδη περάσει περίπου δέκα ημέρες και άλλο ένα καμίνιασμα είχε τελειώσει.

Πλέον μόνο κάτι λάκκοι υπάρχουν στο βουνό για να θυμίζουν την εποχή εκείνη…

Δείτε φωτογραφίες από το ασβεστοκάμινο του Παπιδά στην Άνδρο

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Συνέντευξη με τον φρόντμαν των Sbaraquack, Δημήτρη Σκούρτη

Ο ηγέτης των Sbaraquack μιλάει στο tempo.gr για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του συγκροτήματος Είχα τη χαρά να συνομιλήσω με τον Δημήτρη Σκούρτη λίγα μόλις εικοσιτετράωρα πριν το πολυαναμενόμενο live των Sbaraquack στο Hoxton, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο μιας σειράς εμφανίσεων που ετοιμάζουν εντός και εκτός της…

Διεθνές συμπόσιο: Γιατί διαβάζουμε; Ο ρόλος του συγγραφέα και του βιβλίου τον 21ο αιώνα

Αφιερωμένο στην ανάγνωση και τη συγγραφή είναι το θέμα του διεθνούς συμποσίου της Εταιρείας Συγγραφέων, που θα διεξαχθεί στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50) στις 18 και 19 Οκτωβρίου, με ελεύθερη συμμετοχή. Το συμπόσιο, που φέρει τον τίτλο «Γιατί διαβάζουμε; Ο ρόλος του συγγραφέα & του βιβλίου τον 21ο αιώνα»,…

Εργαστήρι κινηματογράφου: A-Z Filmmaking Lab – από τη Θεωρία στην Πράξη

Έναν νέο κύκλο σεμιναρίων διοργανώνουν φέτος το ελληνοϊταλικό πολιτιστικό σωματείο «Il Faro» και η Tetrafillon films, ύστερα από την επιτυχία της προηγούμενης χρονιάς. Πρόκειται για το κινηματογραφικό εργαστήρι «A-Z filmmaking Lab - από τη Θεωρία στην Πράξη», το οποίο, όπως έχει προγραμματιστεί, θα ξεκινήσει στις 7 του Νοέμβρη. «Πώς…

Οι Sbaraquack LIVE στο Hoxton

Όσοι πιστοί, προσέλθετε το Σάββατο 20 Οκτωβρίου στη σκηνή του Hoxton στον Κεραμικό για ένα ακόμα ξεχωριστό live των Sbaraquack. Όσοι μέχρι σήμερα δεν είχατε την ευκαιρία να τους απολαύσετε, σπεύσατε χωρίς αναστολές, φόβο και πάθος! Οι Sbaraquack δεν είναι παρά μια ιδέα, μια κίνηση, ένας ήχος, ένα κελάηδισμα πουλιών, ένα τζιτζίβισμα…

«Κούκου!... μια βόλτα στο δάσος!» της Άννας Σεβαστής Τζίμα στις «Μορφές Έκφρασης»

Μια παράσταση-παιχνίδι με ζωντανή μουσική! Επιστρέφει από τις 14 Οκτωβρίου για έκτο χρόνο στο θέατρο Μορφές Έκφρασης, η sold-out παιδική παράσταση «Κούκου!… μια βόλτα στο δάσος!». Πρόκειται για μια βιωματική αφήγηση παραμυθιού που απευθύνεται σε βρέφη και πολύ μικρά παιδιά, από 18 μηνών έως 6 ετών. Συνδυάζει το θέατρο με τη μουσική, τη…

«Το Όνειρο ενός Γελοίου» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι επιστρέφει για 3η χρονιά στο θέατρο Μορφές Έκφρασης

Επιστρέφει για 3η χρονιά ο θεατρικός μονόλογος «Το Όνειρο ενός Γελοίου» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, σε ερμηνεία Θωμά Κινδύνη και σκηνοθεσία Άννας Σεβαστής Τζίμα. Η πρεμιέρα της επιτυχημένης παράστασης θα λάβει χώρα το Σάββατο 10 Νοεμβρίου και ώρα 21:30 στις «Μορφές Έκφρασης». Γραμμένο το 1877, από τον μεγάλο Ρώσο δημιουργό, «Το Όνειρο…

Back in Time

«Ο γέρος και η θάλασσα» του Χέμινγουεϊ σε ένα εντυπωσιακό animation φιλμ

Βασισμένη στη πασίγνωστη νουβέλα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ «Ο γέρος και η…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή

Όταν έπεσε στο τραπέζι η πρόταση να κάνουμε ένα αφιέρωμα για τις…

Οι κορυφαίες ατάκες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου (ΒΙΝΤΕΟ)

Όταν φέρνουμε στο μυαλό μας ταινίες του παλιού καλού κινηματογράφου,…

Όταν ο «βασιλιάς» Έλβις Πρίσλεϊ βίωνε την αποτυχία

Λένε πως η αποτυχία είναι απαραίτητη για την ίδια την επιτυχία και…

Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας

Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή Για το Θόδωρο Αγγελόπουλο, το…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Οι Ιρανές δεν ντύνονται όπως νομίζεις

Το στερεότυπο που αρκετοί έχουν στο μυαλό τους για τις γυναίκες από…

Διάσημοι άνθρωποι που οδηγήθηκαν από την αποτυχία στην επιτυχία

Αν δεν αποτύχεις στη ζωή, δεν θα μπορέσεις ποτέ να γευτείς την…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Αυτή τη Δημοκρατία εννοούν;

Επτά χρόνια πριν, ανυποψίαστοι πρωτοακούγαμε για την αμερικάνικη…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης