Εφιάλτης, η σπουδαιότερη ελληνική ταινία τρόμου
Και όμως, ο ελληνικός κινηματογράφος μπορεί να καυχηθεί ότι για μία και μόνο φορά μπόρεσε και στάθηκε ισάξιος δίπλα στον Alfred Hitchcock. Ο λόγος είναι η σπουδαία Ελληνική ταινία του 1961, Εφιάλτης. Ο Εφιάλτης αποτελεί το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Ερρίκου Ανδρέου και θεωρείται το αντιπροσωπευτικότερο δείγμα ψυχολογικού θρίλερ στον Ελληνικό κινηματογράφο, ακόμα και αν είναι μία ταινία που στους περισσότερους δεν είναι γνωστή.
Όπως τα περισσότερα film noir της εποχής εκείνης, έτσι και αυτή η ταινία είναι βαθιά επηρεασμένη από τις θεωρίες ψυχανάλυσης του Σίγκμουντ Φρόυντ και από σπουδαίες ταινίες τρόμου όπως το «Ψυχώ». Μπορούμε να αναφέρουμε δύο απτά παραδείγματα επιρροής των θεωριών ψυχανάλυσης στη συγκεκριμένη ταινία: το ψαλίδι που είναι το όργανο του φόνου συμβολίζει τη σεξουαλικά στερημένη γυναίκα, όπως και το κόκκινο τριαντάφυλλο που σε μία στιγμή της ταινίας κρατάει η πρωταγωνίστρια – δολοφόνος και συμβολίζει την ανάγκη της να αγαπηθεί βαθιά και να δεχτεί στοργή. Αξίζει να αναφερθεί επίσης ότι η τρομακτική μουσική της ταινίας ανήκει στον Μίμη Πλέσσα.
Η ταινία για την εποχή της ήταν αρκετά τολμηρή αφού σε αρκετές σκηνές δε δίστασε να υπονοήσει ακόμα και ομαδικές σεξουαλικές δραστηριότητες αλλά και τη γυναίκα που είναι δολοφόνος και έχει τη δύναμη να προκαλεί τρόμο. Μία ολιγόλεπτη εμφάνιση κάνει επίσης και ο σπουδαίος μας ηθοποιός Σταύρος Ξενίδης, όπως και η Κατερίνα Γώγου στο ρόλο της υπηρέτριας.
Τα διαμάντια μπορεί να είναι κρυμμένα και να τα γνωρίζουν λίγοι, αλλά παραμένουν παντοτινά. Σίγουρα ο Εφιάλτης ανήκει στις ταινίες εκείνες για τις οποίες ο ελληνικός κινηματογράφος οφείλει να είναι υπερήφανος και μπορεί να λέει με καμάρι ότι έστω και για μία φορά στάθηκε δίπλα στον Alfred Hitchcock χωρίς, πραγματικά, να έχει τίποτα να ζηλέψει.