Εφηβική εγκυμοσύνη και άμβλωση σε ελληνικές ταινίες και σειρές

Η εγκυμοσύνη και η απόκτηση παιδιών καταλαμβάνουν περίοπτη θέση στην ελληνική σεναριογραφία.
Πάντοτε πατουσάκια μωρών και η επίσκεψη του πελαργού φέρνουν συμφιλίωση, ταράζουν σεμνότυφα ήθη, βάζουν έφηβους και έφηβες από τις πεταλούδες στο στομάχι στα βάρη και τις ευθύνης του οικογενειακού βίου.
Στις παλαιότερες εποχές που στη δημόσια συζήτηση δεν υπήρχε τόσο έντονη η διεκδίκηση της άμβλωσης ως δικαίωμα των γυναικών, η εφηβική εγκυμοσύνη τρομοκρατούσε τα σεμνά οικογενειακά ήθη: υπονοούσε ότι υπήρξε ολοκληρωμένη σεξουαλική σχέση πριν το γάμο, συνήθεια που για εκείνη την εποχή ήταν κατακριτέα.
Σε πολλές ταινίες του Ελληνικού Κινηματογράφου η άμβλωση χαρακτηρίζεται ως φόνος, ενώ μία απροσδόκητη εγκυμοσύνη καλείται να αντιμετωπιστεί κρυφά από φόβο για την αντίδραση των αυστηρών γονέων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρώτη σκηνή στην ταινία του 1958 «H κυρά μας η μαμή». Ο ιατρός Λυκούργος Μπέκος εξετάζει μία έφηβη στην οποία κάνει και διάγνωση της εγκυμοσύνης της. Η ίδια, έντρομη, δηλώνει πως φοβάται την αντίδραση των γονιών της, ενώ σκέφτεται το ενδεχόμενο διακοπής της κυήσεως. Ο μεγάλος Ορέστης Μακρής δηλώνει αντίθετος, δηλώνοντας μάλιστα ότι είναι γιατρός και όχι δολοφόνος.
Παράλληλα, η κρυφή εγκυμοσύνη της Ξένιας Καλογεροπούλου, της κόρης του στην ταινία, αποδεικνύει τον δεσμό με τον γιο της μαμής, Δημήτρη Παπαμιχαήλ.
Η Ιατρική με το ξεμάτιασμα αναγκάζονται να συμφιλιωθούν, αφού η έλευση ενός μωρού τους σμίγει πλέον με οικογενειακούς δεσμούς, αφήνοντας τη διαμάχη μεταξύ Επιστήμης και προλήψεων στη λήθη.
Σε πολλές Ελληνικές ταινίες, μία εγκυμοσύνη είναι μη επιθυμητή, απόρροια μίας επιπόλαιης, εφηβικής ερωτικής σχέσης. Πολλές κοπέλες επιθυμούν να διακόψουν κρυφά την εγκυμοσύνη.
Στο δραματικό «Νόμο 4000», ταινία που αφορά το νόμο που θεσπίστηκε επί Καραμανλή περί τεντιμποϊσμού, η έφηβη Ζωή Λάσκαρη μένει έγκυος από τον αιώνιο συμπρωταγωνιστή της, Βαγγέλη Βουλγαρίδη. Αποφασισμένη να διακόψει κρυφά την εγκυμοσύνη, επισκέπτεται την πόρνη Βούλα, η οποία διαμένει στην ίδια πολυκατοικία με τους γονείς της. Η ίδια παρουσιάζει επιπλοκές και στη συνέχεια αποβάλλει. Η αυστηρή οικογενειακή και κοινωνική συνθήκη της εποχής δεν επέτρεπε τις εξωγαμιαίες σχέσεις και η διακοπή της κυήσεως θεωρούταν ταμπού.

Δεν είναι λίγες οι ταινίες και οι σειρές που ανέδειξαν το ζήτημα μίας ξαφνικής εγκυμοσύνης, αλλά και των ηθικών διλημμάτων που εγείρονται από αυτό.
Η έλευση ενός παιδιού πυροδοτεί τα ηθικά μας αντανακλαστικά, ειδικότερα όταν αυτή η κύηση δεν είναι προγραμματισμένη και οι επίδοξοι γονείς είναι έφηβοι με μη διαμορφωμένη προσωπικότητα ακόμα.
Η ελληνική τηλεοπτική μυθοπλασία το παρουσίασε στο «Καφέ της Χαράς», την τόσο δημοφιλή σειρά του Χάρη Ρώμα το 2003 - 2004. Η εγκυμοσύνη της έφηβης Γωγούς από τον συμμαθητή Μπίλη εγείρει εκρήξεις οργής από τους γονείς τους. Όχι μόνο λόγω της νεότητάς τους, αλλά και επειδή οι ίδιοι είναι εχθροί. Και ενώ είναι αποφασισμένοι να διακόψουν την κύηση, ο δήμαρχος δηλώνει πως δε θα έδινε ποτέ συγκατάθεση για τη δολοφονία ενός εμβρύου. Αυτό δηλώνει μία ξεκάθαρη στάση απέναντι στη διακοπή μίας εγκυμοσύνης, η οποία τελικά οδηγεί σε συμφιλίωση δύο οικογένειες.

Φυσικά, τα παραπάνω παραδείγματα δεν έχουν σκοπό να χαρακτηρίσουν την έκτρωση δολοφονία ή να επικρίνουν γυναίκες. Ωστόσο, εγείρουν προβληματισμούς για τη σεξουαλική ενημέρωση, τη συνειδητοποίηση ότι η συνεύρεση ενδεχομένως μας φέρει αντιμέτωπους και με τέτοια διλήμματα.
Η ηθική της κάθε εποχής αλλάζει, τα δεδομένα διαφοροποιούνται και σίγουρα το '50 δεν είχαμε τον ίδιο τρόπο σκέψης σε πολλά ζητήματα όπως σήμερα. Ωστόσο, η άμβλωση δεδομένου ότι αφορά και μία δεύτερη ζωή που εξελίσσεται, χρειάζεται ακόμα περισσότερη σκέψη για το πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις μπορεί να πραγματοποιείται.




