tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

«Ψίθυροι» στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

«Ψίθυροι» στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

( 3 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Παρασκευή, 04.11.16 16:05
 

«Ψίθυροι» στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Οι… «Ψίθυροι», ή αλλιώς, οι καλλιτεχνικοί ψίθυροι 24 γυναικών καλλιτεχνών από την Ελλάδα, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ και ενός άνδρα καλλιτέχνη θα φιλοξενηθούν στη νέα έκθεση που διοργανώνει το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης με τον ομώνυμο τίτλο, από τις 4 Νοεμβρίου 2016 έως τις 7 Ιανουαρίου 2017 (Εγκαίνια: Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2016, 21:30). Πρόκειται για έκθεση-παραγωγή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, όπου και πρωτοπαρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 2015, η οποία εντάσσεται και στο πρόγραμμα του φετινού 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με την ανταλλαγή έργων στους χώρους τους.

Η έκθεση, επιθυμεί να διερευνήσει τις καταθέσεις των καλλιτεχνών σε ζητήματα φύλου, ζητήματα ταυτότητας, φόβου και διαπιστώσεων που αφορούν σε  απαγορεύσεις και κοινωνικούς κώδικες. Ταυτόχρονα θίγεται η δύναμη της  κατάδυσης, χάριν της αναγνώρισης των τραυμάτων, στη διαδικασία της ζωής που παράγει η επεξεργασία της σκέψης αλλά και ο ψίθυρος του κυττάρου, καθώς βαίνει προς το γήρας. «Ο τίτλος -όπως αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης και καλλιτεχνική διευθύντρια του ΜΣΤΚ Μαρία Μαραγκού- αντλεί νοηματικά από τον λόγο του σπουδαίου Ιρλανδού λογοτέχνη και θεατρικού συγγραφέα, του SamuelBeckett, που τόσο σύγχρονα μιλά για τις λέξεις που γίνονται ψίθυροι, για το αιώνιο μουρμούρισμα και τη μνήμη που κρύβεται πίσω από κάθε ψίθυρο και για τον ψίθυρο που γίνεται κραυγή. Και επικαλείται τον ψίθυρο των σωμάτων όπως το κληροδοτεί στην ανθρωπότητα η ποιήτρια του “Idiedforbeauty”, EmilyDickinson».    

«Ψίθυροι» στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης ΘεσσαλονίκηςΌσο για την επιλογή γυναικών καλλιτεχνών, η ίδια σχολιάζει ότι «η πρόσκληση σε γυναίκες της τέχνης, από την Ελλάδα, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, δεν ορίζει επιθυμία για ένα φεμινιστικό μανιφέστο. Η επιλογή, εκφράζει την πίστη ότι ο γυναικείος ψίθυρος παραμένει πιο διαυγής και γενναίος σε αιτήματα επεξεργασίας του φόβου και της ύπαρξης. Ο τελικός σχολιασμός, ωστόσο, μέσω των συνεντεύξεων των γυναικών, διαφόρων εθνικοτήτων, ηθελημένα αποτελεί έργο και κατάθεση του άλλου φύλου».

Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο ανταλλαγών ανάμεσα στο ΚΣΤΘ και στο ΜΣΤΚ στον άξονα των κοινών τους ενδιαφερόντων, αναφορικά με το σώμα, το φύλο και τις ταυτότητες.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Εοζέν Αγκοπιάν, Ευγενία Αποστόλου, Αθανασία Βιδάλη, Αντώνης Βολανάκης, Αγγελική Δουβέρη, Joan Giordano, Μαίρη Ζυγούρη, Mary Hrbacek, Δήμητρα Ιωάννου, Μαριγώ Κάσση, Πόπη Κρούσκα, Καλλιόπη Λεμού, Μαρία Λοϊζίδου, Ελένη Λύρα, Renee Magnanti, Δέσποινα Μεϊμάρογλου, Adriana Molder, Βάλη Νομίδου, Αντωνία Παπατζανάκη, Χαρά Πιπερίδου, Αγγελική Σβορώνου, Χρυσούλα Σκεπετζή, Μαριάννα Στραπατσάκη, Πόπη Τσουκάτου,  Μαίρη Χρηστέα

Συντονισμός έκθεσης: Κατερίνα Κουγιουμουτζή / ΜΣΤΚ, Δόμνα Γούναρη - Ειρήνη Παπακωνσταντίνου / Ιστορικοί Τέχνης-Επιμελήτριες ΚΜΣΤ

Μέρες & ώρες λειτουργίας έκθεσης: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00. Ειδικά για τις δύο Κυριακές του ΦΚΘ, 6 & 13.11 το ΚΣΤΘ θα μείνει ανοιχτό, 10:00-18:00.

Παράλληλα

Η έκθεση «Ψίθυροι» πλαισιώνεται από μια σειρά παράλληλων δράσεων που περιλαμβάνει την περφόρμανς μακράς διάρκειας «Γραφείο Αποφόρτισης Κοινού» από την εικαστικό Ευγενία Τσανανά, με ανοιχτή πρόσκληση για το κοινό (ΚΣΤΘ, 5-13.11.2016), την προβολή του έργου της Δέσποινας Μεϊμάρογλου   “Emergency exit” (ΟΛΥΜΠΙΟΝ, 3-13.11.2016) και της ταινίας «Χέρια: Η ζωή και οι έρωτες του ευγενέστερου των φύλων» των Stella Simon και Miklos Bandy (ΚΣΤΘ, 4.11.2016-7.01.2017), ενώ ξεναγήσεις σε μαθητές και στο ευρύ κοινό θα πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης από τους επιμελητές και τους  μουσειοπαιδαγωγούς του ΚΜΣΤ.

Ευγενία Τσανανά
Γραφείο Αποφόρτισης Κοινού

Γραφείο Αποφόρτισης ΚοινούΣε περιόδους προσωπικών ή κοινωνικών κρίσεων οι άνθρωποι τείνουν να απομονωθούν, καθηλωμένοι στην απογοήτευση και την δυστυχία τους. Ο πόνος όμως μπορεί να λιγοστεύει εάν μοιράζεται με άλλους. Η Ευγενία Τσανανά δημιουργεί με το Γραφείο Αποφόρτισης Κοινού ένα συμμετοχικό έργο με το οποίο επιχειρεί να προσφέρει άμεση συναισθηματική ανακούφιση στους επισκέπτες του ακούγοντας τους εφιάλτες τους, καταγράφοντάς τους και στη συνέχεια σβήνοντας τις καταγραφές και αποθηκεύοντας τα τρίμματα της σβηστήρας. Την τελευταία μέρα η καλλιτέχνης θα ρίξει τα τρίμματα στη θάλασσα. Μέσω της επανάληψης αυτής της διαδικασίας επί εννέα μέρες, το Γραφείο σκοπεύει να ελαττώσει συμβολικά το βάρος της συσσωρευμένης δυστυχίας που βαραίνει την πόλη, σε μία κοινή προσπάθεια με τους επισκέπτες του, με βάση την αμοιβαία εμπιστοσύνη.

Η αρχική ανάθεση και παραγωγή έγινε από το NEON + MAI με την ευκαιρία του προγράμματος AS ONE στο Μουσείο Μπενάκη (10.03-24.04.2016).

5-13 Νοεμβρίου 2016, 10:00-18:00 / Δευτέρα 7 Νοεμβρίου, κλειστά
Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης / Αποθήκη Β1 (Λιμάνι)

 

Δέσποινα Μεϊμάρογλου                                            
Emergencyexit, 2004. Βίντεο - εγκατάσταση, χωρίς ήχο, 1:50’   

Το έργο της Δέσποινας Μεϊμάρογλου Emergencyexit είναι βασισμένο στο έργο του γερμανού ζωγράφου Hans Holbein του νεότερου, Το Σώμα του νεκρού Χριστού στον τάφο, 1522. Η έμπνευση για τη δημιουργία του συγκεκριμένου έργου ήταν ένα άρθρο από το αστυνομικό δελτίο Τύπου γύρω από τον άγριο φόνο μιας νεαρής γυναίκας από τον εραστή της το 2004.

3-13 Νοεμβρίου 2016
ΟΛΥΜΠΙΟΝ, 5ος όροφος

                                               

StellaSimon και MiklosBandy
Χέρια: Η ζωή και οι έρωτες του ευγενέστερου των φύλων, 1927-28 / 13’
Μουσική: MarcBlitzstein / Εκτέλεση: MarcBlitzstein

Τα χέρια χρησιμοποιούνται ως χαρακτήρες σε μια αφηγηματική ενότητα εμπνευσμένη από τον χορό. Γίνονται το μέσο μέσα από το οποίο διερευνάται η εμπειρία της θηλυκής φύσης και απεικόνισης. Ιχνηλατώντας πάνω στις παραδόσεις του πειραματισμού που απαντώνται στην διεθνή εικαστική σκηνή καθώς και τα κινήματα του φιλμ και της φωτογραφίας της δεκαετίας του 1920, η Ζίμον μεταμορφώνει μία απλή, μελοδραματική ερωτική ιστορία σε μια αβανγκάρντ φεμινιστική ταινία μικρού μήκους.  - Jennifer Wild

4 Νοεμβρίου 2016- 7 Ιανουαρίου 2017
Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης / Αποθήκη Β1 (Λιμάνι)

 

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου και τον σημαντικότερο ίσως Ρώσο σκηνοθέτη μετά τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του. Το έργο του βέβαια δεν είναι τόσο πλούσιο σε ποσότητα, αφού σε 23 χρόνια γύρισε μόλις επτά ταινίες…

«Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» από τη Σπυριδούλα Κούτρα

Μόλις κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση και περιορισμένο αριθμό αντιτύπων το βιβλίο «Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» της Σπυριδούλας Κούτρα. Η συγγραφέας γράφει για δύο ζωές. Αυτή που ξεκινάει με το πρώτο σου κλάμα και αυτή τη δεύτερη επιλεγμένη, κατακτημένη, ξαναχτισμένη με πείσμα ζωή που δομείται αποκλειστικά από σένα και…

Δωρεάν προβολή online της ταινίας «Μέρες Βροχής» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου

Την ταινία «Μέρες Βροχής - Rainy Days» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου διαθέτουν δωρεάν για online προβολή οι συντελεστές της, προσπαθώντας έτσι να συμβάλλουν στην ψυχαγωγία όλων εμάς που βιώνουμε τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού. Πρόκειται για μια ταινία η οποία προωθήθηκε όλο αυτό το διάστημα μέσω διάφορων…

Η απουσία σου

Έβρεχε. Παράξενη κοπέλα, το δέρμα της χλωμό, με έντονα μάτια, έμοιαζε σαν τη βροχή που έπεφτε στο παράθυρό της. Οι αστραπές που έριχνε έμοιαζαν με τα μάτια της, που φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι. Τα κόκκινα μάγουλά της που έκαιγαν από έρωτα, είχαν χλομιάσει, είχε νιώσει άδεια. Η καρδιά όταν αδειάζει, μοιάζει με κίτρινο κερί που σβήνει.…

Επίλογοι

Τα πρώτα καρβέλια φεύγουν για το μοναστήρι μέσα σε ψάθινα καλάθια. Τα πρώτα χρόνια φορτώνονταν στον Ηρακλή, το μοναδικό μουλάρι του χωριού. Καθώς φτιάχτηκε ο δρόμος για την πόλη, ανέλαβε τη δουλειά το φορτηγάκι. Παρόλα αυτά ο Ηρακλής συνέχιζε το ίδιο δρομολόγιο κάθε πρωί μέχρι τη μονή και πάλι πίσω στην πλατεία. Μια παγερή μέρα, κάποιος…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Οι αναμνήσεις των συναισθημάτων μου...

Η μνήμη είναι σαν μία λίμνη αναμνήσεων. Άλλες τις ψαρεύουμε -όταν…

Ο χρόνος αδέκαστος και αμείλικτος κριτής

Ο χρόνος άπαντα τοίσιν ύστερον φράσει. Λάλος γαρ ούτος ουκ ερωτώσιν…

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η…

Εμπειρίες ψυχικής δύναμης

Είναι βράδυ και κάθομαι στο παρκαρισμένο σβηστό αμάξι μου, στη θέση του…

Μουρόχαυλες επαναστάτριες...

Από πολύ μικρή πίστευα ότι τα «πρέπει» και τα «δεν πρέπει» είναι κάτι…

Σταμάτα να φοβάσαι!

Φοβάσαι. Ένας φόβος πλημμυρίζει την ψυχή σου κάθε φορά που πας να…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Αυτή τη Δημοκρατία εννοούν;

Επτά χρόνια πριν, ανυποψίαστοι πρωτοακούγαμε για την αμερικάνικη…

Καρυωτάκης - Πολυδούρη: Μια ιστορία από το παρελθόν

Είναι φορές που δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις αν τα γεγονότα που…

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…

Οι Ιρανές δεν ντύνονται όπως νομίζεις

Το στερεότυπο που αρκετοί έχουν στο μυαλό τους για τις γυναίκες από…

Κοινωφελής Εκμετάλλευση

Είμαι 1 χρόνο άνεργη, πτυχιούχος άνεργη. Έτσι, θεώρησα ότι η…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης