Άνθρωποι από καλό χαρμάνι

Άνθρωποι από καλό χαρμάνι

( 28 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Ζωή Σταυρίδου | Τρίτη, 04.12.18 00:43
 

Άνθρωποι από καλό χαρμάνι

Κάθε πρώτη του Μάη, στο πλακόστρωτο έξω από το πατρικό της γιαγιάς μου τραβούσε χειρόφρενο το αγροτικό της Τασίας. Φορτωμένο με κασόνια, διαλυμένα πλαστικά, ιμάντες από χοντρό πανί, αρώματα εξοχής και μερικές σταγόνες πετρέλαιο στο κούτελο. Μια ντουντούκα από εφημερίδα, όπερα στο κασετόφωνο και ένα κομμένο λεμόνι σε πλαστικό ποτήρι. Τα μάτια της θολά, τα μπογιάτιζε με μαύρο βερνίκι και μαζί με τις χαρτοσακούλες σέρβιρε και μια παλιά ιστορία, παθήματα και καθημερινές σελίδες της γειτονιάς, από τότε που ο πατέρας της έπιασε τη γωνία αυτή, χρόνια πριν. 

Από εκείνη μάθαμε για τον Σωτήρη, που είχε το καφενείο στο στενάκι. Καλός άνθρωπος, είκοσι χρόνια το κλειδί την ίδια ώρα στην κλειδαριά και το χαμόγελο στη θέση του ανελλιπώς. Είχανε τα γεροντάκια εκτός από τον ζεστό παραδοσιακό καφέ κι ένα στήριγμα, αφού ο κυρ Σωτήρης δεν χαλούσε χατίρι σε κανέναν. Το τελευταίο μαγαζί που έκλεινε το δικό του ήτανε, το πρώτο που άνοιγε, πάλι δικό του. Τις κρύες μέρες η σόμπα λαμπάδιαζε, τις ζεστές νύχτες ο ανεμιστήρας έπαιρνε φωτιά κι εκεί ανάμεσα στις εξάρες και τα ντόρτια, η βραχνή φωνή του ξεχνούσε τους λογαριασμούς και τα δεκάρικα και τραγουδούσε τραγούδια του Πόντου μ’ ένα παράπονο γλυκό σαν να ξεπροβόδιζε την νύχτα. Όλη η γειτονιά τον είχε στην καρδιά της τον κυρ Σωτήρη, γέμιζε δώρα και γλυκά το σπίτι του κάθε που γιόρταζε, οικογενειάρχης σωστός και με αρχές, πάντα είχε έναν καλό λόγο να πει και μιαν αφορμή να τραγουδήσει.  

Μέχρι τα τελευταία Χριστούγεννα, ανήμερα, που το μαγαζάκι με τα καφέ παράθυρα δεν άνοιξε στην ώρα του. Δεν άνοιξε ούτε μιαν ώρα μετά, το απόγευμα το βρήκε κλειδωμένο, η νύχτα δεν μπήκε καν μέσα.  Άνθρωπος ήτανε κι αυτός, θα έμεινε σπίτι του να γιορτάσει με τη γυναίκα και τις κόρες.  Κατάλαβαν τα γεροντάκια και τράβηξαν κατά την πλατεία, να απολαύσουν τον ήλιο και τις κοπέλες με τα στενά τζιν.  Την άλλη μέρα θα του κάνανε μούτρα.  Έτσι για  γελάσουν όλοι. Που έσπασε το ωράριο μετά από 22 χρόνια.  

Η «Αμαλία» δεν άνοιξε όμως ποτέ. Τα καφέ της παράθυρα γινήκανε μωβιά, το τάβλι ανοιχτό σε μισή παρτίδα και ο καφές, ελληνικός με λίγο γάλα στο 3, έβαψε το φλιτζάνι για πάντα, όπως ο χαμός του κυρ Σωτήρη τις καρδιές όλων. Το καφενείο ντύθηκε παντοπωλείο, τα παράθυρα πετάχτηκαν σε κάποια γωνιά, οι ψάθινες καρέκλες στοιβάχτηκαν σε κάποιο υπόγειο.

Μα εκείνες τις μέρες ο αέρας, θες από πείσμα, έστριβε ξανά και ξανά στο ίδιο μικρό στενό. Και τότε πλημμύριζε η γειτονιά χόβολη και βασιλικό…

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου και τον σημαντικότερο ίσως Ρώσο σκηνοθέτη μετά τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του. Το έργο του βέβαια δεν είναι τόσο πλούσιο σε ποσότητα, αφού σε 23 χρόνια γύρισε μόλις επτά ταινίες…

«Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» από τη Σπυριδούλα Κούτρα

Μόλις κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση και περιορισμένο αριθμό αντιτύπων το βιβλίο «Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» της Σπυριδούλας Κούτρα. Η συγγραφέας γράφει για δύο ζωές. Αυτή που ξεκινάει με το πρώτο σου κλάμα και αυτή τη δεύτερη επιλεγμένη, κατακτημένη, ξαναχτισμένη με πείσμα ζωή που δομείται αποκλειστικά από σένα και…

Δωρεάν προβολή online της ταινίας «Μέρες Βροχής» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου

Την ταινία «Μέρες Βροχής - Rainy Days» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου διαθέτουν δωρεάν για online προβολή οι συντελεστές της, προσπαθώντας έτσι να συμβάλλουν στην ψυχαγωγία όλων εμάς που βιώνουμε τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού. Πρόκειται για μια ταινία η οποία προωθήθηκε όλο αυτό το διάστημα μέσω διάφορων…

Η απουσία σου

Έβρεχε. Παράξενη κοπέλα, το δέρμα της χλωμό, με έντονα μάτια, έμοιαζε σαν τη βροχή που έπεφτε στο παράθυρό της. Οι αστραπές που έριχνε έμοιαζαν με τα μάτια της, που φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι. Τα κόκκινα μάγουλά της που έκαιγαν από έρωτα, είχαν χλομιάσει, είχε νιώσει άδεια. Η καρδιά όταν αδειάζει, μοιάζει με κίτρινο κερί που σβήνει.…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η…

Μουρόχαυλες επαναστάτριες...

Από πολύ μικρή πίστευα ότι τα «πρέπει» και τα «δεν πρέπει» είναι κάτι…

Ράγισες και πόνεσα, έσπασες και πέθανα

Δυσκολεύομαι να αποτυπώσω αυτά τα συναισθήματα. Δυσκολεύομαι να…

Σταμάτα να φοβάσαι!

Φοβάσαι. Ένας φόβος πλημμυρίζει την ψυχή σου κάθε φορά που πας να…

Άλλο σύντροφοι και άλλο συγκάτοικοι!

Πόσοι πιστεύετε ότι έχετε ξεχωρίσει αυτούς τους δύο όρους; Και αν το…

Κορονοϊός και Περιβάλλον

Για άλλη μια φόρα γινόμαστε μάρτυρες μιας πανδημίας, αλλά ενώ…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…

Ξέρετε ποια είναι τα δύο προϊόντα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως;

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις στον…

Οι Ιρανές δεν ντύνονται όπως νομίζεις

Το στερεότυπο που αρκετοί έχουν στο μυαλό τους για τις γυναίκες από…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης