Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

( 23 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Παντελής Λιάκας | Τετάρτη, 12.08.20 01:01
 

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας οδήγησαν σε αυτό το σημείο. 

Η αρχή είναι το ήμισυ, και το τέλος η συμπλήρωσή του. Η αρχή είναι το σημείο Α στο σημείο Ω του τέλους. Το καθρέπτισμα του προλόγου στην επιφάνεια του επιλόγου. H αντανάκλαση του γαλάζιου χρώματος της θάλασσας στην γαλάζια απόχρωση του ουρανού. Η αρχή είναι η φαινομενικά τυχαία, αλλά, αναγκαία αφορμή που πρέπει να προκύψει προκειμένου να δοθεί ώθηση στη γραμμική εξέλιξη των συμβάντων. Ταυτόχρονα, είναι η ύστατη, αλλά αναπόφευκτη, ώθηση στην κορύφωση των γεγονότων που επιτυγχάνεται στο τέλος μέσω της δραματικής λύσης που έρχεται σαν από μηχανής θεός. 

Μια δυναμική αρχή έχει ως στόχο να αιχμαλωτίσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη και να το κρατήσει τεταμένο καθ' όλη τη διάρκεια του βιβλίου, μέχρι την ύστατη κορύφωση του ρυθμού της ιστορίας που θα επέλθει στο τέλος. Η δυνατή αρχή και το ξεκάθαρο τέλος μοιάζουν με ένα ταξίδι που ξεκινά από μια ασφαλή αφετηρία και στο τέλος καταλήγει σε ένα σίγουρο προορισμό, έχοντας ξεπεράσει στη διαδρομή αμέτρητους κινδύνους. Στην ουσία πρόκειται για δύο ομόκεντρους κύκλους, ταυτόσημους, και, συνάμα, αντίθετους (όπως οι δύο όψεις ενός νομίσματος), οπού η αρχή και το τέλος, μετά την κάλυψη αρκετών χιλιομέτρων, αλληλοκατοπτρίζονται, σαν δύο σταγόνες νερό. Τα αχανή χάσματα που μας κρατούσαν δέσμιους στη μια πλευρά γίνονται, τελικά, οι ασφαλείς γέφυρες που μας επιτρέπουν να φτάσουμε στην απέναντί της και να δούμε από άλλη οπτική γωνία τη διαδρομή που διανύσαμε. Από αυτό το σημείο και πέρα οι εμπειρίες του ταξιδιού που αποκομίσαμε θα λειτουργήσουν ως πυξίδες για την εκ νέου επιστροφή μας στην αφετηρία.  

Το τέλος είναι πάντα μια νέα αρχή, και η αρχή είναι πάντα ένα νέο τέλος. Το τέλος αποτελεί το κριτήριο για την επιλογή της δυνατής αρχής, και η αρχή το αναπόσπαστο κομμάτι που συμπληρώνει το ξεκάθαρο τέλος. 

Η δυναμική αρχή θα μας δώσει το έναυσμα για να συνεχίσουμε να αναζητάμε την κορύφωση του τέλους, το οποίο με τη σειρά του θα μας επαναφέρει και πάλι στην αρχή. 

Η αρχή του τέλους είναι το τέλος μιας αρχής.

Για να αρχίσουμε κάτι, πρέπει να ξέρουμε και πώς να το τελειώσουμε.

Και για να τελειώσουμε κάτι, πρέπει να ξέρουμε από πού ξεκινήσαμε. 

Ο Παντελής Λιάκας έχει σπουδάσει στη Φιλοσοφική Σχολή και εργάζεται στον ιδιωτικό τομέα. Αρκετά κείμενά του έχουν συμπεριληφθεί σε ψηφιακά περιοδικά και συλλογικά βιβλία. Ενδιαφέροντά του είναι το διάβασμα, η συγγραφή, η μουσική και τα ταξίδια.

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου και τον σημαντικότερο ίσως Ρώσο σκηνοθέτη μετά τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του. Το έργο του βέβαια δεν είναι τόσο πλούσιο σε ποσότητα, αφού σε 23 χρόνια γύρισε μόλις επτά ταινίες…

«Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» από τη Σπυριδούλα Κούτρα

Μόλις κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση και περιορισμένο αριθμό αντιτύπων το βιβλίο «Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» της Σπυριδούλας Κούτρα. Η συγγραφέας γράφει για δύο ζωές. Αυτή που ξεκινάει με το πρώτο σου κλάμα και αυτή τη δεύτερη επιλεγμένη, κατακτημένη, ξαναχτισμένη με πείσμα ζωή που δομείται αποκλειστικά από σένα και…

Δωρεάν προβολή online της ταινίας «Μέρες Βροχής» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου

Την ταινία «Μέρες Βροχής - Rainy Days» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου διαθέτουν δωρεάν για online προβολή οι συντελεστές της, προσπαθώντας έτσι να συμβάλλουν στην ψυχαγωγία όλων εμάς που βιώνουμε τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού. Πρόκειται για μια ταινία η οποία προωθήθηκε όλο αυτό το διάστημα μέσω διάφορων…

Η απουσία σου

Έβρεχε. Παράξενη κοπέλα, το δέρμα της χλωμό, με έντονα μάτια, έμοιαζε σαν τη βροχή που έπεφτε στο παράθυρό της. Οι αστραπές που έριχνε έμοιαζαν με τα μάτια της, που φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι. Τα κόκκινα μάγουλά της που έκαιγαν από έρωτα, είχαν χλομιάσει, είχε νιώσει άδεια. Η καρδιά όταν αδειάζει, μοιάζει με κίτρινο κερί που σβήνει.…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η…

Μουρόχαυλες επαναστάτριες...

Από πολύ μικρή πίστευα ότι τα «πρέπει» και τα «δεν πρέπει» είναι κάτι…

Ράγισες και πόνεσα, έσπασες και πέθανα

Δυσκολεύομαι να αποτυπώσω αυτά τα συναισθήματα. Δυσκολεύομαι να…

Σταμάτα να φοβάσαι!

Φοβάσαι. Ένας φόβος πλημμυρίζει την ψυχή σου κάθε φορά που πας να…

Άλλο σύντροφοι και άλλο συγκάτοικοι!

Πόσοι πιστεύετε ότι έχετε ξεχωρίσει αυτούς τους δύο όρους; Και αν το…

Κορονοϊός και Περιβάλλον

Για άλλη μια φόρα γινόμαστε μάρτυρες μιας πανδημίας, αλλά ενώ…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Ξέρετε ποια είναι τα δύο προϊόντα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως;

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις στον…

Αυτή τη Δημοκρατία εννοούν;

Επτά χρόνια πριν, ανυποψίαστοι πρωτοακούγαμε για την αμερικάνικη…

Οι Ιρανές δεν ντύνονται όπως νομίζεις

Το στερεότυπο που αρκετοί έχουν στο μυαλό τους για τις γυναίκες από…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης