tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Βρίσκεστε εδώ: ΑΡΧΙΚΗ ΤΕΧΝΕΣ & ΘΕΑΜΑΤΑ MEDIA
Η εικόνα της ποίησης και η ποίηση της εικόνας - Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή

Η εικόνα της ποίησης και η ποίηση της εικόνας - Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή

( 13 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Πέμπτη, 24.05.12 19:30
 

«Ηλίας Τσέχος, ή σταγόνα ή ωκεανός» μια εξαιρετική ταινία του Ηλία Ιωσηφίδη 

Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή (Εκπαιδευτικός)

Η εικόνα της ποίησης και η ποίηση της εικόναςΗ ΕΤ1 πρόβαλε το απόγευμα της περασμένης Κυριακής, 20 Μαΐου, το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Ηλία Ιωσηφίδη, «Ηλίας Τσέχος, ή σταγόνα ή ωκεανός».  Έτσι, δόθηκε στο πλατύτερο κοινό όχι μόνο η δυνατότητα να γνωρίσει έναν ιδιαίτερο ποιητή αλλά και να δει πώς η ποίηση γίνεται εικόνα και πώς η εικόνα ποίηση.

Στο ντοκιμαντέρ του Ιωσηφίδη δόθηκε με εκπληκτικό τρόπο η ζωή του ποιητή μέσα από την ποίησή του, καταγράφοντας σταθμούς αυτής της ζωής και παράλληλα ανατέμνοντας τη σχέση ποιητή και ποίησης μέσα από την αρχέγονη σχέση ανθρώπου και φύσης.

Στη γενέθλια γη του Τσέχου, στο Γιαννακοχώρι της Ημαθίας, όλα συνομιλούν μέσα σ’ ένα εκτυφλωτικό εσωτερικό φως. Χειμώνες, καλοκαίρια, ζώα, άνθρωποι, όλα γίνονται στίχοι, στίχοι μουσικοί, επιγραμματικοί, δωρικοί, αγνοί, όπως η γη που σκάβεται από τα χέρια του ποιητή, για να φυτέψει στην αυλή του μια ρίζα, που θα καρπίσει.

Οι στέγες των σπιτιών, το μάζεμα των κερασιών, το κάτασπρο σκυλάκι του Ηλία στα πόδια του, η γριά μάνα του -δεξαμενή σοφίας και αγάπης- το ποδήλατό του, ο έρωτας του για τα λουλούδια, ο ήχος της βροχής πάνω στα μανιτάρια, οι νιφάδες του χιονιού να χορεύουν μαζί του σ’ έναν ποντιακό χορό, χορό καταλυτικό, δυναμικό, όπως ο ίδιος…

Και κάθε τόσο,  μέσα στην έκρηξη της εικόνας και του ήχου  -μοναδική καταγραφή του ήχου στην απόλυτη λεπτομέρειά του-  έκρηξη της ποίησης.  Έκρηξη όμως κυριαρχημένη από κανόνες του ρυθμού, κανόνες της λέξης που χορεύει,  γυρεύοντας την απόλυτη αρμονία. Ο ποιητής, δίπλα σ’ ένα ρυάκι του τόπου του, αναζητά τη λέξη, γράφει και ξαναγράφει, μετακινεί τις λέξεις, αναζητώντας το απόλυτο. Κι εκεί, πάνω στην αναζήτηση -χωρίς πια κανόνες- αναβλύζει πού και πού ο ποντιακός λόγος και γίνεται κι αυτός ποίηση. Λόγος αυθόρμητος, παρελθόν αγαπημένο, περηφάνια και συνείδηση της φυλής… Κάποιες φορές, στο μοναστήρι του Προδρόμου, πάνω από τον Αλιάκμονα, αυτός κι οι φίλοι του, άλλοι ποιητές της Ημαθίας, έξω από συμβάσεις,  αφουγκράζονται τη φωνή της ποίησης, ψάχνουν, συζητούν, υποτάσσονται συνεπαρμένοι στη γοητεία της. 

Η ταινία του Ηλία Ιωσηφίδη, ο οποίος έκανε όχι μόνο τη σκηνοθεσία της αλλά και το σενάριο και τη φωτογραφία, ευτύχησε να έχει πρωταγώνιστή της  έναν ποιητή, που παλιότερα είχε την εμπειρία και του ηθοποιού και του χορευτή. Έτσι, φωνή, κίνηση, έκφραση, βρήκαν στο πρόσωπό του την ιδανική ερμηνευτική έκφανση.

Ο Τσέχος, με φωνή απόλυτα δεμένη με τη μουσική του Στρατή Σοφιανού, κεντά τους στίχους του πάνω στον καμβά της εικόνας του Ιωσηφίδη, διδάσκοντας την αλήθεια της ποίησης,  μακριά από ποιητικά σαλόνια και ατέρμονες συζητήσεις των ομοτέχνων.

Η ταινία πέτυχε απόλυτα το στόχο της. Ο Ηλίας Ιωσηφίδης, ο δημιουργός της, γεννημένος  κι αυτός στην Ημαθία, στη Μαρίνα, ασχολείται ως σκηνοθέτης κυρίως με το ντοκιμαντέρ, γιατί πιστεύει πως μέσα απ’ αυτό προβάλλονται με μοναδικό τρόπο οι αλήθειες της ζωής. Το ντοκιμαντέρ αντλεί τη δύναμη του από την ίδια την πραγματικότητα, που είναι άκρως εντυπωσιακή, συγκλονιστική και βαθύτατα λυρική, γεμάτη ποίηση. Έτσι,  έδωσε στη συγκεκριμένη ταινία, μ’  έναν δικό του, μοναδικό τρόπο, με την ποίηση της εικόνας του και την  ευαισθησία του, την εικόνα της ίδιας της ποίησης.

Μακάρι η ταινία να μπορούσε να φτάσει στους νέους, να φτάσει στα θρανία των μεγαλύτερων μαθητών. Άλλωστε στην τελευταία τάξη τούς απασχολεί θεματικά η γέννηση  της ποίησης, η σχέση ποίησης και ποιητή. Μακάρι να μπορούσαν αυτά τα «ποιητικά κύματα» να φτάσουν όλο και πιο κοντά στις «ακτές των ανθρώπων».

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου και τον σημαντικότερο ίσως Ρώσο σκηνοθέτη μετά τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του. Το έργο του βέβαια δεν είναι τόσο πλούσιο σε ποσότητα, αφού σε 23 χρόνια γύρισε μόλις επτά ταινίες…

«Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» από τη Σπυριδούλα Κούτρα

Μόλις κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση και περιορισμένο αριθμό αντιτύπων το βιβλίο «Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» της Σπυριδούλας Κούτρα. Η συγγραφέας γράφει για δύο ζωές. Αυτή που ξεκινάει με το πρώτο σου κλάμα και αυτή τη δεύτερη επιλεγμένη, κατακτημένη, ξαναχτισμένη με πείσμα ζωή που δομείται αποκλειστικά από σένα και…

Δωρεάν προβολή online της ταινίας «Μέρες Βροχής» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου

Την ταινία «Μέρες Βροχής - Rainy Days» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου διαθέτουν δωρεάν για online προβολή οι συντελεστές της, προσπαθώντας έτσι να συμβάλλουν στην ψυχαγωγία όλων εμάς που βιώνουμε τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού. Πρόκειται για μια ταινία η οποία προωθήθηκε όλο αυτό το διάστημα μέσω διάφορων…

Η απουσία σου

Έβρεχε. Παράξενη κοπέλα, το δέρμα της χλωμό, με έντονα μάτια, έμοιαζε σαν τη βροχή που έπεφτε στο παράθυρό της. Οι αστραπές που έριχνε έμοιαζαν με τα μάτια της, που φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι. Τα κόκκινα μάγουλά της που έκαιγαν από έρωτα, είχαν χλομιάσει, είχε νιώσει άδεια. Η καρδιά όταν αδειάζει, μοιάζει με κίτρινο κερί που σβήνει.…

Επίλογοι

Τα πρώτα καρβέλια φεύγουν για το μοναστήρι μέσα σε ψάθινα καλάθια. Τα πρώτα χρόνια φορτώνονταν στον Ηρακλή, το μοναδικό μουλάρι του χωριού. Καθώς φτιάχτηκε ο δρόμος για την πόλη, ανέλαβε τη δουλειά το φορτηγάκι. Παρόλα αυτά ο Ηρακλής συνέχιζε το ίδιο δρομολόγιο κάθε πρωί μέχρι τη μονή και πάλι πίσω στην πλατεία. Μια παγερή μέρα, κάποιος…

Αυτή τη μόνη λέξη

Με τον Μάνο γνωρίζονταν από παιδιά. Στην ίδια στενή γειτονιά, σπίτια διπλανά. Όταν πέθανε ο κυρ Απόστολος και άδειασε το χαμηλό σπίτι στα δεξιά, είχε ευχηθεί η Μυρτώ να ερχόταν μια μεγάλη οικογένεια. Σαν πέρασε ο χειμώνας και πήρε ο ήλιος τον ανήφορο, τα παράθυρα στη Μενάνδρου 14 άνοιξαν διάπλατα. Το τραπεζάκι της βεράντας στόλιζε πλέον…

Ταξιδεύοντας…

(για τον Λευτέρη… που πάντα θα αξίζει το όνομά του) Κλείνοντας την πόρτα πίσω εκείνο το βράδυ, ένιωσε το κάθε βήμα του να σκάβει σαν γηραιός τυφλοπόντικας μια στοά μέχρι το υπόγειο. Χαμογέλασε στη σκέψη. Δεν είχε υπόγειο. Κακοτεχνίες. Αυτά πλήρωνε τώρα. Γιατί  έρχονται στιγμές που θέλεις να πετάξεις μέσα ένα χαλί, μια κουζίνα με καμένο…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Μια προσωπική άποψη για τον πόνο

Τίτλος τραγουδιού: "A pena" (μετάφραση «ο πόνος») Μια προσωπική άποψη…

Ο Χίτσκοκ καθαιρείται

Τα οξυμμένα πνεύματα και η γενικότερη ανάφλεξη της αμερικανικής…

Οι αναμνήσεις των συναισθημάτων μου...

Η μνήμη είναι σαν μία λίμνη αναμνήσεων. Άλλες τις ψαρεύουμε -όταν…

Ο χρόνος αδέκαστος και αμείλικτος κριτής

Ο χρόνος άπαντα τοίσιν ύστερον φράσει. Λάλος γαρ ούτος ουκ ερωτώσιν…

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η…

Εμπειρίες ψυχικής δύναμης

Είναι βράδυ και κάθομαι στο παρκαρισμένο σβηστό αμάξι μου, στη θέση του…

Back in Time

Γεώργιος Παπανικολάου, ένας σπουδαίος Έλληνας

Πώς μπορείς να μείνεις αδιάφορη απέναντι σε έναν άνθρωπο που…

Οι 11 κορυφαίες ταινίες του Γούντι Άλεν

Ο Γούντι Άλεν έχει στο βιογραφικό του πλειάδα έργων και θεωρείται ως…

Όταν ο «βασιλιάς» Έλβις Πρίσλεϊ βίωνε την αποτυχία

Λένε πως η αποτυχία είναι απαραίτητη για την ίδια την επιτυχία και…

Οι κορυφαίες ατάκες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου (ΒΙΝΤΕΟ)

Όταν φέρνουμε στο μυαλό μας ταινίες του παλιού καλού κινηματογράφου,…

«Ο γέρος και η θάλασσα» του Χέμινγουεϊ σε ένα εντυπωσιακό animation φιλμ

Βασισμένη στη πασίγνωστη νουβέλα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ «Ο γέρος και η…

Οι χειρότερες ταινίες όλων των εποχών

Αν έχετε σαδομαζοχιστικές τάσεις και θέλετε για κάποιον ακατανόητο…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Οι Ιρανές δεν ντύνονται όπως νομίζεις

Το στερεότυπο που αρκετοί έχουν στο μυαλό τους για τις γυναίκες από…

Διάσημοι άνθρωποι που οδηγήθηκαν από την αποτυχία στην επιτυχία

Αν δεν αποτύχεις στη ζωή, δεν θα μπορέσεις ποτέ να γευτείς την…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Ξέρετε ποια είναι τα δύο προϊόντα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως;

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις στον…

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης