tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Οι ελληνοκυπριακές περιπέτειες στη Eurovision (Vol.1)

Οι ελληνοκυπριακές περιπέτειες στη Eurovision (Vol.1)

( 10 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Δημήτρης Σέρμπος | Κυριακή, 12.04.09 17:14
 

EurovisionΗ αντίστροφη μέτρηση για τον 54ο διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision που θα διεξαχθεί στη Μόσχα στις 12, 14 και 16 Μαΐου έχει ξεκινήσει και ευκαιρίας δοθείσης ανοίγουμε το χρονοντούλαπο της ιστορίας, προκειμένου να κάνουμε μια ιστορική αναδρομή με επίκεντρο τις συμμετοχές της Ελλάδας, αλλά και της Κύπρου.

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε την πορεία του το 1956, ωστόσο η Ελλάδα έλαβε μέρος για πρώτη φορά τον 18ο χρόνο τέλεσής του (1974) και η Κύπρος τον 25ο(1981).

1974-1980

Στην πρώτη συμμετοχή μας εκπρόσωπο είχαμε μια από τις μεγαλύτερες Ελληνίδες τραγουδίστριες, τη Μαρινέλλα, η οποία ερμήνευσε το «Λίγο κρασί , λίγο θάλασσα και τ’ αγόρι μου», καταλαμβάνοντας την 11η θέση σε σύνολο 17 χωρών.

Τον επόμενο χρόνο η Ελλάδα δεν συμμετείχε διαμαρτυρόμενη για την πρώτη τουρκική συμμετοχή. Επέστρεψε το 1976 με την Μαρίζα Κωχ και ένα τραγούδι-καταγγελία για την κατάσταση στην Κύπρο. Ο λόγος για το «Παναγία μου-Παναγία μου», που μας έφερε την 13η θέση.

Το 1977 τέσσερις γνωστοί καλλιτέχνες (Μπέσυ Αργυράκη, Μαριάννα Τόλη, Πασχάλης, Ρόμπερτ Ουίλιαμς) ενώνουν τις δυνάμεις τους στο «Μάθημα σολφέζ», ένα τραγούδι σε διεθνή γλώσσα που φτάνει τους 92 βαθμούς και παίρνει την 5η θέση.

Για το 1978 η ΕΡΤ αποφασίζει να στείλει την νικήτρια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Άννα Βίσση. Το τραγούδι που επιλέγεται είναι το «Κύριος Νόμπελ», αλλά κάποιες διαφωνίες μεταξύ συνθέτη και στιχουργού οδηγούν σε απόσυρση της συμμετοχής. Τελικά η Ελλάδα συμμετέχει με την Τάνια Τσανακλίδου και το «Τσάρλυ Τσάπλιν» που κατακτά την 8η θέση.

Το 1979 η Ελπίδα πηγαίνει στο Ισραήλ με τους καλύτερους Οιωνούς και την... ελπίδα ακόμη και για την πρώτη θέση, αλλά το αποτέλεσμα ήταν ίδιο με της περασμένης χρονιάς. Το τραγούδι με το οποίο μας εκπροσώπησε είχε τίτλο  «Σωκράτης» και τους ιδιαίτερα εμπνευσμένους στίχους είχε γράψει η Σώτια Τσώτου.

Δύο χρόνια μετά την προηγούμενη απόπειρά της, η Άννα Βίσση πηγαίνει στον διαγωνισμό με το «Autostop», φτάνοντας μέχρι την 13η θέση, που αποτελεί τη χειρότερη από τις τρεις συμμετοχές της.

1981-1990

Το 1981 ο Γιάννης Δημητράς με το «Φεγγάρι καλοκαιρινό» φέρνει την 8η θέση με 55 βαθμούς. Ταυτόχρονα, η Κύπρος κάνει την είσοδό της στο διαγωνισμό με το τραγούδι «Μόνικα» από τους Island, κατακτώντας την 6η θέση.

Τον επόμενο χρόνο ο Θέμης Αδαμαντίδης με το «45 κοπελιές» επιλέγεται για την 8η συμμετοχή της Ελλάδας, αλλά τελικά το τραγούδι, όπως και τα υπόλοιπα που συμμετείχαν, κρίθηκαν πολύ χαμηλού επιπέδου και η συμμετοχή αποσύρθηκε. Η Κύπρος με την Άννα Βίσση και το «Μόνο η αγάπη» κατακτούν την 5η θέση, που είναι η καλύτερη που έχει καταλάβει έως και σήμερα η μεγαλόνησος.

Το 1983 η Κωνσταντίνα εκπροσωπεί την Κύπρο, με σημείο αναφοράς να αποτελεί η πρώτη συμμετοχή της Ευρυδίκης στο διαγωνισμό (στα φωνητικά, σε ηλικία 14 ετών). Το τραγούδι «Η αγάπη ακόμα ζει» δεν πήγε καλά, παίρνοντας τη 16η θέση, ενώ το ίδιο άσχημα πήγε και η Ελλάδα, καταλαμβάνοντας τη 14η θέση με την Κρίστη Στασινοπούλου και το «Μου λες».

Το 1984 η Ελλάδα δεν συμμετείχε, ενώ η Κύπρος εκπροσωπήθηκε από το «Άννα Μαρία Λένα» και  τον Andy Paul, που απλά κατάφερε να ανεβάσει τη μεγαλόνησο ένα σκαλοπάτι ψηλότερα από την περασμένη χρονιά και να της φέρει τη 15η θέση.

Το 1985 Ελλάδα και Κύπρος ισοψηφούν στη 16η θέση, με τα τραγούδια «Μοιάζουμε» (Τάκης Μπινιάρης) και «Το κατάλαβα αργά» (Λία Βίσση) να αποδεικνύονται κατώτερα των προσδοκιών που υπήρχαν στις δύο χώρες.

Την επόμενη χρονιά, η Πωλίνα είχε επιλεγεί να μας εκπροσωπήσει με το «Βάγκον Λί», ωστόσο οι υπεύθυνοι στη χώρα μας συνειδητοποίησαν λίγο αργότερα  ότι ο διαγωνισμός έπεφτε Μεγάλο Σάββατο και απέσυραν τη συμμετοχή. Αντίθετα, η Κύπρος με την Ελπίδα («Τώρα ζω»), στη δεύτερη απόπειρά της στο διαγωνισμό, κατέλαβαν την τελευταία θέση. 

Το 1987 και οι δύο χώρες ανασυντάσσουν τις δυνάμεις τους και επιστρέφουν δυναμικά. Ο Θάνος Καλίρης με τον Βασίλη Δερτίλη αποτελούν τους Bang και εμηνεύοντας το τραγούδι «Στοπ» παίρνουν τη 10η θέση για την Ελλάδα. Αρκετά καλό το αποτέλεσμα και για την Κυπριακή συμμετοχή τη συγκεκριμένη χρονιά, με την Αλέξια στη δεύτερη συμμετοχή της και έχοντας στα  φωνητικά την Ευρυδίκη (επίσης σε δεύτερη εμφάνιση), να κατακτούν την 7η θέση με το «Άσπρο Μαύρο».

Το 1988, πάρα τις διαμαρτυρίες περί χαμηλού επιπέδου του τραγουδιού και τις σκέψεις για απόσυρση της Αφροδίτης Φρυδά που ντύνεται «Κλόουν», η χώρα μας παίρνει τελικά μέρος στο διαγωνισμό, αλλά έρχεται 17η με μόλις 10 βαθμούς.

Το 1989, ο Γιάννης Σαββιδάκης με την Φανή Πολυμέρη για την Κύπρο («Απόψε ας βρεθούμε») και η Μαριάννα Ευστρατίου για την Ελλάδα  («Το δικό σου αστέρι»), κατακτούν την 11η και την 9η θέση αντίστοιχα.

Μια νέα δεκαετία έρχεται με την άφιξη του 1990 και ο Χρήστος Κάλοου με τους WAVE τραγουδούν «Χωρίς σκοπό», καταλαμβάνοντας τη χειρότερη έως τότε θέση (19η) για την Ελλάδα. Παρόμοια είναι τα αποτελέσματα και για τον Αναστάζιο, ο οποίος παίρνει την 14η θέση με το τραγούδι «Μιλάς πολύ» για λογαριασμό της Κύπρου.

1991- 1998

Το 1991 ο Ανδρέας Μικρούτσικος γράφει την «Άνοιξη», η Σοφία Βόσσου ερμηνεύει μοναδικά το υπέροχο τραγούδι και παρ’ ότι η συμμετοχή έχει πολύ υψηλές βλέψεις, το αποτέλεσμα μας αδικεί, φτάνοντας μόλις στο 13ο σκαλοπάτι της τελικής κατάταξης. Η Κύπρος με την -πολύ γνωστή για τα φωνητικά της- Έλενα Πατρόκλου εκπέμπει «SOS» και καταλήγει 9η.

Ανέλπιστα καλή θέση για την Κλεοπάτρα και το «Όλου του κόσμου η ελπίδα» την επόμενη χρονιά, με τη χώρα μας να καταλαμβάνει την 5η θέση, ενώ η Ευρυδίκη, που για πρώτη φορά λαμβάνει μέρος στον διαγωνισμό ως κύρια τραγουδίστρια για την Κύπρο με το «Ταιριάζουμε», κατακτά την 11η θέση.

Το 1993, το τραγούδι «Ελλάδα, χώρα του φωτός» προτείνεται για το διαγωνισμό, ωστόσο απορρίπτεται διαδοχικά και άμεσα από Χάρις Αλεξίου και Ελευθερία Αρβανιτάκη. Τελικά, η Καίτη Γαρμπή αποδέχεται την πρόταση που της γίνεται και «κλέβει» την παράσταση με το πολυσυζητημένο θαλασσί φόρεμα που αφήνει από το πλάι  ακάλυπτο το κορμί της, φέρνοντας την 9η θέση για τη χώρα μας! Παράλληλα, ο Δήμος Μπέκε (αργότερα πέρασε για λίγο απ’ τους ONE) εκπροσωπεί την Κύπρο με το «Μην σταματάς» και καταλήγει  19ος.

Η Ευρυδίκη επιστρέφει το 1994 και δύο χρόνια μετά το «Ταιριάζουμε», ερμηνεύοντας το «Άνθρωπος κι εγώ» για την Κύπρο, αλλά  και πάλι παίρνει την 11η θέση. Απ’ την άλλη πλευρά, η Ελλάδα στέλνει τον Κώστα Μπίγαλη με το «Τρεχαντήρι», που φέρνει τη 14η θέση.

«Ποιά προσευχή;», αναρωτιέται το 1995 από την 12η θέση η Ελίνα Κωνσταντινίδου για τη χώρα μας, έχοντας μαζί της στα φωνητικά την Μαριάντα Πιερίδη. Ένας εξίσου διάσημος για τα φωνητικά του καλλιτέχνης, ο Άλεξ Παναγής, τραγουδά «Στη φωτιά», κατακτώντας την 9η θέση για τη μεγαλόνησο.    

Η Μαριάννα Ευστρατίου επιστρέφει, επτά χρόνια μετά την τελευταία συμμετοχή της μαζί με τον Κώστα Μπίγαλη στη σύνθεση, ερμηνεύοντας το «Εμείς φοράμε το χειμώνα ανοιξιάτικα», που έρχεται στη 14η θέση. η Κύπρος συμμετέχει με τον Κωνσταντίνο Χριστοφόρου να τραγουδά «Μόνο για μας» και πάει αρκετά καλύτερα, βάζοντας στο «τσεπάκι» της την 9η θέση.

Το 1997, συναντάμε μια πιο έντεχνη επιλογή για την Ελλάδα με τη Μαριάννα Ζορμπά και το «Χόρεψε», που φτάνει μέχρι τη 12η θέση. Η Κύπρος με τους Χαρά και Ανδρέα Κωνσταντίνου («Μάνα μου») κατακτούν την 5η θέση, ισοφαρίζοντας τη συμμετοχή της Βίσση από το 1982, η οποία μέχρι εκείνη τη χρονιά κατείχε την υψηλότερη θέση για τη χώρα στον διαγωνισμό της Eurovision.

Την επόμενη χρονιά, το συγκρότημα «Θάλασσα» κερδίζει στον Ελληνικό προκριματικό διαγωνισμό με το «Μια κρυφή ευαισθησία», αλλά  η αποστολή καταποντίζεται στην ψηφοφορία κερδίζοντας μόνο 12 βαθμούς (της Κύπρου) και μοιραία παίρνει την 20η θέση στην κατάταξη. Αντίθετα, η μεγαλόνησος τα καταφέρνει καλύτερα στέλνοντας τον Μιχάλη Χατζηγιάννη να τραγουδά το «Γένεσις» και φτάνει στην 11η θέση.

(To Be Continued…)

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου και τον σημαντικότερο ίσως Ρώσο σκηνοθέτη μετά τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του. Το έργο του βέβαια δεν είναι τόσο πλούσιο σε ποσότητα, αφού σε 23 χρόνια γύρισε μόλις επτά ταινίες…

«Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» από τη Σπυριδούλα Κούτρα

Μόλις κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση και περιορισμένο αριθμό αντιτύπων το βιβλίο «Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» της Σπυριδούλας Κούτρα. Η συγγραφέας γράφει για δύο ζωές. Αυτή που ξεκινάει με το πρώτο σου κλάμα και αυτή τη δεύτερη επιλεγμένη, κατακτημένη, ξαναχτισμένη με πείσμα ζωή που δομείται αποκλειστικά από σένα και…

Δωρεάν προβολή online της ταινίας «Μέρες Βροχής» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου

Την ταινία «Μέρες Βροχής - Rainy Days» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου διαθέτουν δωρεάν για online προβολή οι συντελεστές της, προσπαθώντας έτσι να συμβάλλουν στην ψυχαγωγία όλων εμάς που βιώνουμε τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού. Πρόκειται για μια ταινία η οποία προωθήθηκε όλο αυτό το διάστημα μέσω διάφορων…

Η απουσία σου

Έβρεχε. Παράξενη κοπέλα, το δέρμα της χλωμό, με έντονα μάτια, έμοιαζε σαν τη βροχή που έπεφτε στο παράθυρό της. Οι αστραπές που έριχνε έμοιαζαν με τα μάτια της, που φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι. Τα κόκκινα μάγουλά της που έκαιγαν από έρωτα, είχαν χλομιάσει, είχε νιώσει άδεια. Η καρδιά όταν αδειάζει, μοιάζει με κίτρινο κερί που σβήνει.…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η…

Μουρόχαυλες επαναστάτριες...

Από πολύ μικρή πίστευα ότι τα «πρέπει» και τα «δεν πρέπει» είναι κάτι…

Ράγισες και πόνεσα, έσπασες και πέθανα

Δυσκολεύομαι να αποτυπώσω αυτά τα συναισθήματα. Δυσκολεύομαι να…

Σταμάτα να φοβάσαι!

Φοβάσαι. Ένας φόβος πλημμυρίζει την ψυχή σου κάθε φορά που πας να…

Άλλο σύντροφοι και άλλο συγκάτοικοι!

Πόσοι πιστεύετε ότι έχετε ξεχωρίσει αυτούς τους δύο όρους; Και αν το…

Κορονοϊός και Περιβάλλον

Για άλλη μια φόρα γινόμαστε μάρτυρες μιας πανδημίας, αλλά ενώ…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Διάσημοι άνθρωποι που οδηγήθηκαν από την αποτυχία στην επιτυχία

Αν δεν αποτύχεις στη ζωή, δεν θα μπορέσεις ποτέ να γευτείς την…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

5 ευγενικές χειρονομίες που εκλείπουν στις μέρες μας

Η ευγένεια στις ημέρες μας είναι μία υπόθεση τόσο δύσκολη που πολλοί…

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…

Ξέρετε ποια είναι τα δύο προϊόντα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως;

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις στον…

Καρυωτάκης - Πολυδούρη: Μια ιστορία από το παρελθόν

Είναι φορές που δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις αν τα γεγονότα που…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης