tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Αφιέρωμα: Μελίνα Μερκούρη (1920-1994)

Αφιέρωμα: Μελίνα Μερκούρη (1920-1994)

( 23 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Δημήτρης Σέρμπος | Κυριακή, 01.03.09 20:50
 

melina_7388485b.jpgΗ Μελίνα Μερκούρη (Μαρία Αμαλία Μερκούρη - 18/10/1920) γεννήθηκε για να ξεχωρίζει και αυτό έκανε σε ολόκληρη τη ζωή της. Ήταν επικοινωνιακή, ακραία γοητευτική, παθιασμένη και αγωνίστρια! Αν συνυπολογίσουμε και το αστείρευτο ταλέντο της, τότε μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε για ποιο λόγο διέπρεψε τόσο ως ηθοποιός, αλλά και αργότερα ως πολιτικός.

Η Μελίνα ήταν εγγονή του Σπύρου Μερκούρη που διετέλεσε δήμαρχος αθηναίων για πάνω από 30 χρόνια. Την δίδαξε τα πάντα, ενώ, όπως έλεγε και η ίδια, το μάθημα τελείωσε με την απώλειά του (ήταν 16 ετών όταν εκείνος έφυγε απ’ τη ζωή).

Ως γυναίκα με πάθος, ερωτεύτηκε στα 14 τον Γιώργο Πάπα και έφυγε από το σπίτι της για να μείνει μαζί του. Εκείνος της έκανε τα πρώτα μαθήματα υποκριτικής.

Στα 15 της ανακοινώνει την απόφαση της να γίνει ηθοποιός. Η θέλησή της αντιμετωπίζεται αρνητικά, ωστόσο κι εκείνη από την πλευρά της αρνείται να δεχθεί τις αντιρρήσεις των άλλων.

Παντρεύεται έναν κατά πολύ μεγαλύτερο της άντρα, επειδή την έπεισε ότι δεν θα έμπαινε εμπόδιο στα θεατρικά σχέδιά της. Με τον Πάνο Χαροκόπο παραμένουν μαζί για πάρα πολλά χρόνια, αλλά μόνο σαν καλοί φίλοι, αφού ζευγάρι υπήρξαν μοναχά τους πρώτους μήνες του γάμου τους.

Με την οικονομική υποστήριξη του συζύγου της σπουδάζει θέατρο και ταξιδεύει για να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα. Στο βιβλίο της «Γεννήθηκα Ελληνίδα» παραδέχεται και ότι είχε αρκετές εξωσυζυγικές σχέσεις.

Ντεμπουτάρει στο σανίδι σε δύσκολες εποχές του εμφυλίου. Οι πρώτες κριτικές είναι άσχημες. Όχι τόσο για την ηθοποιία της, αλλά για την οικονομική της κατάσταση. «Γιατί η δεσποινίς Μερκούρη δεν κάθεται σπίτι της ώστε να αφήσει κάποια συνάδελφό της που έχει ανάγκη τα χρήματα να εργασθεί;», γράφουν οι κριτικές.

Εκείνη όμως επιμένει και τα καταφέρνει, αφού από το 1945 χρίζεται πρωταγωνίστρια στο θίασο της Κατερίνας. Λίγο αργότερα έρχεται η συνεργασία με τον Κάρολο Κουν («Λεωφορείο ο πόθος», «Η Άννα των χιλίων ημερών» κ.α.).

Ζει ένα μεγάλο έρωτα με τον Πύρρο Σπυρομήλιο που λήγει 7 χρόνια μετά τη γνωριμία τους με το θάνατο του.

Όταν γίνεται απόλυτα αποδεκτή στο Ελληνικό θέατρο, ανοίγονται νέοι ορίζοντες για εκείνη. Ζει στο Παρίσι, γίνεται μούσα του συγγραφέα Μαρσελ Ασαρ που της γνωρίζει όλο τον Γαλλικό πνευματικό κόσμο (τον Ζαν Κοκτώ, τον Ζαν Πωλ Σαρτρ, την Κολέτ, τη Φρανσουάζ Σαγκάν), ενώ παράλληλα πρωταγωνιστεί σε παραστάσεις του παρισινού θεάτρου.

melina_3848856b.jpgΕπιστρέφει στο Αθηναικο θέατρο στις αρχές της δεκαετίας του 50. Ο κινηματογράφος που αποτελεί τη μεγάλη της αγάπη είναι ένα φρούριο που αντιστέκεται, καθώς οι σκηνοθέτες θεωρούν ότι έχει μεγάλο και προκλητικό στόμα και δεν την επιλέγουν για τις ταινίες τους.

Επιμένει και το 1955, στα 35 της, της δίνεται η ευκαιρία, με τον Καμπανέλλη να γράφει και τον Κακογιάννη να σκηνοθετεί. Η Μελίνα είναι μια εκτυφλωτική Στέλλα! Μια γυναίκα παθιασμένη που προτιμά να πεθάνει πάρα να παντρευτεί.

Στο Φεστιβάλ Καννών γνωρίζει τον Ζυλ Ντασέν. Εκείνος την ερωτεύεται παράφορα και έρχεται στην Ελλάδα για να γυρίσει το «Ο Χρίστος ξανασταυρώνεται» με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα. Τελικά χωρίζουν από τους ως τότε συζύγους τους για να είναι μαζί. Γυρίζουν ταινίες που καταξιώνουν τη Μελίνα σαν αστέρα του διεθνούς στερεώματος.

Συγκεκριμένα, η καταξίωση έρχεται το 1960 με το «Ποτέ την Κυριακή - Never on Sunday», που είχε όλα τα συστατικά της επιτυχίας. Τη Μελίνα σε ρόλο ελεύθερης γυναίκας και την Ελλάδα όπως κανένας ως τότε δεν είχε καταφέρει να δείξει.

Η εισπρακτική επιτυχία ήταν παγκόσμια, με τη Μελίνα να κερδίζει ξανά το βραβείο Ά γυναικείου ρόλου στο φεστιβάλ των Καννών και την ταινία να είναι υποψήφια για 5 Όσκαρ. Το Χόλυγουντ την αναγνωρίζει και μια χρυσή περίοδος ξεκινά.

Το 1961 γυρίζει το «II Giudizio Universale», ενώ το 1962 γίνεται η «Φαίδρα» φέρνοντας τον αρχαίο μύθο στο σήμερα. Τα γυρίσματα γίνονται στο βρετανικό μουσείο και τότε ριζώνει μέσα της η ιδέα της επιστροφής των μαρμάρων. Το 1964 γυρίζεται το «topkapi», που αποτελεί πλέον κλασσικό περιπετειώδες αριστούργημα. Το κοινό χαρακτηριστικό σε όλα τα φιλμ είναι οι ρόλοι μοιραίων και παθιασμένων γυναικών που διεκδικούν κάτι.

Ακολουθούν σπουδαία έργα και συνεργασίες στον κινηματογράφο για τη Μελίνα, που επιστρέφει θεατρικά με μια μεγάλη περιοδεία σε ολόκληρη την Αμερική με το έργο «Ilia Darling» και το «Never on Sunday».

Η περιοδεία πηγαίνει περίφημα και καταλήγει στο Broadway όπου οι παραστάσεις είναι sold out για 9 μήνες. Η επιτυχία αποδόθηκε προσωπικά στη Μελίνα και την ακτινοβολία της! Ήταν η πρώτη και μοναδική έως σήμερα Ελληνίδα που μπήκε εξώφυλλο στο περιοδικό Life.

Έντεκα ημέρες μετά την πρεμιέρα στο Broadway γίνεται το στρατιωτικό πραξικόπημα στην Ελλάδα. Η Μελίνα ξεκινάει άμεσα έναν προσωπικό αγώνα κατά της χούντας για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας και της απελευθέρωσης των πολιτικών κρατουμένων.

Στις 6/7/1968 ανακηρύχθηκε από την χούντα «εχθρός του λαού» και την προσφωνούσαν σε όλα τα μέσα «ερυθρά πόρνη». Τότε έχασε την υπηκοότητά της ενώ η περιουσία της δημεύθηκε.

Το 1969 και μετά το τέλος των παραστάσεων εγκαθίσταται στο Παρίσι απ’ όπου ξεκινά μια μεγάλη περιοδεία με ομιλίες, συναυλίες, συγκεντρώσεις και χιλιάδες συνεντεύξεις, αναζητώντας υποστηρικτές στον αγώνα της. Ο κύκλος της περιοδείας συμπεριέλαβε 14 ευρωπαϊκές πόλεις (στη Στοκχόλμη μίλησε μπροστά σε 100.000 ανθρώπους).

Γίνονται εναντίον της 2 απόπειρες δολοφονίας, μια στη Γένοβα και μια κατά την διάρκεια των παραστάσεων του Ilia darling. Επαγγελματικά την περίοδο της επταετίας έκανε λίγα πράγματα, παίζοντας σε 3 ταινίες και ηχογραφώντας 6 δίσκους (κυκλοφόρησαν στη Γαλλία), ενώ έκανε και δύο τηλεοπτικά shows για την Γαλλική τηλεόραση.

melina_48885667b.jpgΗ είσοδος στην Ελλάδα της επετράπη στις 12/7/1972 για λίγες μονάχα ώρες, ώστε να παρευρεθεί στην κηδεία της μητέρας της.

Εντέλει, επιστρέφει στην Ελλάδα με την πτώση της δικτατορίας, όπου πολιτεύεται και εκλέγεται βουλευτής με το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Μάλιστα, χρίζεται Υπουργός Πολιτισμού, κατακτώντας και διατηρώντας μέχρι σήμερα το ρεκόρ μεγαλύτερης θητείας σε αύτη τη θέση(1980-89, 1993-94).

Αγωνίζεται έντονα για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα, ενώ δική της πρωτοβουλία ήταν η κατασκευή του μουσείου της Ακρόπολης, ο θεσμός της Ευρωπαϊκής πρωτεύουσας, όπως και τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα.

Το 1988 την χτυπά ο καρκίνος στους πνεύμονες (ήταν μανιώδης καπνίστρια από την εφηβική της ηλικία) και οι γιατροί της δίνουν 4-6 μήνες ζωής (ζει 6 χρόνια).

«Φεύγει» την Κυριακή 06/03/1994 και η είδηση μεταδίδεται σε ολόκληρο τον κόσμο, με το Broad way να παραμένει κλειστό προς τιμήν της. Κηδεύεται με τιμές εν ενεργεία πρωθυπουργού, στις 10/03/1994 και 3.000.000 άνθρωποι συνοδεύουν τη σωρό της. Κανένας Έλληνας στη νεότερη ιστορία της Ελλάδος δεν κηδεύτηκε με τέτοιες τιμές και με τέτοια συνταρακτική λαϊκή παρουσία…

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

«Μαμά, γιατί θηλάζεις;»

Κυκλοφόρησε το παιδικό βιβλίο «Μαμά γιατί θηλάζεις» από τις εκδόσεις Οσελότος, που δημιουργήθηκε μέσα από τη συλλογική προσπάθεια της Μαρίας Δανιήλ-Παιδιάτρου, της Έφης Κουκουτσάκη-Μαίας και της Νατάσας Δανιήλ-φιλολόγου και εικονογράφου. Είναι αφιερωμένο σε όλες τις μαμάδες, αλλά απευθύνεται σε όλη την οικογένεια. Τα βάσανα της…

«Ο Άπιστος Θωμάς» του Καραβάτζιο

Ο εν λόγω πίνακας, με τίτλο «Ο Άπιστος Θωμάς», αποτελεί έργο του Μικελάντζελο Μερίτζι ντα Καραβάτζιο και τον ζωγράφισε περίπου το 1602-3, δηλαδή στις αρχές της εποχής Μπαρόκ.  Μερικά από τα χαρακτηριστικά του καλλιτεχνικού ύφους της περιόδου είναι το έντονο διακοσμητικό στοιχείο, η κίνηση, το συναίσθημα, τα έντονα χρώματα και οι έντονες…

Ο πόνος δε μένει πια εδώ…

Σήμερα ξεκίνησες από τα χτες. Ούτε καφές, ούτε κουλούρι. Γύρισες τα μαγαζιά, φόρτωσες σακούλες και χαρτιά τον ουρανό, έτρεξες για γλυκά, ζωγράφισες κάρτες, έκοψες κορδέλες, υλικά και συνήθειες. Και σαν όλα πια πήραν μια θέση στη σκηνή, έκανες ένα βήμα πίσω.  Λεπτό πανί στο χρώμα της άμμου, φουσκωτές γιρλάντες με ασημένια στολίδια, λεπτά…

Απόψε κλείδωσε… δε θα γυρίσω

Είναι κάποιες μέρες που δεν ξημερώνουν. Κρεμιούνται από την κουπαστή, τσαλαβουτούν σε νερά, γεμίζουν λάσπες και αφήνουν πατημασιές μέχρι το αύριο. Σε προσπερνούν, νιώθεις τη στάχτη τους να σε σκεπάζει πριν καν καείς, γεμίζουν με αέρα βορινό τα μπατζάκια σου μα εσύ στέκεσαι. Από συνήθεια. Από απόγνωση. Από απορία. Ποτέ δε σου εξήγησε…

Άνθρωποι από καλό χαρμάνι…

Κάθε πρώτη του Μάη, στο πλακόστρωτο έξω από το πατρικό της γιαγιάς μου τραβούσε χειρόφρενο το αγροτικό της Τασίας. Φορτωμένο με κασόνια, διαλυμένα πλαστικά, ιμάντες από χοντρό πανί, αρώματα εξοχής και μερικές σταγόνες πετρέλαιο στο κούτελο. Μια ντουντούκα από εφημερίδα, όπερα στο κασετόφωνο και ένα κομμένο λεμόνι σε πλαστικό ποτήρι. Τα…

ΕΚΠΛΗΞΗ IX: Για 9η χρονιά οι καλλιτέχνες στο πλευρό των αστέγων

Για μια ακόμη χρονιά, η καλλιτεχνική κοινότητα συσπειρώνεται επιστρατεύοντας τη δύναμη της τέχνης προς όφελος των αστέγων της Αθήνας, μέσα από την «ΕΚΠΛΗΞΗ», την ετήσια έκθεση της εικαστικής πλατφόρμας του artAZ, η οποία υλοποιείται σε συνεργασία με την ΚΛΙΜΑΚΑ ΜΚΟ. Η μεγάλη εικαστική γιορτή, που αναδεικνύει το κοινωνικό πρόσωπο της…

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου. Όχι, μη θυμώνεις. Δε θέλω κάτι πονηρό, δε σου ζητάω αυτό που πιστεύεις. Θέλω μόνο να ξαπλώσεις δίπλα μου και να μου κρατήσεις το χέρι, ξορκίζοντας όλους τους φόβους και τις αδυναμίες μου. Θέλω να αισθανθώ την παρουσία σου δίπλα μου να με διαβεβαιώνει πως όλα θα πάνε καλά, όταν εγώ είμαι πεπεισμένη για το…

Μια κριτική για την ταινία It

Το It, η κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Stephen King, μου κέντρισε το ενδιαφέρον στο να θελήσω να το παρακολουθήσω. Η ταινία περιστρέφεται γύρω από το χαρακτήρα ενός τρομακτικού κλόουν ο οποίος κυνηγάει και φοβίζει μία παρέα παιδιών. Έχοντας δει την κλασική τηλεοπτική σειρά It του 1990 με τον ανεπανάληπτο Tim Burry, θεωρώ πως…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Η γυναίκα που χαμογελούσε πάντα

Μια γυναίκα κάποτε χαμογελούσε πάντα. Όλη την ημέρα, όλες τις ώρες, όλα…

10 σοφές φράσεις του μεγάλου μας ποιητή Γιάννη Ρίτσου

Ο Γιάννης Ρίτσος, ο ποιητής της Ρωμιοσύνης, αποτελεί έναν από τους…

Υπάρχει τύχη στη ζωή;

Υπάρχει τύχη στη ζωή τελικά;  Αξίζει να διαβάσουμε ένα άρθρο το οποίο…

Η αναμονή

Πόσο εύκολα σε ξεγελάει η προσδοκία! Με πόση δειλία σε εξαπατάει και σε…

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου. Όχι, μη θυμώνεις. Δε θέλω κάτι πονηρό, δε…

Η ανοχή του διαφορετικού καθαρίσματος της μπανάνας!

Μια μέρα ο 13χρονος ανιψιός μου Βασίλης μου είπε (σχεδόν…

Back in Time

Οι χειρότερες ταινίες όλων των εποχών

Αν έχετε σαδομαζοχιστικές τάσεις και θέλετε για κάποιον ακατανόητο…

Οι 11 κορυφαίες ταινίες του Γούντι Άλεν

Ο Γούντι Άλεν έχει στο βιογραφικό του πλειάδα έργων και θεωρείται ως…

Τα video games που μας μεγάλωσαν

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που αγαπήθηκαν στο παρελθόν είναι πάρα πολλά…

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Οι κορυφαίες ατάκες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου (ΒΙΝΤΕΟ)

Όταν φέρνουμε στο μυαλό μας ταινίες του παλιού καλού κινηματογράφου,…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή

Όταν έπεσε στο τραπέζι η πρόταση να κάνουμε ένα αφιέρωμα για τις…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Ξέρετε ποια είναι τα δύο προϊόντα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως;

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις στον…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…

Διάσημοι άνθρωποι που οδηγήθηκαν από την αποτυχία στην επιτυχία

Αν δεν αποτύχεις στη ζωή, δεν θα μπορέσεις ποτέ να γευτείς την…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Κοινωφελής Εκμετάλλευση

Είμαι 1 χρόνο άνεργη, πτυχιούχος άνεργη. Έτσι, θεώρησα ότι η…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης