tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Αφιέρωμα: Μελίνα Μερκούρη (1920-1994)

Αφιέρωμα: Μελίνα Μερκούρη (1920-1994)

( 23 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Δημήτρης Σέρμπος | Κυριακή, 01.03.09 20:50
 

melina_7388485b.jpgΗ Μελίνα Μερκούρη (Μαρία Αμαλία Μερκούρη - 18/10/1920) γεννήθηκε για να ξεχωρίζει και αυτό έκανε σε ολόκληρη τη ζωή της. Ήταν επικοινωνιακή, ακραία γοητευτική, παθιασμένη και αγωνίστρια! Αν συνυπολογίσουμε και το αστείρευτο ταλέντο της, τότε μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε για ποιο λόγο διέπρεψε τόσο ως ηθοποιός, αλλά και αργότερα ως πολιτικός.

Η Μελίνα ήταν εγγονή του Σπύρου Μερκούρη που διετέλεσε δήμαρχος αθηναίων για πάνω από 30 χρόνια. Την δίδαξε τα πάντα, ενώ, όπως έλεγε και η ίδια, το μάθημα τελείωσε με την απώλειά του (ήταν 16 ετών όταν εκείνος έφυγε απ’ τη ζωή).

Ως γυναίκα με πάθος, ερωτεύτηκε στα 14 τον Γιώργο Πάπα και έφυγε από το σπίτι της για να μείνει μαζί του. Εκείνος της έκανε τα πρώτα μαθήματα υποκριτικής.

Στα 15 της ανακοινώνει την απόφαση της να γίνει ηθοποιός. Η θέλησή της αντιμετωπίζεται αρνητικά, ωστόσο κι εκείνη από την πλευρά της αρνείται να δεχθεί τις αντιρρήσεις των άλλων.

Παντρεύεται έναν κατά πολύ μεγαλύτερο της άντρα, επειδή την έπεισε ότι δεν θα έμπαινε εμπόδιο στα θεατρικά σχέδιά της. Με τον Πάνο Χαροκόπο παραμένουν μαζί για πάρα πολλά χρόνια, αλλά μόνο σαν καλοί φίλοι, αφού ζευγάρι υπήρξαν μοναχά τους πρώτους μήνες του γάμου τους.

Με την οικονομική υποστήριξη του συζύγου της σπουδάζει θέατρο και ταξιδεύει για να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα. Στο βιβλίο της «Γεννήθηκα Ελληνίδα» παραδέχεται και ότι είχε αρκετές εξωσυζυγικές σχέσεις.

Ντεμπουτάρει στο σανίδι σε δύσκολες εποχές του εμφυλίου. Οι πρώτες κριτικές είναι άσχημες. Όχι τόσο για την ηθοποιία της, αλλά για την οικονομική της κατάσταση. «Γιατί η δεσποινίς Μερκούρη δεν κάθεται σπίτι της ώστε να αφήσει κάποια συνάδελφό της που έχει ανάγκη τα χρήματα να εργασθεί;», γράφουν οι κριτικές.

Εκείνη όμως επιμένει και τα καταφέρνει, αφού από το 1945 χρίζεται πρωταγωνίστρια στο θίασο της Κατερίνας. Λίγο αργότερα έρχεται η συνεργασία με τον Κάρολο Κουν («Λεωφορείο ο πόθος», «Η Άννα των χιλίων ημερών» κ.α.).

Ζει ένα μεγάλο έρωτα με τον Πύρρο Σπυρομήλιο που λήγει 7 χρόνια μετά τη γνωριμία τους με το θάνατο του.

Όταν γίνεται απόλυτα αποδεκτή στο Ελληνικό θέατρο, ανοίγονται νέοι ορίζοντες για εκείνη. Ζει στο Παρίσι, γίνεται μούσα του συγγραφέα Μαρσελ Ασαρ που της γνωρίζει όλο τον Γαλλικό πνευματικό κόσμο (τον Ζαν Κοκτώ, τον Ζαν Πωλ Σαρτρ, την Κολέτ, τη Φρανσουάζ Σαγκάν), ενώ παράλληλα πρωταγωνιστεί σε παραστάσεις του παρισινού θεάτρου.

melina_3848856b.jpgΕπιστρέφει στο Αθηναικο θέατρο στις αρχές της δεκαετίας του 50. Ο κινηματογράφος που αποτελεί τη μεγάλη της αγάπη είναι ένα φρούριο που αντιστέκεται, καθώς οι σκηνοθέτες θεωρούν ότι έχει μεγάλο και προκλητικό στόμα και δεν την επιλέγουν για τις ταινίες τους.

Επιμένει και το 1955, στα 35 της, της δίνεται η ευκαιρία, με τον Καμπανέλλη να γράφει και τον Κακογιάννη να σκηνοθετεί. Η Μελίνα είναι μια εκτυφλωτική Στέλλα! Μια γυναίκα παθιασμένη που προτιμά να πεθάνει πάρα να παντρευτεί.

Στο Φεστιβάλ Καννών γνωρίζει τον Ζυλ Ντασέν. Εκείνος την ερωτεύεται παράφορα και έρχεται στην Ελλάδα για να γυρίσει το «Ο Χρίστος ξανασταυρώνεται» με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα. Τελικά χωρίζουν από τους ως τότε συζύγους τους για να είναι μαζί. Γυρίζουν ταινίες που καταξιώνουν τη Μελίνα σαν αστέρα του διεθνούς στερεώματος.

Συγκεκριμένα, η καταξίωση έρχεται το 1960 με το «Ποτέ την Κυριακή - Never on Sunday», που είχε όλα τα συστατικά της επιτυχίας. Τη Μελίνα σε ρόλο ελεύθερης γυναίκας και την Ελλάδα όπως κανένας ως τότε δεν είχε καταφέρει να δείξει.

Η εισπρακτική επιτυχία ήταν παγκόσμια, με τη Μελίνα να κερδίζει ξανά το βραβείο Ά γυναικείου ρόλου στο φεστιβάλ των Καννών και την ταινία να είναι υποψήφια για 5 Όσκαρ. Το Χόλυγουντ την αναγνωρίζει και μια χρυσή περίοδος ξεκινά.

Το 1961 γυρίζει το «II Giudizio Universale», ενώ το 1962 γίνεται η «Φαίδρα» φέρνοντας τον αρχαίο μύθο στο σήμερα. Τα γυρίσματα γίνονται στο βρετανικό μουσείο και τότε ριζώνει μέσα της η ιδέα της επιστροφής των μαρμάρων. Το 1964 γυρίζεται το «topkapi», που αποτελεί πλέον κλασσικό περιπετειώδες αριστούργημα. Το κοινό χαρακτηριστικό σε όλα τα φιλμ είναι οι ρόλοι μοιραίων και παθιασμένων γυναικών που διεκδικούν κάτι.

Ακολουθούν σπουδαία έργα και συνεργασίες στον κινηματογράφο για τη Μελίνα, που επιστρέφει θεατρικά με μια μεγάλη περιοδεία σε ολόκληρη την Αμερική με το έργο «Ilia Darling» και το «Never on Sunday».

Η περιοδεία πηγαίνει περίφημα και καταλήγει στο Broadway όπου οι παραστάσεις είναι sold out για 9 μήνες. Η επιτυχία αποδόθηκε προσωπικά στη Μελίνα και την ακτινοβολία της! Ήταν η πρώτη και μοναδική έως σήμερα Ελληνίδα που μπήκε εξώφυλλο στο περιοδικό Life.

Έντεκα ημέρες μετά την πρεμιέρα στο Broadway γίνεται το στρατιωτικό πραξικόπημα στην Ελλάδα. Η Μελίνα ξεκινάει άμεσα έναν προσωπικό αγώνα κατά της χούντας για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας και της απελευθέρωσης των πολιτικών κρατουμένων.

Στις 6/7/1968 ανακηρύχθηκε από την χούντα «εχθρός του λαού» και την προσφωνούσαν σε όλα τα μέσα «ερυθρά πόρνη». Τότε έχασε την υπηκοότητά της ενώ η περιουσία της δημεύθηκε.

Το 1969 και μετά το τέλος των παραστάσεων εγκαθίσταται στο Παρίσι απ’ όπου ξεκινά μια μεγάλη περιοδεία με ομιλίες, συναυλίες, συγκεντρώσεις και χιλιάδες συνεντεύξεις, αναζητώντας υποστηρικτές στον αγώνα της. Ο κύκλος της περιοδείας συμπεριέλαβε 14 ευρωπαϊκές πόλεις (στη Στοκχόλμη μίλησε μπροστά σε 100.000 ανθρώπους).

Γίνονται εναντίον της 2 απόπειρες δολοφονίας, μια στη Γένοβα και μια κατά την διάρκεια των παραστάσεων του Ilia darling. Επαγγελματικά την περίοδο της επταετίας έκανε λίγα πράγματα, παίζοντας σε 3 ταινίες και ηχογραφώντας 6 δίσκους (κυκλοφόρησαν στη Γαλλία), ενώ έκανε και δύο τηλεοπτικά shows για την Γαλλική τηλεόραση.

melina_48885667b.jpgΗ είσοδος στην Ελλάδα της επετράπη στις 12/7/1972 για λίγες μονάχα ώρες, ώστε να παρευρεθεί στην κηδεία της μητέρας της.

Εντέλει, επιστρέφει στην Ελλάδα με την πτώση της δικτατορίας, όπου πολιτεύεται και εκλέγεται βουλευτής με το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Μάλιστα, χρίζεται Υπουργός Πολιτισμού, κατακτώντας και διατηρώντας μέχρι σήμερα το ρεκόρ μεγαλύτερης θητείας σε αύτη τη θέση(1980-89, 1993-94).

Αγωνίζεται έντονα για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα, ενώ δική της πρωτοβουλία ήταν η κατασκευή του μουσείου της Ακρόπολης, ο θεσμός της Ευρωπαϊκής πρωτεύουσας, όπως και τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα.

Το 1988 την χτυπά ο καρκίνος στους πνεύμονες (ήταν μανιώδης καπνίστρια από την εφηβική της ηλικία) και οι γιατροί της δίνουν 4-6 μήνες ζωής (ζει 6 χρόνια).

«Φεύγει» την Κυριακή 06/03/1994 και η είδηση μεταδίδεται σε ολόκληρο τον κόσμο, με το Broad way να παραμένει κλειστό προς τιμήν της. Κηδεύεται με τιμές εν ενεργεία πρωθυπουργού, στις 10/03/1994 και 3.000.000 άνθρωποι συνοδεύουν τη σωρό της. Κανένας Έλληνας στη νεότερη ιστορία της Ελλάδος δεν κηδεύτηκε με τέτοιες τιμές και με τέτοια συνταρακτική λαϊκή παρουσία…

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Απόψε κλείδωσε… δε θα γυρίσω

Είναι κάποιες μέρες που δεν ξημερώνουν. Κρεμιούνται από την κουπαστή, τσαλαβουτούν σε νερά, γεμίζουν λάσπες και αφήνουν πατημασιές μέχρι το αύριο. Σε προσπερνούν, νιώθεις τη στάχτη τους να σε σκεπάζει πριν καν καείς, γεμίζουν με αέρα βορινό τα μπατζάκια σου μα εσύ στέκεσαι. Από συνήθεια. Από απόγνωση. Από απορία. Ποτέ δε σου εξήγησε…

Άνθρωποι από καλό χαρμάνι…

Κάθε πρώτη του Μάη, στο πλακόστρωτο έξω από το πατρικό της γιαγιάς μου τραβούσε χειρόφρενο το αγροτικό της Τασίας. Φορτωμένο με κασόνια, διαλυμένα πλαστικά, ιμάντες από χοντρό πανί, αρώματα εξοχής και μερικές σταγόνες πετρέλαιο στο κούτελο. Μια ντουντούκα από εφημερίδα, όπερα στο κασετόφωνο και ένα κομμένο λεμόνι σε πλαστικό ποτήρι. Τα…

ΕΚΠΛΗΞΗ IX: Για 9η χρονιά οι καλλιτέχνες στο πλευρό των αστέγων

Για μια ακόμη χρονιά, η καλλιτεχνική κοινότητα συσπειρώνεται επιστρατεύοντας τη δύναμη της τέχνης προς όφελος των αστέγων της Αθήνας, μέσα από την «ΕΚΠΛΗΞΗ», την ετήσια έκθεση της εικαστικής πλατφόρμας του artAZ, η οποία υλοποιείται σε συνεργασία με την ΚΛΙΜΑΚΑ ΜΚΟ. Η μεγάλη εικαστική γιορτή, που αναδεικνύει το κοινωνικό πρόσωπο της…

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου

Έλα να ξαπλώσεις δίπλα μου. Όχι, μη θυμώνεις. Δε θέλω κάτι πονηρό, δε σου ζητάω αυτό που πιστεύεις. Θέλω μόνο να ξαπλώσεις δίπλα μου και να μου κρατήσεις το χέρι, ξορκίζοντας όλους τους φόβους και τις αδυναμίες μου. Θέλω να αισθανθώ την παρουσία σου δίπλα μου να με διαβεβαιώνει πως όλα θα πάνε καλά, όταν εγώ είμαι πεπεισμένη για το…

Μια κριτική για την ταινία It

Το It, η κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Stephen King, μου κέντρισε το ενδιαφέρον στο να θελήσω να το παρακολουθήσω. Η ταινία περιστρέφεται γύρω από το χαρακτήρα ενός τρομακτικού κλόουν ο οποίος κυνηγάει και φοβίζει μία παρέα παιδιών. Έχοντας δει την κλασική τηλεοπτική σειρά It του 1990 με τον ανεπανάληπτο Tim Burry, θεωρώ πως…

Η γυναίκα που χαμογελούσε πάντα

Μια γυναίκα κάποτε χαμογελούσε πάντα. Όλη την ημέρα, όλες τις ώρες, όλα τα δευτερόλεπτα. Κάθε άνθρωπος που τη γνώριζε απορούσε. Πώς είναι δυνατόν, ποτέ της δεν αντιμετώπισε προβλήματα και δυσκολίες; Η φήμη της είχε διαδοθεί παντού. Ήθελαν πολλοί να μάθουν ποιο είναι αυτό το κλειδί και η κοσμοθεωρία της για την ευτυχισμένη ζωή. Ένας…

Εκδήλωση αλληλεγγύης με προβολή της μεσαίου μήκους ταινίας «Μέρες Βροχής»

Αφορμή για να στηθεί μια όμορφη εκδήλωση αλληλεγγύης θα αποτελέσει η προβολή της ταινίας μυθοπλασίας «Μέρες Βροχής» (Rainy Days) του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου σε σενάριο Σίμου Οικονομίδη, που θα προβληθεί την Τρίτη 13 Νοεμβρίου στις 19:00 στον κινηματογράφο Studio new star art cinema στην Αθήνα. Πρόκειται για μια μεσαίου μήκους ταινία…

Οι Sbaraquack LIVE στο Apolis

Την ευκαιρία να απολαύσουν για μια ακόμη φορά ζωντανά τους Sbaraquack θα έχουν οι μουσικόφιλοι, καθώς το συγκρότημα επιστρέφει την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου στο Apolis lounge & beat στην Πετρούπολη. Στόχος των Sbaraquack, όπως υποδηλώνει και το όνομά τους, να τα κάνουν όλα σμπαράλια! Με την ιαχή τους (=Quack!), τα μέλη της μπάντας…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Η μάστιγα της Ήπιας Κατάθλιψης

Πολλοί άνθρωποι επιλέγουν, για λίγο ή μεγάλο διάστημα, να ζουν μια ήπια…

Για έναν καλύτερο κόσμο

Οι άνθρωποι είμαστε περίεργα πλάσματα. Και ενίοτε αψυχολόγητα. Οι…

Πώς να ελέγχεις τα συναισθήματά σου

Η αλήθεια είναι ότι κανένας κοινωνικός θεσμός δεν μας έμαθε πώς να…

Στο δρόμο για την τελειότητα, χάσαμε την αξία...

Ώρες ώρες κάθομαι και σκέφτομαι, πόσο πιο απλά ήταν τα πράγματα κάποτε…

Η αποκάλυψη του χαρακτήρα μας

Η έννοια της προσωπικότητάς μας αφορά στον τρόπο που συμπεριφερόμαστε ή…

Η γυναίκα που χαμογελούσε πάντα

Μια γυναίκα κάποτε χαμογελούσε πάντα. Όλη την ημέρα, όλες τις ώρες, όλα…

Back in Time

Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας

Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή Για το Θόδωρο Αγγελόπουλο, το…

Οι 11 κορυφαίες ταινίες του Γούντι Άλεν

Ο Γούντι Άλεν έχει στο βιογραφικό του πλειάδα έργων και θεωρείται ως…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Οι χειρότερες ταινίες όλων των εποχών

Αν έχετε σαδομαζοχιστικές τάσεις και θέλετε για κάποιον ακατανόητο…

Η γλυκιά ανάμνηση της Μαλβίνας

Και ποιός δεν είχε παρακολουθήσει την Μαλβίνα Κάραλη στις μοναδικές…

Τα video games που μας μεγάλωσαν

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που αγαπήθηκαν στο παρελθόν είναι πάρα πολλά…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Ξέρετε ποια είναι τα δύο προϊόντα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως;

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις στον…

Αυτή τη Δημοκρατία εννοούν;

Επτά χρόνια πριν, ανυποψίαστοι πρωτοακούγαμε για την αμερικάνικη…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Καρυωτάκης - Πολυδούρη: Μια ιστορία από το παρελθόν

Είναι φορές που δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις αν τα γεγονότα που…

Κοινωφελής Εκμετάλλευση

Είμαι 1 χρόνο άνεργη, πτυχιούχος άνεργη. Έτσι, θεώρησα ότι η…

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης