tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Αφιέρωμα: Δημήτρης Χορν (1921-1998)

Αφιέρωμα: Δημήτρης Χορν (1921-1998)

( 32 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Δημήτρης Σέρμπος | Τρίτη, 07.07.09 06:12
 
xorn_192334b.jpg
xorn_234566b.jpg
xorn_59367b.jpg

Ο Δημήτρης Χορν γεννήθηκε το 1921, στην Αθήνα, ήταν γόνος γνωστής και πολύ καλής οικογενείας των Αθηνών, προερχόμενης ωστόσο -κατά το ήμισυ- από την Αυστρία.

Πατέρας του ήταν ο Ναύαρχος αλλά και γνωστός θεατρικός συγγραφέας Παντελής Χορν. Νονά του ήταν η μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιός Κυβέλη, που του έδωσε και το βάπτισμα του πυρός ανεβάζοντάς τον στο θεατρικό σανίδι σε ηλικία 2 ετών, πράγμα που «σφράγισε» την πορεία του για το μέλλον.

Το 1940 αποφοίτησε από την σχολή του Εθνικού Θεάτρου και ξεκίνησε η μεγάλη και αδιάκοπη πορεία του στο χώρο.

Σχεδόν εξ αρχής χρήστηκε πρωταγωνιστής στο Εθνικό αλλά και στο θέατρο ΡΕΞ με την Μαρίκα Κοτοπούλη. Ο συνδυασμός ενός αστείρευτου ταλέντου, με φίνους, ραφιναρισμένους τρόπους, μία άκρως ελιτίστικη -έως και σνομπ- συμπεριφορά, ήταν ένα κράμα ενδιαφέρον και πρωτότυπο για το άμαθο μεταπολεμικό κοινό, που του παραδόθηκε αμαχητί. Τότε έπαιξε με απόλυτη επιτυχία σε έργα όλου του κλασσικού ρεπερτορίου, που τον καθιέρωσαν από μικρή ηλικία.

Στη συνέχεια δημιούργησε δικούς του θιάσους με την Μαίρη Αρώνη (1944), την Βάσω Μανωλίδου (1945) και την Μελίνα Μερκούρη (1946).

Για τα επόμενα χρόνια υπήρξε πρωταγωνιστής του Εθνικού Θεάτρου, ενώ αργότερα ταξίδεψε σε Αγγλία και Αμερική σπουδάζοντας και παρακολουθώντας τις εξελίξεις στο παγκόσμιο θέατρο, μαζί με την πρώτη σύζυγό του Ρίτα Φιλλίπου.

Από το 1953 όταν και επέστρεψε, συγκρότησε θίασο με την Έλλη Λαμπέτη και μαζί παρουσίασαν τεράστια ρεπερτοριακή γκάμα, από έργα μπουλβάρ, κλασικά έργα, μουσικές κωμωδίες, κ.α.

Πρόκειται για μια χρυσή περίοδο, κατά την οποία έγιναν πολύ γρήγορα ζευγάρι, γνωρίζοντας μια τεράστια καλλιτεχνική επιτυχία, όσο και προσωπική ευτυχία. Έζησαν ένα θυελλώδη έρωτα που κράτησε μέχρι το 1959.

Μετά το χωρισμό τους και οι δύο αρνούνταν να μιλήσουν δημόσια ο ένας για τον άλλο, ενώ δύο απόπειρες συνεργασίας τους τα επόμενα έτη ναυάγησαν. Ο ίδιος μέχρι και το τέλος της ζωής του επέμενε ότι «...η Έλλη δεν ήταν η γυναίκα της ζωή μου».

Αντιστάθηκε σθεναρά στις κινηματογραφικές σειρήνες που τον καλούσαν έντονα σε ολόκληρη τη διάρκεια της καριέρας του, καθώς θεωρούσε το σινεμά κατώτερη μορφή τέχνης.

Γύρισε συνολικά δέκα ταινίες, εκ των οποίων τις περισσότερες για βιοποριστικούς λόγους ή για να εξυπηρετήσει άλλους σκοπούς.

Παρ’ όλα αυτά κάποιες από αυτές σημείωσαν τεράστια επιτυχία και έγιναν κλασικές, όπως το Κυριακάτικο ξύπνημα (1954), η Κάλπικη λίρα (1955), το Κορίτσι με τα μαύρα (1956), έχοντας στο πλευρό του την Έλλη Λαμπέτη, το Μία ζωή την έχουμε (1958), αλλά και το Αλίμονο στους νέους (1961).

Μετά το χωρισμό τους έπαιξαν μαζί για λίγο καιρό ακόμη, για να συνεχίσει μόνος στο θέατρο «Κεντρικόν».

Το 1966 κλήθηκε και πάλι από το Εθνικό Θέατρο, όπου σε ώριμη πια ηλικία πραγματοποίησε μεγάλες εμφανίσεις κλασικού ρεπερτορίου.

Το 1967 παντρεύτηκε την Άννα Γουλανδρή (χήρα Παπάγου), με την οποία έζησαν μαζί 21 χρόνια (μέχρι το θάνατο της) και ίδρυσαν το ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν που μελετά την ιστορία του Ελληνικού Πολιτισμού.
Μετά την πτώση της δικτατορίας έγινε ο πρώτος Γενικός διευθυντής της ΕΡΤ.

Από το 1983 μέχρι και τον θάνατο του, 15 χρόνια αργότερα, αποσύρθηκε από τα καλλιτεχνικά δρώμενα, την θεατρική σκηνή, αλλά και από την δημόσια ζωή. Πολλοί συνδέουν αυτή του την απόφαση με τον θάνατο της ιδανικότερης παρτενέρ του, Έλλης Λαμπέτη, εκείνο το χρόνο.

 

Διαβάστε επίσης άλλα αφιερώματα:

- Έλλη Λαμπέτη (1926-1983)

- Μελίνα Μερκούρη (1920-1994)

 

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

James Dean, ο αιώνιος έφηβος του σινεμά

Ο James Dean σκοτώθηκε σε δυστύχημα σε ηλικία μόλις 24 ετών, στο απόγειο της δόξας του, δημιουργώντας έναν μύθο γύρω από το όνομά του, ο οποίος παραμένει ακόμα και σήμερα το διαχρονικό πρότυπο αμφισβήτησης και εφηβικής τόλμης στο παγκόσμιο σινεμά. Συμβολίζει εκείνο τον αποξενωμένο έφηβο, ο οποίος στην κρίσιμη ηλικία που βιώνει, προσπαθεί…

«Το κυνήγι της χαμένης Ευτυχίας» - Διαδραστικό θεατρικό δρώμενο εν κινήσει

Ένα πρωτότυπο θεατρικό δρώμενο παρουσιάζουν η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία θεάτρου «ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΕΧΝΗΣ» και η «VC» στο VARIBOBI CLUB, υπό την αιγίδα του ομίλου για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων. «Το κυνήγι της χαμένης Ευτυχίας» του Χάρη Γεωργιάδη είναι ένα διαδραστικό θεατρικό δρώμενο στο οποίο οι θεατές γίνονται… δράστες! Περπατώντας…

Orson Welles, η ιδιοφυΐα της μεγάλης οθόνης

Έπεισε όλο το έθνος της Αμερικής πως έχουν καταλάβει τη χώρα εξωγήινοι και παρέμεινε μία αστείρευτη ευφυΐα μέχρι το τέλος της ζωής του. Ο Orson Welles παραμένει μία ιδιοφυΐα της μεγάλης οθόνης, ένας καλλιτέχνης με αστείρευτη έμπνευση που κατάφερε να συνδυάσει τη ριζοσπαστική σκηνοθεσία και την πρωτότυπη πλοκή. Η αστείρευτη…

Οι 5 κορυφαίοι χαρακτήρες ελληνικών σειρών όλων των εποχών

Οι ελληνικές σειρές μας χάρισαν μερικούς αξεπέραστους πρωταγωνιστές, οι οποίοι με τις ατάκες, την τρέλα και τον χαρακτήρα τους, έμειναν άφθαρτοι και διαχρονικοί. Ας δούμε τους πέντε από τους πιο διαχρονικούς ήρωες της μικρής οθόνης. Λάζαρος (Είσαι το ταίρι μου): Ο Λάζαρος είναι ο «φευγάτος» τύπος της διπλανής πόρτας, εκείνος που ζει…

Η Ρένα του θεάτρου, του κινηματογράφου, της τηλεόρασης

Η Ρένα του θεάτρου, του κινηματογράφου, της τηλεόρασης. Η Ρένα με το πηγαίο της χιούμορ, την έξυπνη ατάκα και την ατολμία της, πόσες φορές άραγε να μας χάρισε το γέλιο όταν όλα γύρω μας ήθελαν να μας κάνουν να κλαίμε; Η Ρένα που δε δίσταζε σε τίποτα, που εξέφραζε ακριβώς αυτό που αισθανόταν, δίχως να υποκύπτει στις παγίδες του κοινωνικού…

Παρατηρώντας την «Κραυγή» του Έντβαρντ Μουνκ

Η τέχνη είναι το σπουδαιότερο μέσο που έχει ένας άνθρωπος προκειμένου να εκφράσει όλα αυτά που κρύβει στον εσωτερικό του κόσμο. Η τέχνη μας χάρισε μερικούς ανεπανάληπτους πίνακες οι οποίοι συγκίνησαν και θα συγκινούν εσαεί τους φιλότεχνους. Η Κραυγή, ο υπέροχος πίνακας του Νορβηγού Έντβαρντ Μουνκ, ανήκει στα σπουδαιότερα έργα τέχνης όλων…

«Η ψυχή του ανθρώπου δεν γερνάει, μένει πάντα παιδική…» - Συνέντευξη με τις συγγραφείς του βιβλίου «Το Κάστρο των Παραμυθιών»

Μια νότα αισιοδοξίας και χαράς έρχεται να σκορπίσει στη μουντή καθημερινότητά μας «Το Κάστρο των Παραμυθιών», ένας συλλογικός τόμος με δέκα εικονογραφημένες ιστορίες, οι οποίες είναι εμπνευσμένες από θρύλους διαφόρων περιοχών της Ελλάδας. Το ιδιαιτέρως πρωτότυπο βιβλίο απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες και αποτελεί προϊόν της συνεργασίας…

Ομαδική έκθεση: «Έργα που αναδεικνύουν το ύφασμα του καναπέ»

Μια ξεχωριστή έκθεση, με «έργα που αναδεικνύουν το ύφασμα του καναπέ», θα εγκαινιάσει την Πέμπτη 28 Μαρτίου και ώρα 20:00 ο χώρος τέχνης «9 ΕΝΝΕΑ». Σύμφωνα με το βιβλίο «Η Ελληνική Τέχνη από το Α έως το Ω», οι σκληροπυρηνικοί του εικαστικού κόσμου δεν εγκρίνουν τα «έργα τα οποία, αντί να προβληματίζουν τον θεατή, αναδεικνύουν το ύφασμα…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Μήπως ήρθε η ώρα να αναλάβετε την ευθύνη της ζωής σας;

Οι  άνθρωποι γεννιούνται δύο φορές: την πρώτη βιολογικά από τη μητέρα…

Αυτοί που σε πλήγωσαν

Το χειρότερο ποιο είναι, ξέρεις; Να νιώθεις κενός. Να μη νιώθεις ούτε…

Εκείνος που κακοποιεί ένα ζώο βρίσκεται ένα στάδιο πριν ξεκινήσει να κακοποιεί έναν άνθρωπο

Ακούμε πολλές φορές ανθρώπους να οργίζονται κάθε φορά που γίνεται νύξη…

Όχι στο αυτομαστίγωμα

Σε κάποιες περιστάσεις στη ζωή μας στην προσπάθειά μας να κάνουμε…

Ο περιεργο-μαγνήτης μου και η υπερφόρτωση εγκεφάλου!

Τα περίεργα γεγονότα είναι στην καθημερινότητα όλων ή κάποιοι έχουμε…

Back in Time

Η γλυκιά ανάμνηση της Μαλβίνας

Και ποιός δεν είχε παρακολουθήσει την Μαλβίνα Κάραλη στις μοναδικές…

Θεόφιλος Καΐρης, ο φιλόσοφος της νεότερης Ελλάδας που ξεπέρασε τα εσκαμμένα

Ο Θεόφιλος Καΐρης, ακολούθησε την μοίρα όλων των μεγάλων διανοητών,…

Εφιάλτης, η σπουδαιότερη ελληνική ταινία τρόμου

Και όμως, ο ελληνικός κινηματογράφος μπορεί να καυχηθεί ότι για μία…

Kind of blue, η επιτομή της jazz μουσικής

Η jazz ανήκει στα είδη της μουσικής που επιθυμώ να ακούσω το βράδυ,…

Οι χειρότερες ταινίες όλων των εποχών

Αν έχετε σαδομαζοχιστικές τάσεις και θέλετε για κάποιον ακατανόητο…

«Ο γέρος και η θάλασσα» του Χέμινγουεϊ σε ένα εντυπωσιακό animation φιλμ

Βασισμένη στη πασίγνωστη νουβέλα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ «Ο γέρος και η…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

5 ευγενικές χειρονομίες που εκλείπουν στις μέρες μας

Η ευγένεια στις ημέρες μας είναι μία υπόθεση τόσο δύσκολη που πολλοί…

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…

Ξέρετε ποια είναι τα δύο προϊόντα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως;

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις στον…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Οι Ιρανές δεν ντύνονται όπως νομίζεις

Το στερεότυπο που αρκετοί έχουν στο μυαλό τους για τις γυναίκες από…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης