tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Αφιέρωμα: Δημήτρης Χορν (1921-1998)

Αφιέρωμα: Δημήτρης Χορν (1921-1998)

( 32 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Δημήτρης Σέρμπος | Τρίτη, 07.07.09 06:12
 
xorn_192334b.jpg
xorn_234566b.jpg
xorn_59367b.jpg

Ο Δημήτρης Χορν γεννήθηκε το 1921, στην Αθήνα, ήταν γόνος γνωστής και πολύ καλής οικογενείας των Αθηνών, προερχόμενης ωστόσο -κατά το ήμισυ- από την Αυστρία.

Πατέρας του ήταν ο Ναύαρχος αλλά και γνωστός θεατρικός συγγραφέας Παντελής Χορν. Νονά του ήταν η μεγάλη Ελληνίδα ηθοποιός Κυβέλη, που του έδωσε και το βάπτισμα του πυρός ανεβάζοντάς τον στο θεατρικό σανίδι σε ηλικία 2 ετών, πράγμα που «σφράγισε» την πορεία του για το μέλλον.

Το 1940 αποφοίτησε από την σχολή του Εθνικού Θεάτρου και ξεκίνησε η μεγάλη και αδιάκοπη πορεία του στο χώρο.

Σχεδόν εξ αρχής χρήστηκε πρωταγωνιστής στο Εθνικό αλλά και στο θέατρο ΡΕΞ με την Μαρίκα Κοτοπούλη. Ο συνδυασμός ενός αστείρευτου ταλέντου, με φίνους, ραφιναρισμένους τρόπους, μία άκρως ελιτίστικη -έως και σνομπ- συμπεριφορά, ήταν ένα κράμα ενδιαφέρον και πρωτότυπο για το άμαθο μεταπολεμικό κοινό, που του παραδόθηκε αμαχητί. Τότε έπαιξε με απόλυτη επιτυχία σε έργα όλου του κλασσικού ρεπερτορίου, που τον καθιέρωσαν από μικρή ηλικία.

Στη συνέχεια δημιούργησε δικούς του θιάσους με την Μαίρη Αρώνη (1944), την Βάσω Μανωλίδου (1945) και την Μελίνα Μερκούρη (1946).

Για τα επόμενα χρόνια υπήρξε πρωταγωνιστής του Εθνικού Θεάτρου, ενώ αργότερα ταξίδεψε σε Αγγλία και Αμερική σπουδάζοντας και παρακολουθώντας τις εξελίξεις στο παγκόσμιο θέατρο, μαζί με την πρώτη σύζυγό του Ρίτα Φιλλίπου.

Από το 1953 όταν και επέστρεψε, συγκρότησε θίασο με την Έλλη Λαμπέτη και μαζί παρουσίασαν τεράστια ρεπερτοριακή γκάμα, από έργα μπουλβάρ, κλασικά έργα, μουσικές κωμωδίες, κ.α.

Πρόκειται για μια χρυσή περίοδο, κατά την οποία έγιναν πολύ γρήγορα ζευγάρι, γνωρίζοντας μια τεράστια καλλιτεχνική επιτυχία, όσο και προσωπική ευτυχία. Έζησαν ένα θυελλώδη έρωτα που κράτησε μέχρι το 1959.

Μετά το χωρισμό τους και οι δύο αρνούνταν να μιλήσουν δημόσια ο ένας για τον άλλο, ενώ δύο απόπειρες συνεργασίας τους τα επόμενα έτη ναυάγησαν. Ο ίδιος μέχρι και το τέλος της ζωής του επέμενε ότι «...η Έλλη δεν ήταν η γυναίκα της ζωή μου».

Αντιστάθηκε σθεναρά στις κινηματογραφικές σειρήνες που τον καλούσαν έντονα σε ολόκληρη τη διάρκεια της καριέρας του, καθώς θεωρούσε το σινεμά κατώτερη μορφή τέχνης.

Γύρισε συνολικά δέκα ταινίες, εκ των οποίων τις περισσότερες για βιοποριστικούς λόγους ή για να εξυπηρετήσει άλλους σκοπούς.

Παρ’ όλα αυτά κάποιες από αυτές σημείωσαν τεράστια επιτυχία και έγιναν κλασικές, όπως το Κυριακάτικο ξύπνημα (1954), η Κάλπικη λίρα (1955), το Κορίτσι με τα μαύρα (1956), έχοντας στο πλευρό του την Έλλη Λαμπέτη, το Μία ζωή την έχουμε (1958), αλλά και το Αλίμονο στους νέους (1961).

Μετά το χωρισμό τους έπαιξαν μαζί για λίγο καιρό ακόμη, για να συνεχίσει μόνος στο θέατρο «Κεντρικόν».

Το 1966 κλήθηκε και πάλι από το Εθνικό Θέατρο, όπου σε ώριμη πια ηλικία πραγματοποίησε μεγάλες εμφανίσεις κλασικού ρεπερτορίου.

Το 1967 παντρεύτηκε την Άννα Γουλανδρή (χήρα Παπάγου), με την οποία έζησαν μαζί 21 χρόνια (μέχρι το θάνατο της) και ίδρυσαν το ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν που μελετά την ιστορία του Ελληνικού Πολιτισμού.
Μετά την πτώση της δικτατορίας έγινε ο πρώτος Γενικός διευθυντής της ΕΡΤ.

Από το 1983 μέχρι και τον θάνατο του, 15 χρόνια αργότερα, αποσύρθηκε από τα καλλιτεχνικά δρώμενα, την θεατρική σκηνή, αλλά και από την δημόσια ζωή. Πολλοί συνδέουν αυτή του την απόφαση με τον θάνατο της ιδανικότερης παρτενέρ του, Έλλης Λαμπέτη, εκείνο το χρόνο.

 

Διαβάστε επίσης άλλα αφιερώματα:

- Έλλη Λαμπέτη (1926-1983)

- Μελίνα Μερκούρη (1920-1994)

 

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου και τον σημαντικότερο ίσως Ρώσο σκηνοθέτη μετά τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του. Το έργο του βέβαια δεν είναι τόσο πλούσιο σε ποσότητα, αφού σε 23 χρόνια γύρισε μόλις επτά ταινίες…

«Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» από τη Σπυριδούλα Κούτρα

Μόλις κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση και περιορισμένο αριθμό αντιτύπων το βιβλίο «Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» της Σπυριδούλας Κούτρα. Η συγγραφέας γράφει για δύο ζωές. Αυτή που ξεκινάει με το πρώτο σου κλάμα και αυτή τη δεύτερη επιλεγμένη, κατακτημένη, ξαναχτισμένη με πείσμα ζωή που δομείται αποκλειστικά από σένα και…

Δωρεάν προβολή online της ταινίας «Μέρες Βροχής» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου

Την ταινία «Μέρες Βροχής - Rainy Days» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου διαθέτουν δωρεάν για online προβολή οι συντελεστές της, προσπαθώντας έτσι να συμβάλλουν στην ψυχαγωγία όλων εμάς που βιώνουμε τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού. Πρόκειται για μια ταινία η οποία προωθήθηκε όλο αυτό το διάστημα μέσω διάφορων…

Η απουσία σου

Έβρεχε. Παράξενη κοπέλα, το δέρμα της χλωμό, με έντονα μάτια, έμοιαζε σαν τη βροχή που έπεφτε στο παράθυρό της. Οι αστραπές που έριχνε έμοιαζαν με τα μάτια της, που φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι. Τα κόκκινα μάγουλά της που έκαιγαν από έρωτα, είχαν χλομιάσει, είχε νιώσει άδεια. Η καρδιά όταν αδειάζει, μοιάζει με κίτρινο κερί που σβήνει.…

Επίλογοι

Τα πρώτα καρβέλια φεύγουν για το μοναστήρι μέσα σε ψάθινα καλάθια. Τα πρώτα χρόνια φορτώνονταν στον Ηρακλή, το μοναδικό μουλάρι του χωριού. Καθώς φτιάχτηκε ο δρόμος για την πόλη, ανέλαβε τη δουλειά το φορτηγάκι. Παρόλα αυτά ο Ηρακλής συνέχιζε το ίδιο δρομολόγιο κάθε πρωί μέχρι τη μονή και πάλι πίσω στην πλατεία. Μια παγερή μέρα, κάποιος…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Οι αναμνήσεις των συναισθημάτων μου...

Η μνήμη είναι σαν μία λίμνη αναμνήσεων. Άλλες τις ψαρεύουμε -όταν…

Ο χρόνος αδέκαστος και αμείλικτος κριτής

Ο χρόνος άπαντα τοίσιν ύστερον φράσει. Λάλος γαρ ούτος ουκ ερωτώσιν…

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η…

Εμπειρίες ψυχικής δύναμης

Είναι βράδυ και κάθομαι στο παρκαρισμένο σβηστό αμάξι μου, στη θέση του…

Μουρόχαυλες επαναστάτριες...

Από πολύ μικρή πίστευα ότι τα «πρέπει» και τα «δεν πρέπει» είναι κάτι…

Οι μεγαλύτεροι Έλληνες παίκτες πόκερ

Έχουμε τον τζόγο στο αίμα μας; Μας αρέσει λίγο παραπάνω από τους…

Back in Time

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας

Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή Για το Θόδωρο Αγγελόπουλο, το…

Οι 11 κορυφαίες ταινίες του Γούντι Άλεν

Ο Γούντι Άλεν έχει στο βιογραφικό του πλειάδα έργων και θεωρείται ως…

Τα video games που μας μεγάλωσαν

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που αγαπήθηκαν στο παρελθόν είναι πάρα πολλά…

Η γλυκιά ανάμνηση της Μαλβίνας

Και ποιός δεν είχε παρακολουθήσει την Μαλβίνα Κάραλη στις μοναδικές…

Εφιάλτης, η σπουδαιότερη ελληνική ταινία τρόμου

Και όμως, ο ελληνικός κινηματογράφος μπορεί να καυχηθεί ότι για μία…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Κοινωφελής Εκμετάλλευση

Είμαι 1 χρόνο άνεργη, πτυχιούχος άνεργη. Έτσι, θεώρησα ότι η…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Διάσημοι άνθρωποι που οδηγήθηκαν από την αποτυχία στην επιτυχία

Αν δεν αποτύχεις στη ζωή, δεν θα μπορέσεις ποτέ να γευτείς την…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης