tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Αφιέρωμα: Μάνος Κατράκης (1908-1984)

Αφιέρωμα: Μάνος Κατράκης (1908-1984)

( 29 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: Δημήτρης Σέρμπος | Παρασκευή, 04.09.09 04:06
 

manos_katrakis_834566bΟ Μάνος Κατράκης υπήρξε από τους μεγαλύτερους έλληνες ηθοποιούς υπηρετώντας την τέχνη της υποκριτικής μέχρι το τέλος της ζωής του. Γεννήθηκε στην Κρήτη το καλοκαίρι του 1908, ενώ σύντομα η οικογένεια του μεταφέρθηκε στην Αθήνα λόγω οικονομικών προβλημάτων.

Αρχικά ασχολήθηκε με το ποδόσφαιρο, αλλά σύντομα τον κέρδισε η ηθοποιία. Το 1927 έκανε την πρώτη θεατρική του εμφάνιση, ενώ ένα χρόνο αργότερα γύρισε και την πρώτη του βουβή ταινία, «Το λάβαρο του '21». Από το 1931 ξεκινά η συνεργασία του με το βασιλικό (εθνικό) θέατρο, ενώ τον ίδιο χρόνο παντρεύεται την ηθοποιό Άννα Λώρη, αλλά χωρίζουν σύντομα. Μέχρι το 1938 παίζει σε διάφορά σχήματα, στην Αθήνα αλλά και στην επαρχία,   συνεργάζεται με την Μαρίκα Κοτοπούλη, με το Δημήτρη Μυράτ και με άλλους γνωστούς θιάσους. Στον πόλεμο του 1940 πολέμησε στο μέτωπο. Η περίοδος της κατοχής υπήρξε πολύ ταραγμένη για τον ίδιο, με έναν δεύτερο αποτυχημένο γάμο, το χαμό των δίδυμων παιδιών του από τη δεύτερη του σύζυγο, αλλά και την ένταξή του στην αντίσταση, στην  αριστερά και στο ΕΑΜ.

Το 1943 έγινε Πρόεδρος του σωματίου Ελλήνων ηθοποιών, ενώ ίδρυσε το Κρατικό θέατρο Θεσσαλονίκης, το οποίο στήριξε πρωταγωνιστώντας εκεί.

Το 1946, την περίοδο του εμφυλίου, του ζήτησαν να υπογράψει δήλωση μετανοίας, αλλά εκείνος αρνείται και εξορίζεται για περισσότερο από 7 χρόνια.

Κατά την επιστροφή του, το 1952 δυσκολεύεται πολύ στην εύρεση εργασίας λόγω πολιτικών φρονημάτων και κάνει περιστασιακές εργασίες, κυρίως στο ραδιόφωνο.

Το 1954 δημιούργησε δικό του θίασο, το «Εθνικό Λαϊκό Θέατρο», καθώς επίσης γνώρισε και παντρεύτηκε την τρίτη του σύζυγο, την χορεύτρια Λίντα Άλμα, με την οποία παρέμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του.

Αυτή η λαμπρή περίοδος κράτησε έως το 1967 που με την έλευση του στρατιωτικού καθεστώτος του έγινε έξωση από το θέατρο στο Πεδίον του Άρεως, στο οποίο στέγαζε τον θίασο του επί 13 χρόνια.

Το 1972 ξεκίνησε έναν νέο κύκλο συνεργασίας με το Εθνικό Θέατρο, σε σπουδαία έργα κλασικού ρεπερτορίου.

Στη διάρκεια όλης σχεδόν της πορείας του είχε έντονη κινηματογραφική παρουσία σε περισσότερα από 50 φιλμ.

Έφυγε από τη ζωή τον Σεπτέμβριο του 1984 χτυπημένος από τον καρκίνο των πνευμόνων μετά από χρόνια μάχη με τη νόσο, μην εγκαταλείποντας ωστόσο καθόλου το επάγγελμα του. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι και λίγο πριν το θάνατο του, έκανε γυρίσματα για την ταινία «Ταξίδι στα Κύθηρα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου και τον σημαντικότερο ίσως Ρώσο σκηνοθέτη μετά τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του. Το έργο του βέβαια δεν είναι τόσο πλούσιο σε ποσότητα, αφού σε 23 χρόνια γύρισε μόλις επτά ταινίες…

«Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» από τη Σπυριδούλα Κούτρα

Μόλις κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση και περιορισμένο αριθμό αντιτύπων το βιβλίο «Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» της Σπυριδούλας Κούτρα. Η συγγραφέας γράφει για δύο ζωές. Αυτή που ξεκινάει με το πρώτο σου κλάμα και αυτή τη δεύτερη επιλεγμένη, κατακτημένη, ξαναχτισμένη με πείσμα ζωή που δομείται αποκλειστικά από σένα και…

Δωρεάν προβολή online της ταινίας «Μέρες Βροχής» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου

Την ταινία «Μέρες Βροχής - Rainy Days» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου διαθέτουν δωρεάν για online προβολή οι συντελεστές της, προσπαθώντας έτσι να συμβάλλουν στην ψυχαγωγία όλων εμάς που βιώνουμε τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού. Πρόκειται για μια ταινία η οποία προωθήθηκε όλο αυτό το διάστημα μέσω διάφορων…

Η απουσία σου

Έβρεχε. Παράξενη κοπέλα, το δέρμα της χλωμό, με έντονα μάτια, έμοιαζε σαν τη βροχή που έπεφτε στο παράθυρό της. Οι αστραπές που έριχνε έμοιαζαν με τα μάτια της, που φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι. Τα κόκκινα μάγουλά της που έκαιγαν από έρωτα, είχαν χλομιάσει, είχε νιώσει άδεια. Η καρδιά όταν αδειάζει, μοιάζει με κίτρινο κερί που σβήνει.…

Επίλογοι

Τα πρώτα καρβέλια φεύγουν για το μοναστήρι μέσα σε ψάθινα καλάθια. Τα πρώτα χρόνια φορτώνονταν στον Ηρακλή, το μοναδικό μουλάρι του χωριού. Καθώς φτιάχτηκε ο δρόμος για την πόλη, ανέλαβε τη δουλειά το φορτηγάκι. Παρόλα αυτά ο Ηρακλής συνέχιζε το ίδιο δρομολόγιο κάθε πρωί μέχρι τη μονή και πάλι πίσω στην πλατεία. Μια παγερή μέρα, κάποιος…

Αυτή τη μόνη λέξη

Με τον Μάνο γνωρίζονταν από παιδιά. Στην ίδια στενή γειτονιά, σπίτια διπλανά. Όταν πέθανε ο κυρ Απόστολος και άδειασε το χαμηλό σπίτι στα δεξιά, είχε ευχηθεί η Μυρτώ να ερχόταν μια μεγάλη οικογένεια. Σαν πέρασε ο χειμώνας και πήρε ο ήλιος τον ανήφορο, τα παράθυρα στη Μενάνδρου 14 άνοιξαν διάπλατα. Το τραπεζάκι της βεράντας στόλιζε πλέον…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Μια προσωπική άποψη για τον πόνο

Τίτλος τραγουδιού: "A pena" (μετάφραση «ο πόνος») Μια προσωπική άποψη…

Ο Χίτσκοκ καθαιρείται

Τα οξυμμένα πνεύματα και η γενικότερη ανάφλεξη της αμερικανικής…

Οι αναμνήσεις των συναισθημάτων μου...

Η μνήμη είναι σαν μία λίμνη αναμνήσεων. Άλλες τις ψαρεύουμε -όταν…

Ο χρόνος αδέκαστος και αμείλικτος κριτής

Ο χρόνος άπαντα τοίσιν ύστερον φράσει. Λάλος γαρ ούτος ουκ ερωτώσιν…

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η…

Εμπειρίες ψυχικής δύναμης

Είναι βράδυ και κάθομαι στο παρκαρισμένο σβηστό αμάξι μου, στη θέση του…

Back in Time

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Εφιάλτης, η σπουδαιότερη ελληνική ταινία τρόμου

Και όμως, ο ελληνικός κινηματογράφος μπορεί να καυχηθεί ότι για μία…

Οι κορυφαίες ατάκες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου (ΒΙΝΤΕΟ)

Όταν φέρνουμε στο μυαλό μας ταινίες του παλιού καλού κινηματογράφου,…

Θεόφιλος Καΐρης, ο φιλόσοφος της νεότερης Ελλάδας που ξεπέρασε τα εσκαμμένα

Ο Θεόφιλος Καΐρης, ακολούθησε την μοίρα όλων των μεγάλων διανοητών,…

Τα video games που μας μεγάλωσαν

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που αγαπήθηκαν στο παρελθόν είναι πάρα πολλά…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Αυτή τη Δημοκρατία εννοούν;

Επτά χρόνια πριν, ανυποψίαστοι πρωτοακούγαμε για την αμερικάνικη…

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…

Καρυωτάκης - Πολυδούρη: Μια ιστορία από το παρελθόν

Είναι φορές που δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις αν τα γεγονότα που…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Διάσημοι άνθρωποι που οδηγήθηκαν από την αποτυχία στην επιτυχία

Αν δεν αποτύχεις στη ζωή, δεν θα μπορέσεις ποτέ να γευτείς την…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης