tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

Οι «Αλεπούδες» στη Θεσσαλονίκη

Οι «Αλεπούδες» στη Θεσσαλονίκη

( 0 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Δευτέρα, 17.02.14 13:11
 

Οι «Αλεπούδες» στη Θεσσαλονίκη

Μετά από μια συνεχή παρουσία 15 ετών στη θεατρική σκηνή της Αθήνας, η Ομάδα Νάμα ταξιδεύει από το Επί Κολωνώ στο θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη, για να παρουσιάσει τις «Αλεπούδες» σε 10 παραστάσεις: από 26 Φεβρουαρίου έως 9 Μαρτίου 2014.

Μετά το πέρας των παραστάσεων στη Θεσσαλονίκη, οι «Αλεπούδες» θα συνεχιστούν κανονικά στο θέατρο Επί Κολωνώ από 12 Μαρτίου έως 13 Απριλίου 2014. 

Οι Αλεπούδες (αγγλικός τίτλος: Foxfinder) της Dawn King ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την Ομάδα Νάμα σε σκηνοθεσία Ελένη Σκότη στο θέατρο Επί Κολωνώ τον Οκτώβριο του 2013. 

Πρόκειται για ένα σύγχρονο βρετανικό κείμενο, για μια καθηλωτική και συνταρακτική παραβολή της Dawn King, μια σκοτεινά κωμική διερεύνηση της πίστης, της επιθυμίας και της ευθύνης που διαδραματίζεται σε ένα κόσμο τόσο ξένο όσο και οικείο. 

Το έργο βραβεύτηκε το 2011 με το πρώτο βραβείο Papatango στο διαγωνισμό νέων συγγραφέων σε συνεργασία με το θέατρο Finborough στο οποίο πρωτοπαίχτηκε το 2011.

Λίγα λόγια για το έργο

Ο Ουίλιαμ Μπλόρ, ένας ειδικά εκπαιδευμένος «ανιχνευτής», σταλμένος από την κεντρική εξουσία, φτάνει στο αγρόκτημα του Σαμουήλ και της Ιουδίθ για να διερευνήσει μία υπόνοια προσβολής… από αλεπούδες! Οδηγημένος από την εκπαίδευση του, αλλά και τα πιστεύω του, καλείται να αποκαλύψει και να εξοντώσει το θηρίο «…που απειλεί τον ανθρώπινο πολιτισμό», παραμένοντας ο ίδιος άθικτος και ελεύθερος από την επιρροή του. Όσο προχωράει η έρευνά του, θα συμβούν γεγονότα που θα αλλάξουν την ζωή τους. Για πάντα.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Πόσο πραγματικοί είναι οι φόβοι μας; Πόσο στέρεη η λογική μας, σε ποιο βαθμό ο κόσμος μας είναι πραγματικός ή στηρίζεται σε φαντασιώσεις και ιδεοληψίες;

Οι Αλεπούδες είναι μια εύστοχη παραβολή για τη σχέση φαντασίας και πραγματικότητας, λογικής και παράλογου, σ’ ένα αυταρχικό καθεστώς που χειρίζεται τις άλογες πλευρές της πραγματικότητας για να διαιωνίσει την κυριαρχία του. Βασίζεται στην υποταγή που φέρνει ο φόβος και στην αδυναμία της λογικής να κυριαρχήσει και να προσφέρει διεξόδους. Στο έργο της Dawn King ακόμη και ο έσχατος ανθρώπινος πόνος, η απώλεια ενός παιδιού, δεν οδηγεί στην χειραφέτηση αλλά στην επικράτηση του φόβου και του παράλογου. 

Τελικά δεν είναι σαφές τι καθοδηγεί τους ήρωες του έργου: η αυταρχική εξουσία, το παράλογο, ο έρωτας ή το ένστικτο της αυτοσυντήρησης. Το ερώτημα που τίθεται στο θεατή αφορά πολύπλευρα τον κόσμο μας. Η απάντηση όμως παραμένει εναγώνια αμφίσημη.

Η συνάφεια του συγκεκριμένου έργου με το σήμερα έγκειται στην αλληγορική απεικόνιση μιας κοινωνίας όπου παράλογες υποθέσεις και αδόκιμες θεωρίες μπορούν τελικά να εξελιχθούν σε μια εφιαλτική πραγματικότητα, συνθλίβοντας τις βασικές ανθρώπινες αξίες. 

Βιογραφικό συγγραφέα

Η Dawn King (Ντων Κινγκ) είναι μια βραβευμένη συγγραφέας που γράφει για το θέατρο, το ραδιόφωνο  και τον κινηματογράφο, ενώ παράλληλα διδάσκει μαθήματα θεατρικής γραφής σε ενήλικες και παιδιά. Είναι μέλος του συγγραφικού φόρουμ του BBC, «BBC Writersroom 10», και μόνιμη συνεργάτης του Finborough Theatre. Έχει υπάρξει ακόμα μέλος των προγραμμάτων Theatre and Royal Court Theatre Young Writers.

Το έργο της Foxfinder απέσπασε το πρώτο βραβείο στο διαγωνισμό Paratango το 2011 και παρουσιάστηκε στο Finborough Theatre. Κέρδισε ακόμα το Βραβείο του πιο πολλά υποσχόμενου θεατρικού έργου στο Off West End Awards το 2012.

Μεταξύ άλλων έργων της είναι τα Water Sculptures/ZOO double bill (Τhe Union Theatre), Face Value (Stephen Joseph Theatre, Scarborough), και Doghead Boy and Sharkmouth Go To Ikea (The Junction, Cambridge).

Συντελεστές

Μετάφραση: Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη 
Σκηνικά/Κοστούμια: Γιώργος Χατζηνικολάου
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Μουσική: Στέλιος Γιαννουλάκης
Φωτογραφίες: Δημήτρης Στουπάκης
Βοηθός σκηνογράφου: Γιώργος Θεοδοσίου

Διανομή

Σαμουήλ: Δημήτρης Λάλος
Ιουδίθ: Ιωάννα Παππά
Ουίλιαμ: Χάρης Χιώτης
Σάρα: Ιωάννα Κολλιοπούλου

Αποσπάσματα από τις κριτικές που έχουν γραφτεί για την παράσταση

…Όλα ακολουθούν μια αξιοθαύμαστη ρυθμική ρευστότητα και σκηνική οικονομία αναδεικνύοντας ένα περίτεχνο όσο και εύστοχο στα μηνύματά του σύγχρονο έργο. Μια παράσταση που προβληματίζει βαθιά και συγχρόνως προσφέρει αισθητική απόλαυση.

(Ελευθεροτυπία - Δημήτρης Τσατσούλης)

…Οι ερμηνείες, σε συγκεκριμένο, στέρεο άξονα, έδωσαν μια σφιχτή, λιτότατη παράσταση ουσίας και στοχασμού.

(Η Καθημερινή - Άννυ Κολτσιδοπούλου)

…Οι σκηνοθεσίες της Ελένης Σκότη κινούνται πάντα από ένα επίπεδο και πάνω. Ξέρει πώς να δημιουργεί υποβλητικές ατμόσφαιρες και το κάνει κι εδώ. Και κάτι επίσης σημαντικό: δείχνει στους ηθοποιούς το δρόμο για θαυμάσιες ερμηνείες που συνδυάζουν εγκεφαλικότητα κι αισθαντικότητα. Ιδιαίτερα n Ιωάννα Παππά και ο Δημήτρης Λάλος, ένα από τα ωραιότερα πρωταγωνιστικά ζευγάρια της σεζόν, καταφέρνουν κάτι θαυμάσιο: αποδίδουν μια γήινη υπόσταση και ταυτόχρονα μια μεταφυσική αύρα στο ρόλο τους, με απόλυτη εκφραστικότητα. 

(Αθηνόραμα - Μαρία Κρύου)

…Το έργο γίνεται πολύ πιο ενδιαφέρον όταν στρέφεται και περιγράφει, με λεπτότητα, όχι τον τρόπο με τον οποίο το καθεστώς χρησιμοποιεί τους ανθρώπους, αλλά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το καθεστώς για να καλύψουν τις πληγές τους. Τον τρόπο με το οποίο ο φασισμός και το κυνήγι του απίθανου και αόρατου άλλου -στην πραγματικότητα η εφεύρεσή του- γίνονται το όπιο του ατόμου στην πάλη με τον εαυτό του. Αυτή η σπουδή είναι μια αληθινή υπαρξιακή μελέτη της βίας, κάτι αληθινά σπουδαίο για να σκεφτεί κανείς και να προβληματιστεί μετά την παράσταση. Οι «Αλεπούδες» κατάφεραν να με βυθίσουν στην άλλη πραγματικότητα, από οράματα κι οπτασίες του λόγου. Δηλώνω ακόμα γοητευμένος.

(Η Εφημερίδα των Συντακτών -  Γρηγόρης Ιωαννίδης)

…Οι «Αλεπούδες», το βραβευμένο έργο της βρετανής Ντων Κινγκ, δεν αρκούνται στις πρώτες, επιφανειακές εντυπώσεις, αλλά σκάβουν βαθιά το λαγούμι τους, εκεί όπου μας οδηγούν αι πάσης φύσεως βεβαιότητες, αλλά και η ανάγκη μας να βρούμε κάποιον αποδιοπομπαίο τράγο.

(Το Βήμα - Γιώργος Νάστος)

…Ερμηνείες αξιώσεων και υποβλητική σκηνοθεσία με όχημα ένα από τα πιο ενδιαφέροντα έργα του σύγχρονου δραματολογίου χαρακτηρίζουν και την εφετινή παράσταση της Ομάδας Νάμα.

(Εστία - Κώστας Καλοκούρης)

…Η σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη στην ωραία μετάφραση του Γιώργου Χατζηνικολάου δεν μένει στη σκηνική αφήγηση των γεγονότων, αλλά χτυπά την πόρτα της τραγωδίας. Δεν σχεδιάζει πρόσωπα και χαρακτήρες, αλλά μορφές του αιώνιου. To τετράγωνο των ρόλων δίνεται αρχετυπικά, διαποτίζει την ιστορία με ζωογόνο μύθο. Η παράσταση λέει ναι στον άνθρωπο, με όλες τις αντιφάσεις του. Οι ηθοποιοί αποδέχονται την πρόκληση, παίρνοντας το έργο επάνω τους.

(Αυγή - Λέανδρος Πολενάκης)

…ένα κείμενο που χωράει πολιτικές ερμηνείες, που κινείται στα όρια της παραβολής, αλλά εντέλει εγκαθίσταται στις πιο μύχιες υπαρξιακές μας θέσεις: στη νομοτέλεια να ζούμε υπό το βάρος μιας ιδέας ή ενός φόβου, ακόμα περισσότερο μιας απειλής κι αυτό όσο παράλογο κι αν είναι να καθορίζει καταλυτικά την εκάστοτε πραγματικότητα. Γι’ αυτό και οι «Αλεπούδες» έχουν την προοπτική να εμφανιστούν ανθεκτικές στο χρόνο, φέροντας κάποιες από τις αξίες ενός κλασικού έργου. Η, επί σκηνής, ατμόσφαιρα θυμίζει έναν άχρονο οργουελικό εφιάλτη, εμβολιασμένο από μια χιτσκοκική ατμόσφαιρα όπου το κακό δεν ονομάζεται και δεν απαντάται - παρά μόνον υπονοείται και μάταια διώκεται.

(Ελεύθερη ώρα - Στέλλα Χαράμη)

…Η Ομάδα Νάμα, με σταθερή βάση το θέατρο Επί Κολωνώ, για μια ακόμη φορά εποίησε θέατρο ουσίας. Επιλογή ενός σύγχρονου, δυνατού έργου και πραγμάτωση του επί σκηνής χωρίς εκπτώσεις.

(Ο Δρόμος της αριστεράς – Χριστίνα Ανδρέου)

INFO

Θέατρο: Αυλαία στη Θεσσαλονίκη
Παραστάσεις: από 26 Φεβρουαρίου έως 9 Μαρτίου 2014
Ημέρες & ώρες: Τετάρτη έως Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 15,00€ - Φοιτητικό & ανέργων: 12,00          
Διάρκεια: 90’
 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Αυτή τη μόνη λέξη

Με τον Μάνο γνωρίζονταν από παιδιά. Στην ίδια στενή γειτονιά, σπίτια διπλανά. Όταν πέθανε ο κυρ Απόστολος και άδειασε το χαμηλό σπίτι στα δεξιά, είχε ευχηθεί η Μυρτώ να ερχόταν μια μεγάλη οικογένεια. Σαν πέρασε ο χειμώνας και πήρε ο ήλιος τον ανήφορο, τα παράθυρα στη Μενάνδρου 14 άνοιξαν διάπλατα. Το τραπεζάκι της βεράντας στόλιζε πλέον…

Ταξιδεύοντας…

(για τον Λευτέρη… που πάντα θα αξίζει το όνομά του) Κλείνοντας την πόρτα πίσω εκείνο το βράδυ, ένιωσε το κάθε βήμα του να σκάβει σαν γηραιός τυφλοπόντικας μια στοά μέχρι το υπόγειο. Χαμογέλασε στη σκέψη. Δεν είχε υπόγειο. Κακοτεχνίες. Αυτά πλήρωνε τώρα. Γιατί  έρχονται στιγμές που θέλεις να πετάξεις μέσα ένα χαλί, μια κουζίνα με καμένο…

Καλό συναπάντημα...

Στον προθάλαμο του ανακαινισμένου κτιρίου δίπλα στον παλιό ηλεκτρικό είχε στηθεί από μέρες ένα πρόχειρο γραφείο. Δύο πλάκες μπετόν, μια λωρίδα μοκέτας κι ένα ξύλινο ράφι κάπου πιο πίσω. Μια εταιρεία σχεδίου με έδρα το Μόναχο αναζητούσε προσωπικό. Η αγγελία είχε κυκλοφορήσει σε μια τοπική εφημερίδα και οι αιτήσεις είχαν ήδη ξεπεράσει τις…

Μια ζαριά καλή…

Κάθε Τρίτη και άλλο παιχνίδι. Αυτή ήταν η συμφωνία και οι κανόνες σαφείς. Αν έχανες, πλήρωνες την άλλη φορά. Κέρδιζες; Υπομονή μέχρι την  επόμενη παρτίδα. Δεν ήταν και πολύς καιρός που έπαιζε ο Μενέλαος. Βράδυ πάνω στο ποτό τον τραβολόγησε ένας φίλος να συμπληρωθεί η ομάδα. Ο φίλος έφυγε, έμεινε εκείνος με τρία χαρτιά να ποντάρει για το…

Υπόκλιση…

Στο υπόγειο της οδού Βαλσάμη η λάμπα έκαιγε εδώ και μέρες. Κάπου κάπου ακουγόταν ένας θόρυβος πνιχτός σαν σουβλιά σε λαμαρίνα κι έπειτα πηχτή σιωπή. Στο διπλανό δωμάτιο η κυρά Ευθαλία στριφογύριζε στα χέρια της ένα παλιό μπατζάκι για κόντεμα. Κι έσπαγε το κεφάλι της… Εκείνο το απόγευμα ο μικρός της γιος λέει θα έπαιζε στο θέατρο. Τον…

Ελληνοφρένεια: Ο τσολιάς επιστρέφει στα ερτζιανά!

Από τη συχνότητα του ραδιοφωνικού σταθμού ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1 θα εκπέμπει στο εξής η «Ελληνοφρένεια», όπως ανακοινώθηκε. Οι εκπομπές θα ξεκινήσουν στις 9 του Σεπτέμβρη και θα μεταδίδονται Δευτέρα έως Παρασκευή 13:00 με 14:00 το μεσημέρι. Ακολουθεί η ανακοίνωση του σταθμού, αναλυτικά: «Τα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1 καλωσορίζουν την «Ελληνοφρένεια»…

Ο Πεταλωτής για τους μισθούς των 40.000 ευρώ στην ΕΡΤ

Με αφορμή τις ανακατατάξεις σε πρόσωπα της ΕΡΤ μετά την αλλαγή κυβέρνησης και την έλευση προσεχώς νέων μεγάλων ονομάτων στο Ραδιομέγαρο, άναψε η συζήτηση για τα συμβόλαιά τους και το κατά πόσο η δημόσια τηλεόραση μπορεί να καλύψει τις υψηλές οικονομικές τους απαιτήσεις.  Ο πρώην υπουργός της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Πεταλωτής, έσπευσε…

Αεροπλανάκι…

Εκείνη την Παρασκευή του Οκτώβρη η κυρία Μερόπη ξεκίνησε πάλι για το σχολείο. Ανακάτεψε βιαστικά το τσάι της που είχε ήδη κρυώσει, ίσιωσε τη φούστα της, ξεκρέμασε το γκρι σακάκι και τοποθέτησε τα τετράδια των μαθητών στην τσάντα της. Ένα από αυτά το έβαλε σε διαφορετική θέση. Το προηγούμενο απόγευμα, διορθώνοντας τις εκθέσεις των μαθητών…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Αεροπλανάκι…

Εκείνη την Παρασκευή του Οκτώβρη η κυρία Μερόπη ξεκίνησε πάλι για το…

Κι όταν πατάς τα όρια...;

Όρια. Καταβάθος, εαυτέ μου, δεν ξέρω αν συμπάθησες ποτέ στ' αλήθεια…

Οι βροχεροί άνθρωποι

Έχεις βρεθεί στην εξοχή πριν αρχίσει να βρέχει; Έχεις μυρίσει το χώμα…

Το ξεπούλημα της ΔΕΗ και το τέλος των ψευδαισθήσεων

Το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας που λαμβάνει χώρα στον τόπο μας τα…

Ζήσε τη στιγμή!

Ζήσε τη στιγμή γιατί το επόμενο λεπτό θα είναι ανάμνηση. Η κάθε στιγμή…

Ταξίδι είσαι

Ταξίδι είσαι. Ακόμα δεν το έχεις καταλάβει ότι ταξιδεύεις και…

Back in Time

Οι κορυφαίες ατάκες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου (ΒΙΝΤΕΟ)

Όταν φέρνουμε στο μυαλό μας ταινίες του παλιού καλού κινηματογράφου,…

Θεόφιλος Καΐρης, ο φιλόσοφος της νεότερης Ελλάδας που ξεπέρασε τα εσκαμμένα

Ο Θεόφιλος Καΐρης, ακολούθησε την μοίρα όλων των μεγάλων διανοητών,…

Οι 11 κορυφαίες ταινίες του Γούντι Άλεν

Ο Γούντι Άλεν έχει στο βιογραφικό του πλειάδα έργων και θεωρείται ως…

«Ο γέρος και η θάλασσα» του Χέμινγουεϊ σε ένα εντυπωσιακό animation φιλμ

Βασισμένη στη πασίγνωστη νουβέλα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ «Ο γέρος και η…

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Όταν ο «βασιλιάς» Έλβις Πρίσλεϊ βίωνε την αποτυχία

Λένε πως η αποτυχία είναι απαραίτητη για την ίδια την επιτυχία και…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Ξέρετε ποια είναι τα δύο προϊόντα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως;

Το γεγονός ότι το πετρέλαιο κατέχει την πρώτη θέση σε πωλήσεις στον…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Καρυωτάκης - Πολυδούρη: Μια ιστορία από το παρελθόν

Είναι φορές που δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις αν τα γεγονότα που…

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης