tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

«Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους» για τρίτη χρονιά στο θέατρο Αλκμήνη

«Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους» για τρίτη χρονιά στο θέατρο Αλκμήνη

( 2 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Σάββατο, 08.10.16 21:42
 

«Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους» για τρίτη χρονιά στο θέατρο Αλκμήνη

Η δίκη του Σωκράτη -η οποία είχε μια ξεκάθαρη πολιτική διάσταση και που για κάποιους ήταν σχεδόν μια τραγωδία, μια σύγκρουση, δηλαδή, στην οποία και οι δύο πλευρές (φαίνεται να) είχαν δίκιο- αποτελεί ιστορικό γεγονός. Έγινε το 399π.Χ., τέσσερα χρόνια μετά την κατάλυση της τυραννίας των Τριάκοντα και την επάνοδο της δημοκρατίας. Ο Σωκράτης κατηγορείται ότι δεν αναγνωρίζει και δεν πιστεύει στους θεούς της πόλης, ότι εισάγει νέες θεότητες και ότι διαφθείρει τους νέους. Τίμημα: θάνατος! Ο Πλάτων -μαθητής του Σωκράτη και παρών στην δίκη- με το  κείμενό του, την ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ, θέλει να αποδείξει όχι μόνον την αθωότητα του Σωκράτη, αλλά και την ηθική του μεγαλωσύνη. Θέλει να εξασφαλίσει την αθώωση του Δασκάλου του από το δικαστήριο της ιστορίας.

Λένε πως: «και μόνον το κείμενο ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ του Πλάτωνα να μας είχε σωθεί, θα ήταν αρκετό για να δείξει το μεγαλείο της ψυχής και του πνεύματος του Σωκράτη και να δικαιώσει την φήμη του στους αιώνες. Το ασίγαστο πάθος του για την δικαιοσύνη, η μεγαλοψυχία του, η πνευματική του ρώμη, και η εγκαρτέρηση αποτελούν μήνυμα εσαεί. Δεν έχει υπάρξει ποτέ μεγαλύτερη αναγνώριση της φιλοσοφίας ως λόγου ύπαρξης και δικαίωσης της ζωής, ούτε πιο φιλοσοφημένη αντιμετώπιση και αξιολόγηση του θανάτου. Και μόνον με την απολογία του ο Σωκράτης είναι απλώς «μεγάλος».

Ο Σωκράτης υπήρξε ο αθηνολάτρης-φιλόσοφος όλων των εποχών. Λάτρευε την Αθήνα όσο κανένας άλλος. Αναγνώριζε ότι μόνον εκεί μπορούσε να κάνει φιλοσοφία, όπως αυτός την έκανε. Έταξε σκοπό της ζωής του να κρατά άγρυπνη την ηθική συνείδηση των συμπολιτών του, να τους ξυπνά δηλαδή από τον πνευματικόν τους λήθαργο, και να κεντά σαν «αλογόμυγα» την Αθήνα της εποχής του, που ήταν τότε σαν «ίππος, ευγενής μεν και γενναίος,

όστις, όμως, ένεκα του μεγαλείου του αυτού, πολύ χαύνος είναι και νωθρός και έχει ανάγκην κανενός κεντρίσματος, καμμιάς αλογόμυγας, διά να εξεγείρεται και να εξυπνά». (Απολογία)

Κι όμως, η Αθήνα -η «Ελλάδος παίδευσις» του Περικλή- τον κατηγόρησε (για ασέβεια, αθεΐα, και διαφθορά των νέων), τον   καταδίκασε και τον θανάτωσε! Χρεώθηκε έτσι η Αθήνα, και μάλιστα η αθηναϊκή δημοκρατία, έστω και στην παρακμή της -εξαιρετικά εύθραυστη και καχύποπτη  μετά τον καταστροφικό τού γοήτρου της Πελοποννησιακό πόλεμο- ένα ασυγχώρητο μίασμα, με το έγκλημα κατά της αρετής και της φιλοσοφίας που διέπραξε με την θανατική καταδίκη του Σωκράτη».

Λένε πως : «η γνώση μας για τον Σωκράτη είναι θέμα σωκρατικής ειρωνείας. Το μόνο που ξέρουμε με βεβαιότητα για αυτόν είναι ότι δεν ξέρουμε τίποτα». Έτσι ο καθένας μας, ίσως, έχει έναν δικόν του Σωκράτη… Και ο κάθε μελετητής –άρα: και ο κάθε καλλιτέχνης– είναι υποχρεωμένος να παίρνει συνεχώς θέση και να κάνει τις επιλογές του…

Τόσο όμως ξέρουμε: πως πρώτος αυτός –ο μεγάλος ηθικός φιλόσοφος- στράφηκε στον άνθρωπο και στην ανθρώπινη ψυχή, δοσμένος στην αποστολή του να «κάνει ηθικούς» τους συνόντες του. Έχοντας την θέση πως «ο ανεξέταστος βίος ού βιωτός ανθρώπω,  ο απερίσκεπτος, δηλαδή, και ανεξέταστος βίος δεν είναι βίος αντάξιος του ανθρώπου» (Απολογία), προσπαθούσε με την μαιευτική τέχνη και την διαλεκτική να κάνει τους συμπολίτες του να ανακαλύψουν το αληθινό νόημα των αρετών και των αξιών. Έβλεπε την ηθική ως τέχνη της ζωής και «έπραττε τα πολιτικά χωρίς να κάνει πολιτική», διεκδικώντας για τον εαυτόν του ένα είδος ηθικής και πολιτικής ελευθερίας –ατομικής ελευθερίας απέναντι στην κοινότητα- που καμμία ελληνική κοινωνία της κλασσικής εποχής δεν θα μπορούσε να παραχωρήσει σε οποιοδήποτε μέλος της.

Για τρίτη χρονιά το «Πλάτωνος Απολογία Σωκράτους» στο θέατρο Αλκμήνη

Ταυτότητα παράστασης:

Μετάφραση
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΩΡΑΪΤΙΔΗΣ
 
Μουσική
ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΕΟΝΤΗΣ
 
Δραματουργική επεξεργασία
ΜΑΤΊΝΑ ΜΟΣΧΟΒΗ
 
Σκηνοθεσία – ερμηνεία
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
 
Φωνή Μέλητου 
ΟΡΕΣΤΗΣ ΤΡΙΚΑΣ
 
Βοηθοί σκηνοθέτη-εκτέλεση και οργάνωση παραγωγής
ΚΩΣΤΗΣ ΣΑΒΒΙΔΑΚΗΣ 
ΑΝΝΥ ΖΕΡΒΟΥ
 
Φωτισμοί
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΠΡΑΤΣΗΣ 
 
Φωτογραφίες
ΘΕΑΝΩ ΜΑΝΟΥΔΑΚΗ

INFO

κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 6.30 μμ
στο θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ
Αλκμήνης 8, Γκάζι (μετρό Κεραμεικός)
τηλ: 210. 3428650
 
Video
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ  
 
Παραγωγή
«θέατρο ΣΥΝ ΚΑΤΙ – σύνολο τέχνης»
Συμπαραγωγή:
θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ
 
Μονόλογος
διάρκεια: 70΄
διάλειμμα: όχι 
είσοδος: 10 ευρώ & μειωμένο – φοιτητικό 7 ευρώ 
έναρξη:  Δευτέρα 17 Οκτωβρίου 2016
 
 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Αναξιοκρατία και διαφθορά οι κύριες αιτίες του brain drain

Οι Έλληνες εγκαταλείπουν τη χώρα τα τελευταία χρόνια για ένα καλύτερο μέλλον στο εξωτερικό εξαιτίας κυρίως της αναξιοκρατίας και της διαφθοράς, σύμφωνα με έρευνα της ICAP People Solutions. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, το 92% όσων αποφασίζουν να φύγουν αναζητώντας μια καλύτερη ζωή είναι πτυχιούχοι και γενικά άτομα πολύ υψηλού…

Πότε είναι η καλύτερη εποχή του χρόνου για να αγοράσετε νέες ηλεκτρικές συσκευές

Οι σύγχρονες συσκευές καθιστούν την καθημερινή σας ζωή πολύ ευκολότερη και με τις συνεχιζόμενες εξελίξεις στην ενεργειακή απόδοση, τα πιο πρόσφατα μοντέλα μπορεί να κοστίζουν περισσότερο αλλά βραχυπρόθεσμα σας εξοικονομούν χρήματα από την χρήση τους. Αλλά υπάρχει μια δαπάνη που δεν μπορείτε να αποφύγετε για πάντα: η αντικατάσταση. Σε…

Πόσο απέχει η σημερινή Κίνα από την Πολιτιστική Επανάσταση του Μάο; 50 χρόνια από το «μεγάλο άλμα προς τα εμπρός»

Η 16η Μαΐου του 1966 αποτελεί σημαδιακή επέτειο στην ιστορία της Κίνας. Είναι η ημέρα που ο μεγάλος τιμονιέρης της Κίνας Μάο Τσε Τουνγκ, κήρυξε το «μεγάλο άλμα της Κίνας προς τα εμπρός». To «άλμα προς τα εμπρός» σήμαινε την πλήρη αποκοπή της Κίνας από την παράδοσή της. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Μάο, η Κίνα θα προχωρούσε προς ένα…

Οργιώδες σκάνδαλο με ΔΑΠ στην ΑΣΟΕΕ

Η υπόγεια δράση των κομματικών μηχανισμών συνεχίζεται ανεξέλεγκτα στην ελληνική κοινωνία, έχοντας αλώσει απ’ άκρη σ’ άκρη τη χώρα και διαφθείροντας μεγάλο κομμάτι της νεολαίας μας, που γαλουχείται πλέον από πολύ νωρίς στο ρουσφέτι και την κουτοπονηριά, ακόμα και μέσα σε πανεπιστημιακές σχολές. Ύστερα από το κρούσμα αντιγραφής στο…

Stephen Hawking, ο σπουδαίος εραστής της Επιστήμης

Όταν διάβασα την είδηση για τον θάνατο του Stephen Hawking, η καρδιά μου πάγωσε και το μυαλό μου σταμάτησε.  Ένα από τα μεγαλύτερα μυαλά του κόσμου, έφυγε από τον μάταιο αυτό κόσμο, αφήνοντας μια τεράστια κληρονομιά.  Ο Hawking δεν ήταν μόνο μία από τις μεγαλύτερες επιστημονικές φωνές του σύγχρονου κόσμου, δεν ήταν μόνο πολυπράγμων και…

Ν. Τσόμσκι: «Ο νεοφιλελευθερισμός υπάρχει μόνο για τους φτωχούς»

Για ένα μεγάλο χάσμα που διαχωρίζει τις επιθυμίες των απλών ανθρώπων και των πολιτικών από τη δεκαετία του 1980 μέχρι σήμερα, έκανε λόγο ο Νόαμ Τσόμσκι σε συνέντευξή του στην ισπανική εφημερίδα «El Pais». Ο σπουδαίος Αμερικανός διανοούμενος τόνισε ότι στην ελίτ του πολιτικού φάσματος έχει καταγραφεί μια μετατόπιση προς τα δεξιά, με…

Back in Time

Ελληνικές ταινίες στα Όσκαρ

Ο ελληνικός κινηματογράφος ξεκίνησε την ανάπτυξή του στα μέσα της…

Αφιέρωμα: Ελένη Χατζηαργύρη (1925-2004)

Η Ελένη Χατζηαργύρη, το γένος Γαρυφαλλίδου, γεννήθηκε στη Χαλκίδα το…

Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο ποιητής της ανθρώπινης περιπέτειας

Γράφει η Δήμητρα Σμυρνή Για το Θόδωρο Αγγελόπουλο, το…

Τα video games που μας μεγάλωσαν

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που αγαπήθηκαν στο παρελθόν είναι πάρα πολλά…

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Κοινωφελής Εκμετάλλευση

Είμαι 1 χρόνο άνεργη, πτυχιούχος άνεργη. Έτσι, θεώρησα ότι η…

Γιατί ο Καπιταλισμός δημιουργεί άσκοπες δουλειές - Του David Graeber

Είναι σαν κάποιος εκεί έξω να επινοεί άσκοπες δουλειές μόνο και μόνο…

Οι Ιρανές δεν ντύνονται όπως νομίζεις

Το στερεότυπο που αρκετοί έχουν στο μυαλό τους για τις γυναίκες από…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης