tempo.gr

tempo.gr | Online περιοδικό ποικίλης ύλης

«Γλυκυτάτη γαία πατρίς» με την Άννα Βαγενά στο θέατρο Μεταξουργείο

«Γλυκυτάτη γαία πατρίς» με την Άννα Βαγενά στο θέατρο Μεταξουργείο

( 4 Ψήφοι )
Σύνταξη-επιμέλεια: tempo team | Τρίτη, 01.05.18 00:58
 

«Γλυκυτάτη γαία πατρίς» με την Άννα Βαγενά στο θέατρο Μεταξουργείο

Ξεκίνησαν οι παραστάσεις του έργου «Γλυκυτάτη γαία πατρίς» στη σκηνή του θεάτρου Μεταξουργείο. Πρόκειται για θεατρική μεταφορά από τρία μικρά διηγήματα του τελευταίου βιβλίου της Βάσας Σολωμού Ξανθάκη, της συγγραφέως του «Γάμου». Η σκηνοθεσία και η σκηνική μεταφορά ανήκουν στην αγαπημένη Άννα Βαγενά.

Με καταπληκτικές περιγραφές της ζωής των καθημερινών ανθρώπων από τα Αμπελάκια Θεσσαλίας, του χωριού της συγγραφέως, και στα τρία διηγήματα κυριαρχεί η αγάπη για την ιδιαίτερη πατρίδα. Γιατί το να έχεις ρίζες και να τις υμνείς είναι ίσως η πιο σημαντική ανάγκη της ανθρώπινης ψυχής.

Το πρώτο διήγημα, με τίτλο «Πελαγία», καταγίνεται με την ιστορία δύο μοναχικών ανθρώπων, του ορεσίβιου Δημητρού και της Μικρασιάτισσας Πελαγίας, που βρέθηκαν μόνοι τους στη ζωή και τελικά ένωσαν τις τύχες τους.

Στο δεύτερο διήγημα, στο «Γομάρι του Τσαμπούρα» περιγράφεται, με ιδιαίτερο χιούμορ και τρυφερότητα, η ζωή του Τσαμπούρα και της γυναίκας του. Κομμάτια μιας επαρχίας που χάνεται σιγά-σιγά και παραμένει μόνο στη νοσταλγία του καθενός μας.

Το τρίτο και τελευταίο διήγημα «τύμβος», επικεντρώνεται σε μια αληθινή ιστορία, που εκτυλίσσεται στην Κοιλάδα των Τεμπών.

Τον Απρίλιο του 1941, όταν τα γερμανικά στρατεύματα κατελάμβαναν τις πόλεις της Ελλάδος, μία ομάδα 30 στρατιωτών των συμμαχικών δυνάμεων, αποτελούμενη από Εγγλέζους, Αυστραλούς, Νεοζηλανδούς και Κύπριους, ανέλαβε το καθήκον να καθυστερήσει όσο μπορεί την επέλαση των Γερμανών, στα στενά της κοιλάδας των Τεμπών.

Οι στρατιώτες αυτοί, το βράδυ πριν από τη μάχη, φιλοξενήθηκαν στα Αμπελάκια, στο σπίτι της συγγραφέως, που ήταν τότε παιδί.

Την επομένη σκοτώθηκαν όλοι, πλην τριών, κατά τη διάρκεια της μάχης. Οι νεκροί θάφτηκαν από τους κατοίκους του χωριού στα Αμπελάκια. Μετά από χρόνια, το 1976, Εγγλέζικη αντιπροσωπεία ήρθε να παραλάβει οστά των στρατιωτών.

Στην τελετή της παράδοσης μίλησε απόστρατος αξιωματικός του ελληνικού στρατού, αδερφός της συγγραφέως, ο οποίος είχε ζήσει ως παιδί κι αυτός από κοντά τα γεγονότα. Η ομιλία του εμπεριέχεται στο διήγημα «Τύμβος». Κατά τη γνώμη μας, το κείμενο αυτό είναι ένα από τα ωραιότερα της νεότερης λογοτεχνίας μας. Η αγάπη για την πατρίδα, για τα παναθρώπινα ιδανικά της ελευθερίας και που για αυτά θυσιάστηκαν τόσοι νέοι άνθρωποι, περιγράφονται με τον πιο απλό αλλά και συγκλονιστικό τρόπο.

Η γλώσσα και στα 3 διηγήματα είναι η καθαρεύουσα, αυτή που έχει επικρατήσει να λέγεται στη λογοτεχνία «η γλώσσα του Παπαδιαμάντη». Άψογα ελληνικά, με μοναδικές εικόνες και περιγραφές της όμορφης φύσης του Κισσάβου.

Όταν τέτοια βιώματα καταγράφονται με απλότητα και ακρίβεια είναι καθαρή λογοτεχνία. Δεν υπάρχει ηθικό δίδαγμα, ούτε επιμύθιο. Υπάρχει μόνο μια βεβαιότητα τελικά: ότι ζεις μονάχα μια φορά, αλλά αν το κάνεις σωστά, μια φορά είναι αρκετή.

INFO
Συντελεστές:
Θεατρική προσαρμογή-σκηνοθεσία: Άννα Βαγενά
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Καραγιάννης
Σκηνογραφία: Wasaf Butt
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού
Παίζουν οι: Άννα Βαγενά, Σταμάτης Γαρδέλης, Κατερίνα Θεοχάρη
Διεύθυνση: Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14, 210-5234382.
Μέρες & ώρες παράστασης: από τη Δευτέρα 23 Απριλίου έως και την Τετάρτη 30 Μαϊου. Κάθε Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη στις 9:00μ.μ. (εκτός από την Τρίτη 1/5/18)
Διάρκεια: 70 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ κανονικό & 12 ευρώ μειωμένο (άνεργοι, εκπαιδευτικοί, συνταξιούχοι άνω των 65ετών, πολύτεκνοι) Προπώληση: 5 ευρώ για όλες τις παραστάσεις, μέσω του www.viva.gr, τηλ.: 11876
 

Προσθήκη νέου σχολίου

Το tempo.gr παρακαλεί του φίλους αναγνώστες του να γράφουν με ελληνικούς και όχι με λατινικούς χαρακτήρες (greeklish), όπως επίσης να αποφεύγουν και την υπερβολική χρήση κεφαλαίων γραμμάτων. Ο χώρος των σχολίων προσφέρεται σε όλους για να εκφράζουν ελεύθερα την άποψή τους, χωρίς καμία λογοκρισία από την πλευρά των Διαχειριστών, αρκεί η διατύπωση να βρίσκεται πάντοτε σε κόσμια πλαίσια. Επισημαίνεται ότι όσα σχόλια είναι συκοφαντικά, προσβλητικά, υβριστικά ή περιέχουν προσωπικά δεδομένα, συνδέσμους προς πορνογραφικό υλικό ή κάθε είδους άσεμνο και απαγορευμένο περιεχόμενο, θα διαγράφονται αυτομάτως.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Περισσότερα Θέματα:

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η πλοκή, οι ήρωες, ο χώρος και ο χρόνος, ξεκινούν από μια βάση, την αρχή, κατόπιν διανύουν μια ανοδική, και, συνάμα, δύσκολη πορεία, τη μέση, και, έπειτα από αρκετό κόπο και μόχθο, καταλήγουν σε μια υψηλή κορυφή, το τέλος, όπου από εκεί μπορούμε να ατενίσουμε όλα όσα μας…

Αντρέι Ταρκόφσκι, ο ποιητής της εικόνας που «μιλούσε» με τη σιωπή

Ο Αντρέι Αρσένιεβιτς Ταρκόφσκι (1932-1986) αποτελεί έναν από τους κορυφαίους εκπροσώπους του ρωσικού κινηματογράφου και τον σημαντικότερο ίσως Ρώσο σκηνοθέτη μετά τον Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο οποίος υπήρξε μια από τις βασικές επιρροές του. Το έργο του βέβαια δεν είναι τόσο πλούσιο σε ποσότητα, αφού σε 23 χρόνια γύρισε μόλις επτά ταινίες…

«Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» από τη Σπυριδούλα Κούτρα

Μόλις κυκλοφόρησε σε συλλεκτική έκδοση και περιορισμένο αριθμό αντιτύπων το βιβλίο «Για κάτι λάθη και κάτι πάθη - #ΤοΒιβλ1ο» της Σπυριδούλας Κούτρα. Η συγγραφέας γράφει για δύο ζωές. Αυτή που ξεκινάει με το πρώτο σου κλάμα και αυτή τη δεύτερη επιλεγμένη, κατακτημένη, ξαναχτισμένη με πείσμα ζωή που δομείται αποκλειστικά από σένα και…

Δωρεάν προβολή online της ταινίας «Μέρες Βροχής» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου

Την ταινία «Μέρες Βροχής - Rainy Days» του Αλεσσάντρο Σπηλιωτόπουλου διαθέτουν δωρεάν για online προβολή οι συντελεστές της, προσπαθώντας έτσι να συμβάλλουν στην ψυχαγωγία όλων εμάς που βιώνουμε τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι λόγω του κορωνοϊού. Πρόκειται για μια ταινία η οποία προωθήθηκε όλο αυτό το διάστημα μέσω διάφορων…

Η απουσία σου

Έβρεχε. Παράξενη κοπέλα, το δέρμα της χλωμό, με έντονα μάτια, έμοιαζε σαν τη βροχή που έπεφτε στο παράθυρό της. Οι αστραπές που έριχνε έμοιαζαν με τα μάτια της, που φεγγοβολούσαν μέσα στο σκοτάδι. Τα κόκκινα μάγουλά της που έκαιγαν από έρωτα, είχαν χλομιάσει, είχε νιώσει άδεια. Η καρδιά όταν αδειάζει, μοιάζει με κίτρινο κερί που σβήνει.…

Πρόσφατα Δημοφιλή

Η σημασία της αρχής και του τέλους στο λογοτεχνικό βιβλίο

Ο θεματικός πυρήνας ενός λογοτεχνικού βιβλίου, ή, με άλλα λόγια, η…

Μουρόχαυλες επαναστάτριες...

Από πολύ μικρή πίστευα ότι τα «πρέπει» και τα «δεν πρέπει» είναι κάτι…

Ράγισες και πόνεσα, έσπασες και πέθανα

Δυσκολεύομαι να αποτυπώσω αυτά τα συναισθήματα. Δυσκολεύομαι να…

Σταμάτα να φοβάσαι!

Φοβάσαι. Ένας φόβος πλημμυρίζει την ψυχή σου κάθε φορά που πας να…

Άλλο σύντροφοι και άλλο συγκάτοικοι!

Πόσοι πιστεύετε ότι έχετε ξεχωρίσει αυτούς τους δύο όρους; Και αν το…

Κορονοϊός και Περιβάλλον

Για άλλη μια φόρα γινόμαστε μάρτυρες μιας πανδημίας, αλλά ενώ…

Back in Time

Θρίλερ και ταινίες τρόμου που άφησαν εποχή (Β' μέρος αφιερώματος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για τις καλύτερες ταινίες τρόμου και θρίλερ…

Η «ψυχή» των Queen, Φρέντι Μέρκιουρι

Στις 5 Σεπτεμβρίου του 1946, γεννήθηκε ο πιο χαρισματικός ροκ…

Τα video games που μας μεγάλωσαν

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που αγαπήθηκαν στο παρελθόν είναι πάρα πολλά…

Όταν ο «βασιλιάς» Έλβις Πρίσλεϊ βίωνε την αποτυχία

Λένε πως η αποτυχία είναι απαραίτητη για την ίδια την επιτυχία και…

Οι 10 ταινίες με το πιο ανατρεπτικό φινάλε

Δέκα αξέχαστες κινηματογραφικές ταινίες, που το τέλος τους έχει…

Kind of blue, η επιτομή της jazz μουσικής

Η jazz ανήκει στα είδη της μουσικής που επιθυμώ να ακούσω το βράδυ,…

Επιλογές Συντακτικής Ομάδας

Κοινωφελής Εκμετάλλευση

Είμαι 1 χρόνο άνεργη, πτυχιούχος άνεργη. Έτσι, θεώρησα ότι η…

Καρυωτάκης - Πολυδούρη: Μια ιστορία από το παρελθόν

Είναι φορές που δύσκολα μπορείς να ξεχωρίσεις αν τα γεγονότα που…

Ιερά τέρατα του παγκόσμιου κινηματογράφου

Καινούργιοι μεγάλοι σταρ εμφανίζονται στη μεγάλη οθόνη κατά καιρούς,…

5 ευγενικές χειρονομίες που εκλείπουν στις μέρες μας

Η ευγένεια στις ημέρες μας είναι μία υπόθεση τόσο δύσκολη που πολλοί…

Κλεπτομανία

Η κλεπτομανία ορίζεται ως μία συναισθηματική διαταραχή του ελέγχου…

Οι τεχνικές προπαγάνδας των ΜΜΕ

Του Ευστράτιου Παπάνη* Κατά τον Ellul (1965) η προπαγάνδα αποτελεί…
Στείλε το άρθρο σου

transparent

transparent


Το tempo.gr χρησιμοποιεί cookies για να σας προσφέρει τις καλύτερες υπηρεσίες. Χρησιμοποιώντας τον ιστότοπό μας, αποδέχεστε τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα.

Δέχομαι τα cookies από αυτό τον ιστότοπο.
Όροι χρήσης