Τέκνα ή τεκνά;
Αν σε κάτι κλίνω το γόνυ σε πολλές κλασικές ελληνικές σειρές, είναι ότι γνωστοποίησαν με χιουμοριστικό τρόπο συγγραφείς, μυθιστορήματα, ιστορικά γεγονότα σε ένα κοινό στο οποίο θα υπήρχε, ενδεχομένως, ένας αριθμός προσώπων που δε θα τα μάθαινε με διαφορετικό τρόπο.
Η κωμωδία ως τηλεοπτικό είδος στην ελληνική τηλεόραση ουκ ολίγες φορές έπαιξε με λογοπαίγνια, χρησιμοποίησε τίτλους ταινιών και βιβλίων με τρόπο που θα γεννούσε γέλιο, προέβη σε παρωδία θρυλικών ταινιών τρόμου αλλά με κωμικές πινελιές και άφθονη σάτιρα.
Αχ, να ήξερε ο Ιούλιος Βερν ότι το βιβλίο του τα τέκνα του πλοίαρχου Γκραντ θα γινόντουσαν αφορμή για να γυριστεί μία από τις πιο κωμικές στιγμές της αρκετά προχωρημένης και ανατρεπτικής Dolce Vita.
Η Σάσα παραμένει μία από τις πιο ανατρεπτικές, θρυλικές γυναικείες μορφές του τηλεοπτικού σύμπαντος. Με μία συμπεριφορά που απεκδύεται ουκ ολίγες φορές τη στυλιζαρισμένη θηλυκότητα, με θράσος κυνηγού απέναντι σε κάθε αρσενικό που της γεμίζει το μάτι, θυμίζοντας την καλιαρντά και την αρρενωπότητα που πιεζόντουσαν να επιδεικνύουν αρκετοί άνδρες με πιο θηλυπρεπή χαρακτηριστικά.
Η συγκεκριμένη σειρά παραμένει ακόμα και σήμερα εξαιρετικά δημοφιλής επειδή ανέδειξε γυναικείους ρόλους που σπάνε στερεότυπα, ξεπερνάνε κοινωνικές προσδοκίες και τολμάνε να ζήσουν τη γυναικεία τους αποστολή με δικούς τους ρόλους και κανόνες.
Σε μία σκηνή που η Σάσα ερωτοχτυπιέται με έναν κουλτουριάρη, αποφασίζει να αλλάξει πλεύση και από το ιδιαίτερα ασυγκράτητο στόμα της να βγαίνουν μονάχα ποιητικές εκφράσεις, υψηλού επιπέδου αναλύσεις, ρήσεις πνευματικότητας.
Τι έπαθαν ο Εμπειρίκος και ο Καβάφης και τώρα πρέπει να τους αποστηθίσει στην προσπάθειά της να δείξει ότι είναι γυναίκα υψηλού επιπέδου.
Η Κατιάνα Μπαλανίκα και η αείμνηστη Άννα Παναγιωτοπούλου γίνονται αρχετυπικό πρότυπο της αληθινής φιλίας μεταξύ γυναικών στην τηλεοπτική ιστορία. Μόνιμο στήριγμα η μία στην άλλη, η ιδανική καβάτζα στις γκομενοδουλειές, η εύκολη δικαιολογία όταν θέλεις να ξεπορτίσεις για κρυφό ερωτικό ραντεβουδάκι.
Τα τέκνα ή τα τεκνά του πλοίαρχου Γκραντ, αυτό το γλωσσικό μπέρδεμα της Σάσας με τρόπο κωμικό, αναδεικνύει όχι μόνο τις τάσεις νυμφομανίας που τη διακατέχουν, αλλά και την ικανότητα της κωμωδίας να φέρνει πιο κοντά στο κοινό μεγάλα έργα του πνεύματος με τρόπο αστείο και κωμικό.
Και με έναν τρόπο ευρηματικό, ο Ιούλιος Βερν γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι της τηλεοπτικής ιστορίας και αιτίας γεννήσεως μίας αφάνταστα κωμικής σκηνής και χιουμοριστικού διαλόγου.